A szegedi vár 17. századi ostromának és egy fal leomlásának nyomait is megtalálták a Huszár Mátyás rakparton zajló feltárás során - közölte Molnár Csilla ásatásvezető hétfőn a helyszínen.
A régész elmondta, a rakparton két szelvényben dolgoztak. Az első helyszínen, az északi várfal maradványainál megtalálták az osztrák seregek 1686-os ostromának nyomait.
A törökök ellen küzdő osztrákok az északi várfalat aláaknázták, de arról nem voltak írásos emlékek, hogy a robbantást végrehajtották-e, csupán egy térképen jelölték a robbanóanyag helyét. Az ásatás során előkerült bizonyítékok szerint az aknát fel is robbantották: több hosszanti irányú repedést találtak és a helyéről is kicsúszott a várfal - tudatta a kutató. Hozzátette: a sérüléseket az osztrákok később valamelyest helyreállították, saját téglájából építették vissza a fal egy részét.
A délebbi szelvénynél feltárták a vízi bástya maradványait, valamint az ahhoz kapcsolódó északi és a Tiszával párhuzamosan futó keleti falat. Az északi falról kiderült, hogy gerendavázas technikával építették, a rondella közelében pedig megtalálták annak nyomát, hogy a keleti fal egy része 1692-ben a folyóba omlott - mondta Nagy Csilla.
A keleti fal mellett előkerült egy feltehetően az építkezés során az állványzathoz használt fatörzs, melyből dendrokronológiai módszerekkel - a száraz és csapadékos időszakok váltakozását nyomon követve - meghatározható a fa kivágásának időpontja - tudatta a szakember.
Nagy Sándor (Szeged Jövője) városfejlesztési alpolgármester nyilatkozik a sajtónak a szegedi Huszár Mátyás rakparton zajló régészeti feltáráson 2025. július 4-én. Az ásatás a terület komplex megújítását célzó projekt része. MTI/Oláh Tamás
Nagy Sándor (Szeged Jövője) városfejlesztési alpolgármester elmondta, a régészeti feltárás a szegedi rakpart több ütemben megvalósuló a környezetet zöldebbé tevő, a városi hőszigethatást csökkentő felújításának része.
A fejlesztést a jelenleg jelentős gépjármű-forgalmat lebonyolító és részben parkolóként is használt rakparton úgy ütemezik, hogy minél kisebb közlekedési problémát okozzon, ezért nyárra előrehozták a régészeti és vízépítési munkálatokat - közölte a politikus.
A Dunát, a Marost, a Tiszát és a Körösöket elsőként feltérképező vízépítő mérnök, geodéta, Huszár Mátyás nevét viselő rakparton a vízvezetéket a Szegedi Vízmű Zrt., a szennyvízvezetéket a szegedi Hydroline-Bau Zrt. szakemberei cserélik ki. A munkálatok augusztus 19-ig tartanak, a tervek szerint a rakpartot a következő nap visszaadják a forgalomnak - tudatta az alpolgármester.
A szegedi vár falainak helyét - a korábban felújított közterekhez hasonlóan - a rakparton is a burkolaton jelölik majd.
Az lenne ésszerű, ha nem akarnánk a faanyagokat műanyagokkal kiváltani, éppen ellenkezőleg, minél több műanyagot kellene kiváltani fával. Csakhogy egy ilyen politikai döntéshez nagyon hiányzik valami a közéletből, ez pedig a „Józan Paraszti Ész”.
Munkásságodat a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjével (2005) és Czine Mihály-díjjal (2009) ismerték el. Az utóbbi másfél évtizedben Te már odaátra gyűjtöttél érdemeket. (Korábban is azt tetted!) Rád igaz, hozzád illő igehely: „A jó harcot megharcoltam, a pályát végigfutottam, a hitet megtartottam…” (2Tim 4, 7-8)
A magyar kormány az elmúlt 15 évben elég sokat tett a határon túli magyarságért, különösen az erdélyi magyarokért. Semjén Zsolt miniszterelnök-helyetteshez tartozik a nemzetpolitika az egyházpolitika mellett, és ez a két terület össze is függ, hiszen a vallásnak nagyon komoly nemzetmegtartó ereje is van – hangsúlyozta a Gondolának adott interjúban Simicskó István, a Kereszténydemokrata Néppárt frakcióvezetője Tusványoson.
A kereszténydemokrácia egyik legfontosabb sarokköve a szolidaritás, ezért a Kereszténydemokrata Néppárt mindig is elkötelezetten kiállt a munkavállalók érdekeinek következetes és értékalapú képviselete mellett - írja a Gondolának megküldött közleményében a Kereszténydemokrata Néppárt.
Sokkoló adatokat hozott nyilvánosságra a Bundestag: Még soha nem vettek nyilvántartásba annyi gyanúsítottat csoportos nemi erőszak ügyében Németországban, mint 2024-ben.