A Progresszív Szlovákia nevű párt éves vonatbérlet ötletével kampányol. Besztercebánya megyében fokozott az erdőtűzveszély. Füleken bővítik a csatornahálózatot. Ezek nem egy altató sorai, hanem főcímek a legnépszerűbb felvidéki magyar hírportálról – mindössze egy hónappal a parlamenti választás előtt.
2023. szeptember 6. 22:11
Anélkül, hogy a szlovák belpolitika további izgalmaival untatnánk az olvasót, szögezzük le: Magyarország és a magyarok számára – mint általában – most is komoly tétje van az ottani parlamenti választásnak. Eltérően azonban a kilencvenes és a kétezres évektől, most már nem azon kell izgulnunk, hogy valamilyen magyarfaló koalíció vagy egy kiszámítható, mérsékelten nacionalista kormány kezébe kerül-e félmillió testvérünk sorsa (emlékszik még valaki Meciar és Slota nevére?), manapság a tét inkább geopolitikai:
talán még sosem volt ennyire fontos az elmúlt harminc évben a térségbeli országok összefogása, mint most, a háborús fenyegetettség és uszítás évtizedében.
Ha kiemeljük fejünket a bevezetőben idézett kishírek állóvízéből, beláthatjuk, hogy a magyar–szlovák viszony még a nyári uborkaszezonban is mutatott némi hullámzást. A kavicsot Orbán Viktor dobta be még Tusnádfürdőn, igaz, erről azok is csak később értesülhettek, akik élőben követték a miniszterelnök előadását. A szlovák kormány által kifogásolt mondat ugyanis már a beszédet követően, egy közönségből érkezett kérdés kapcsán hangzott el, s a hazai közvélemény a pozsonyi kormány reakciójából, az ottani magyar nagykövet bekéretése nyomán értesülhetett arról, hogy a kormányfő az elszakított területeket elszakított területeknek nevezte.
És most itt nyissunk egy nagy zárójelet. A történet legemlékezetesebb része nem maga a paranoid túlreagálás volt – az lenne különös, ha nem kerülne sor a Kárpát-medencében évente ilyesmire –, hanem a tiltakozást alátámasztani hivatott külügyminisztériumi érvelés: „Csehszlovákia (és később Szlovákia) vagy Magyarország egyformán utódállamai Ausztria–Magyarországnak. A mai Magyarországtól ezért semmit nem szakíthattak el.” Az állítás természetesen bődületes marhaság.
Az Osztrák–Magyar Monarchia közismerten jogutód nélkül bomlott fel, a trianoni békediktátumot aláíró Magyar Királyság már egy független ország volt, amely a magyar állami jogfolytonosságot vitte tovább.
Ha Csehszlovákia és Magyarország egyformán utódállamai lettek volna a Monarchiának, ahogy azt a szlovák külügy állítja, akkor nemcsak Magyarországnak, hanem Csehszlovákiának is háborús jóvátételt kellett volna fizetnie. Mindezt azért is érdemes leszögeznünk, mert a szlovák nacionalista történelem- és jogértelmezésnek ezt a gyöngyszemét a félművelt hazai liberálisok már régóta a magukévá tették; ha valaki eddig nem értette, hogy a Körúton belül miért teszik rendszeresen idézőjelbe az elcsatolás és visszacsatolás szavakat, hát ezért.
