Megkezdődött a konzervatív párti kormányok által három évtizeddel ezelőtt privatizált brit vasúthálózat újbóli államosítása. A program a tavaly nyári parlamenti választások óta kormányzó Munkáspárt előre meghirdetett gazdaságpolitikai cselekvési terveinek egyik sarkalatos eleme.
A londoni közlekedési minisztérium vasárnapi tájékoztatása szerint elsőként a South Western Railway (SWR) került ismét köztulajdonba.
wikimedia
A munkáspárti brit kormány tervei alapján 2027-re az utasforgalmat lebonyolító összes brit vasúti vállalat állami tulajdonban lesz.
Az államosítási folyamat olyan ütemben zajlik, ahogy a jelenlegi magánszektorbeli üzemeltetők koncessziós szerződései lejárnak, így nem kell közpénzből szerződésbontási kötbért fizetni.
A terv központi eleme a Great British Railways nevű állami szervezet létrehozása, amelynek feladatköre idővel a vasúti infrastruktúra fenntartására és a vonatközlekedés működtetésére egyaránt kiterjed.
wikipedia
A brit közlekedési minisztérium vasárnapi nyilatkozata szerint a vasúthálózat újbóli államosítása véget vet a megbízhatatlan vasúti szolgáltatásoknak és "és az utazóközönség kárára végzett magánszektorbeli nyerészkedésnek".
Az 1990-es évek konzervatív párti kormányainak hatalmas ívű privatizációs kampányában 1993-ban jött el a vasút ideje: akkor hozták meg az addigi állami vasúttársaság, a British Rail lépésenkénti privatizációjáról intézkedő törvényt, amelynek értelmében az utas- és a teherszállítást, valamint a pályafenntartással foglalkozó céget (Railtrack) külön-külön adták magánüzemeltetésbe.
A vasútvonalakat 14 hónap alatt, egyenként ítélték oda franchise-rendszer keretében különböző magánvállalatoknak. A magánosított vasúti hálózat működése azonban azóta is szinte folyamatos bírálatok tárgya az elmaradt fejlesztések, a sorozatos késések, járatkiesések és a vonatok krónikus túlzsúfoltsága miatt.
Ha túl sok a „zöld” erőmű, a borotvaélen táncoló energia egyensúly felborulhat, és az áramszolgáltatás lavina szerűen összeomolhat. Márpedig a modern civilizáció az elektromosságra épül. Áram nélkül leáll az Internet és a számítógép, nem működik a TV, a rádió, a telefon, nem lehet bank kártyával fizetni, leállnak a szivattyúk, nem lehet benzint tankolni, és előbb utóbb már víz sem jön a csapokból.
Nemcsak Európa békéjét, hanem a világbékét is előmozdítaná, ha Ukrajnával együtt Oroszországot is felvennénk az EU-ba. Ehhez azonban nemcsak a kijevi korrupciót, hanem a brüsszeli korrupciót is föl kellene számolni.
Soltész Miklós közlése szerint az építészeti beavatkozás elmaradása azzal fenyegetett, hogy el kell bontani a templomtornyot, vagy újjá kell építeni a templomot, így az egyik legbonyolultabb felújítás volt az épület megmentése.
Menczer Tamás a műsorban abszurdnak nevezte, hogy az Európai Unió vezetői nem a közösségért dolgoznak, nem a "klubban" már bent lévő tagok érdekei szerint cselekszenek, hanem egy olyan országot képviselnek, amely nem része a közösségnek.
Koncz Zsófia emlékeztetett arra, hogy a kormány által 2010-ben elindított "családbarát fordulat" részeként korábban visszavezették a - baloldali kormányok által csaknem teljesen megszüntetett - családi adókedvezmény intézményét, bevezették a gyed extrát, otthonteremtési támogatásokat indítottak, bölcsődéket, óvodákat építettek, ingyenes vagy jelképes összegű táborokat, ingyenes tankönyveket biztosítottak az szja-mentesség bevezetése mellett.