A főhadiszállás ülésterme – wikipedia
A Meijers Committee készített egy 14 oldalas tanulmányt arról, hogy hogyan lehetne megakadályozni azt, hogy Magyarország az Európai Unió Tanácsának soros elnöke legyen. A tanulmányban nem kisebb célra vállalkoztak, mint hogy elvegyék a soros elnökséget a magyaroktól és a lengyelektől is.
A tanulmányban részletesen kifejtik, hogy az EU mennyire kritizálta mindkét tagállamot a jogállamiság kapcsán, majd afféle kézikönyvként elmagyarázzák, hogy hogyan vehetik el az EU Tanács elnökségét mind a magyaroktól, mind a lengyelektől.
Összesen 3 megoldást dolgoztak ki, hogy „minimalizálják annak kockázatát, hogy az elnökséget gyakorló tagállamban megoldatlan jogállamisági problémák és az EUSZ 2. cikkében foglalt alapvető értékek egyéb megsértése befolyásolja a Miniszterek Tanácsának megfelelő működését, a többi uniós intézménnyel való együttműködését és az EU működését szélesebb értelemben”. A tanulmányban nem csak érvelnek, hanem fel is szólítanak arra, hogy a Tanács és a többi uniós intézmény használja fel ezt a három megoldást, hogy biztosítsák az „EU működésének integritását”.
A Meijers Committee egy jogi szakértőkből álló „független” állandó bizottság, amely technikai-jogi megjegyzéseket fűz az uniós szakpolitikai dokumentumokhoz és jogalkotási javaslatokhoz. A Meijers Committee több mint 25 éve szakpolitikai dokumentumok és észrevételek közzétételével – a honlapjuk szerint – „jelentősen hozzájárul a jogállamiság és az alapvető emberi jogok védelméhez az Európai Unióban”.
1. Kihagyni hazánkat minden jogállamisággal kapcsolatos tanácskozásról
Az első javasolt megoldása a holland bizottságnak az, hogy hazánktól a spanyolok és a belgák, a lengyelektől pedig Dánia és Ciprus egész egyszerűen vegye el összeférhetetlenségre hivatkozva mindazokon a tanácskozásokon való elnöklést, ahol kényes ügyek, azaz a jogállamisággal kapcsolatos témák merülnének fel, legyen az a hetedik cikkellyel kapcsolatos esemény, vagy a Bizottság jogállamisági jelentésével kapcsolatos.
Így a másik kettő tagállam „biztosítanám, hogy az uniós értékeket tiszteletben tartsák és megvédjék az elnökségi hármasokban, amelyekért társfelelősek”.
„Bár ez a lehetőség első látásra nem tűnik vonzónak e két tagállam számára, a következő két lehetőség létezése, és annak valószínűsége, hogy közvetlen megállapodásuk hiányában ezek alapján cselekedni fognak, fontos lehet számításaik szempontjából” – írták.
2. A soros elnökségi menetrend megváltoztatása
A második megoldási javaslat szerint van olyan jogalkotási lehetőség, hogy megkavarják a soros elnökség sorrendjét, így hazánk és Lengyelország nem kerülne most sorra, egészen addig, amíg a Bizottság szerint el nem hárultak a jogállamisági veszélyek.
A szélsőséges garnitúra jelvénye – linkedln
A Meijers Committee szerint ezt már a jelenlegi svéd elnökség is megtehetné, ami kifejezetten fenyegető annak tükrében, hogy milyen volt a svéd-magyar kapcsolat nem is olyan rég, előbbi NATO-csatlakozása kapcsán.
3. A Tanács szigoríthat, hogy ki alkalmas soros elnökségi feladatok ellátására
A harmadik megoldási lehetőség arról szól, hogy az Európai Tanácsnak joga van megszabni azt, hogy milyen feltételeknek megfelelő ország láthatja el a soros elnökséget. Eddig ezt a jogát egyetlen egyszer használta, akkor is csak formális jogalkotásra, mégpedig olyanra, aminek gyakorlati hatása nem volt.
A holland Meijers Committee szerint ezt a jogát kéne bevetnie a Tanácsnak, hogy hetedik cikkely szerinti eljárás alatt álló állam ne lehessen soros elnök.
„Gyakorlati szempontból, ha végül úgy döntenek, hogy elhalasztják Magyarország és Lengyelország elnökségét, akár a jelenlegi lehetőségek kihasználásával, akár a jogszabályok és szakpolitikai intézkedések módosításával, akkor a 2024 második fele előtti rövid idő alatt két megoldás kínálkozik” – szögezték le, mégpedig az, hogy felosztják a magyar és lengyel időt az előttünk és utánunk lévőknek, valamint teljesen újra rendezik a sorrendet.
Abból élnek, hogy hungarofóbok – commissie-meijers.nl
Már csak az a kérdés, hogy akar-e a Tanács szembe fordulni ennyire látványosan Magyarországgal és Lengyelországgal, valamint, hogy ez a két ország mit válaszol majd.
-
„A papírforma azért van, hogy felborítsuk, és mi ezt megtettük ezen a hétvégén. Úgy gondolom, talán egy kicsit lebecsültek minket az emberek. Nem sikerült túlságosan jól a legutóbbi világversenyünk, és mindenki abból indult ki, de mi jó csapat vagyunk, jó a csapategység, úgyhogy nagyon jól tudunk küzdeni – rögzítette Pásztor Noémi.
-
Sajnos a brüsszeli garnitúra is alvilági jegyeket mutat. Évekkel ezelőtt egy ciprusi politkusnőnek hatalmas összeg jelent meg a bankszámláján. Lebukott, de azóta is az Európai Bizottságban ül. Egy görög európai parlamenti tagot pedig a belga rendőrség hosszú ideig lakat alatt tartott, mert döbbenetesen nagy korrupciós botrányban lebukott. A felsőbb garnitúra elérte, hogy kiengedjék, visszament az Európai Parlamentbe, és szavazott is.
-
Az Európai Unió biztonsága és versenyképessége sokat romlott az utóbbi öt évben, a helyzet rosszabb, mint a ciklus elején, ezért Magyarország nem támogatja a jelenlegi brüsszeli vezetők újraválasztását.
-
Orbán Viktor megerősítette, hogy Magyarország kész hozzájárulni minden olyan kezdeményezéshez és erőfeszítéshez, amely elvezet a békéhez.
-
"Hosszú és tartalmas beszélgetést folytattam Magyarország miniszterelnökével" - jelentette ki az ukrán államfő. Azt írta, hogy meghívta a magyar kormányfőt a jövő hónapban Svájcban rendezendő békecsúcstalálkozóra.