És itt jön a képbe Robert Fico, akit szuverenista, migrációellenes és EU-kritikus nyilatkozatai, az orosz–ukrán háború kapcsán elfoglalt békepárti álláspontja, valamint a Budapest irányában tanúsított esetenkénti szimpátiamegnyilvánulásai miatt már régóta Magyarország legfőbb jövőbeli szövetségeseként, sőt a felvidéki Orbán Viktorként ünnepelnek a hazai jobboldalon. Fico a nemzeti politizálás szlovák ikonjaként – egyébként érthető módon – nem akart lemaradni az ügyvezető kormány mögött, és szintén hozzátette a maga dörgedelmét a Tusványoson elhangzottakhoz, a pozsonyi külügyhöz képest egyébként visszafogottan. A történet akkor vett érdekes fordulatot, amikor emiatt egy kormányszimpatizáns hazai hírportál durván megtámadta Ficót, hirtelen és váratlanul felróva neki az elmúlt két évtized minden bűnét, a Malina Hedvig-ügytől a állampolgársági törvényig, a hozzászólók pedig – akik már évekkel ezelőtt előkészítették az olajágakat Fico győzelmi bevonulására – most úgy estek neki, mintha Rajka elcsatolását jelentette volna be. Hát így fest a magyar–szlovák közhangulat dinamikája, ha nem Ukrajna vagy a füleki csatornahálózat a téma.
De mivel Fico valóban a szeptember 30-i választás nagy esélyese, érdemes tisztán és józanul látnunk a helyzetet. Mindenekelőtt szögezzük le: az első Fico-kormány (2006–2010) négy éve a független Szlovákia legsötétebb időszaka volt, amelynek az említett Malina-ügy és állampolgársági törvény csupán egy-egy epizódját képezte; a kisebbségek anyanyelvhasználatát akár pénzbüntetéssel is szankcionáló, egyébként máig érvényes nyelvtörvényt szintén ekkor fogadta el a pozsonyi parlament, de a legmegdöbbentőbb húzás, a Benes-dekrétumok megerősítése is ennek a négy évnek a szégyene.
A 2010-ben hivatalba lépő Orbán-kormány azonban végül nem ellenségként, hanem a megkerülhetetlen vezetőnek járó csendes tisztelettel és türelemmel kezelte a két év múlva ismét kormányfői székbe kerülő Ficót, aminek következménye egy nyilvánosan soha nem deklarált tűzszünet lett. Ennek lényege – és ezt csak a tapasztalataink alapján vélelmezzük –, hogy Pozsony nem változtat a jogsértő törvényeken, viszont nem is alkalmazza a gyakorlatban azokat, Budapest pedig nem emel nyilvánosan kifogást e jogszabályok ellen. A megoldás lényegében működött és működik, aminek legbiztosabb jele, hogy még a választási kampányokból is eltűntek a korábban alaphangnak számító magyarellenes szólamok.
Ami viszont most is nagyon rossz fényt vet a szlovák kisebbségpolitikára, az a Benes-dekrétumokra hivatkozva végrehajtott földrablások:
a 2020-as években már többszáz hektárt kobzott el a szlovák állam a magyaroktól visszamenőlegesen, arra hivatkozva, hogy annak idején ezt elfelejtették megtenni. Logikájában ez ugyanaz, mintha a magyar hatóságok ma – hogy csak egyetlen történelmi analógiát említsünk – egy 1946-os sváb listát lobogtatva felszólítanák a villányi borászokat, hogy adják át pincéiket és szőlőföldjeiket az államnak, mert felmenőik lemaradtak a marhavagonokról. Szlovákiában mindez rögvalóság, különösebb politikai és diplomáciai következmények nélkül.
Ami Ficót illeti, pártja szeptemberi győzelme esetén a Közép-Európára most jellemző, Orbán Viktor tusnádfürdői beszédében is leírt geopolitikai állapotok gyorsan átrendeződhetnek:
Magyarország a szuverenista törekvéseket tekintve kaphat egy új szövetségest, Brüsszellel szemben egy Varsó–Pozsony–Budapest-tengely kialakulása várható, az ukránkérdésben viszont kialakulhat és szembekerülhet egymással a magyar–szlovák és a lengyel–cseh tömb.
Kérdés, hogy a kisebbségi kérdés mennyire verhet majd éket Budapest és Pozsony közé, s annak esetleges eszkalációja esetén (amit kívülről is szíthatnak) meddig lesz fenntartható a magyar állam konfliktuskerülő magatartása. Paradox módon – és valószínűleg ez jelenti majd a megoldást – a szlovák politikában Fico lehet az egyetlen, aki megengedheti magának a még létező feszültséggócok felszámolását, így akár a botrányos földelkobzások leállítását. (Mint látjuk, Szlovákia magyar nemzetiségű miniszterelnöke nem foglalkozik ilyen problémákkal.)
