Magyar-cseh együttműködésben gyártott elektromos midibusz
2025. február 16. 10:24
Magyar-cseh együttműködésben gyártott elektromos midibuszt tesztel a MÁV-csoport a bajai buszvonalakon - közölte a cégcsoport pénteken az MTI-vel.
A tájékoztatás szerint a bajai GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. magyar-cseh együttműködésben fejlesztett, elektromos meghajtású midibuszát, a GANZ-SOR EBN8 típusú járművet 2025. február 15-től március 6-ig tesztelik Baján, ez idő alatt a jármű a helyi autóbuszvonalak többségén közlekedni fog.
A MÁV-csoport közleményében ismerteti, hogy a cseh SOR Libchavy-val együttműködésben fejlesztett, tisztán elektromos hajtású Ganz-SOR EBN8 midibusz karosszériája szinte teljesen azonos a már 2012 óta piacon lévő cseh SOR EBN 8 midibuszéval, amelybe a magyar gyártó, a GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. utólag építi be a legkorszerűbb komponensekből álló saját fejlesztésű hajtásrendszerét.
A Ganz végezte a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatokat is. A 120 kilowatt (kW) teljesítményű aszinkron vontatómotort NMC típusú, 200 kilowattórás akkumulátor hajtja, amely plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről (OpCharge) egyaránt tölthető.
A busz egy feltöltéssel mintegy 270 kilométert tud megtenni, a járművet a GTKB Kft. bajai telephelyén töltik. A 8 méter hosszú, kétajtós, légkondicionált járműben 16 ülőhely van, a mozgáskorlátozottak utazását lehajtható rámpa segíti.
Kormányos László, a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatója a közleményben hangsúlyozta, a meglévő elektromos és gázüzemű zöld flottájuk üzemeltetése mellett folyamatosan végeznek utasforgalmi próbákat is különböző típusú, alternatív meghajtású autóbuszokkal. A próbaüzem tapasztalatai nagy segítséget jelentenek az ideális forgalomszervezést segítő beszerzések tervezésében - jelezte.
Pencz Rudolf, a GTKB Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte: a midibusz hatékony alternatívát kínál az utasok szállítására, és az általános forgalmi feladatok mellett sajátos igények megoldására is. A GTKB Kft. a GANZ-SOR kifejlesztésével, és gyártásával belép az e-mobilitás piacára, jelenleg egy prototípus létezik a midibuszból, ám a bajai üzem készen áll arra, hogy évi 40-50 jármű készüljön ott - tette hozzá.
Baján a MÁV-csoport 9 vonalon, 6 autóbusszal, évente mintegy 260 ezer kilométer teljesítésével látja el a helyi közlekedési közszolgáltatást.
Bódis László hangsúlyozta azt is, hogy az idéntől a középiskolától kezdve az egyetemi képzés legvégéig minden képzési szinten elérhető egy vállalkozói program a tehetséges fiatalok számára.
A tettlegességnek semmi köze sincs a demokráciához. A demokrácia egyik szerepe éppen az, hogy elejét vegye a tettlegességnek – legalább a politikai életben. A baloldal ezt az Európai Unióban sem tanulta meg. Valamikor Rajk-perek, majd az 56-os szabadságharc után tömeges kivégzések jellemezték a baloldal demokráciáját.
"A jogállam célja, hogy garantáljuk népünk biztonságát. Ahol kiskorú lányokat rendszerszinten használnak fel gyilkosságokhoz, ott a jogállam halott" - írta Orbán Viktor.
A KDNP derekegyházi Családi Napján tartott beszédében Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes hangsúlyozta: a kormány családpolitikai intézkedései, köztük a 3 százalékos fix kamatozású Otthon Start hitel és a CSOK Plusz olyan lehetőséget biztosítanak a fiataloknak, amely Nyugat-Európában elképzelhetetlen.
Százból hatvan BKV-busz állapota kritikus, a főváros nem tudja garantálni a biztonságos utazást a tömegközlekedési eszközökön – jelentette ki a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium (KTM) parlamenti államtitkára hétfői sajtótájékoztatóján, Budapesten.