Persze a kisebbségjogi problémák rendezésének az lenne a legbiztosabb módja, ha valamelyik felvidéki magyar párt ősztől kormányzati szerepet kapna.
Ehhez azonban előbb be kellene jutni a parlamentbe, ami jelenleg finoman szólva kétesélyes. A felvidéki magyar politika alkalmassági problémáiról bővebben majd máskor…
S ha már szóba került Ódor Lajos, végül rá is szánjunk néhány mondatot. Idén júniusban ezen a honlapon azzal zártam egy írást – miközben hitet tettem a politikai újoncoknak kijáró bizalom mellett –, hogy ha az ügyvezető kormányfő a magyar újságíróknak csak szlovákul hajlandó interjút adni, akkor majd újraírjuk a róla szóló cikket. Nos, erre szerencsére nincs szükség, mert Szlovákia első magyar miniszterelnöke végül anyanyelvén adott interjút a pozsonyi Új Szónak. Ebből kiderült, hogy az egyébként minden politikusi karizmát nélkülöző, retorikai képességeit tekintve valahol a Medgyessy–Bajnai-skála közepén elhelyezhető, ám kétségtelenül kedves és jóindulatú Ódor egyetlen kormányzati prioritása a gazdaság. Kisebbségi ügyben jelenleg valamilyen bizottság munkájának az eredményére várunk – de úgy, hogy az abban foglaltak minden kisebbségre vonatkoznak majd. A félmilliós magyarság problémái tehát (ha egyáltalán nevesítik őket) valószínűleg közös aktába kerülnek majd a vietnámiak, a bigenderek és a fényevők különféle gondjaival, de sebaj: mire összerakják, majd újra szétszálazzák ezeket, már rég kihirdették a választási eredményt.
Inkább örüljünk annak, ha L’udovít Ódor erre a kis időre feltűnés nélkül elviszi a hátán az országot, botrányok nélkül, mert akkor a végén majd csak egy jóleső történelmi emlék marad, miszerint nekünk is volt valamikor Pozsonyban egy Lajosunk. Mert bár a politika alapvetően akkor jó, ha sikerorientált, vannak idők és helyzetek, amikor a kudarc hiánya a legnagyobb eredmény. Ezekre a hetekre pedig épp elég, ha Besztercebánya megyében elmarad az erdőtűz, Füleken pedig megépül a csatornahálózat.
Ukrajna keleti határán egy atomhatalom hadserege sorakozott fel, és állt ott hónapokig, Zelenszkij ekkor csak hergelte Putyint. Mintha akarta volna, hogy elinduljon az orosz támadás. Mintha ez lett volna a – valahonnan kapott – feladata.
A gyermekvédelem nehéz műfaj, nem balettképző, ezért itt nehéz felfedezni az angolkisasszonyok kifinomultságát, hiszen kevés benne a kecsesség, annál több a tragikum – mondta a Belügyminisztérium gondoskodáspolitikáért felelős államtitkára hétfőn Fegyverneken, a Hétszínvirág lakásotthon átadásán.
A kormánypárti politikus emlékeztetett arra, hogy az Európai Bizottság, amely korábban elfogadhatatlannak nevezte az Európai Unió energiabiztonságát szolgáló infrastruktúra elleni támadásokat, most hallgat a kőolajvezetékkel szembeni katonai akcióval kapcsolatban. Mint mondta, Brüsszel inkább azzal foglalkozik, hogy az ukrán nemzeti ünnepen ukrán színekbe öltöztesse az összes európai uniós épületet.
Cserkészek, zászlótartók, koronaőrök vonultak fel és foglalták el helyüket a nagy szentély körül. Itt helyezték el az ünnepre a bécsi Stephansdom kincstárában őrzött Szent István ereklyét is, melyből csupán három létezik világszerte.