Magyar-cseh együttműködésben gyártott elektromos midibusz
2025. február 16. 10:24

Magyar-cseh együttműködésben gyártott elektromos midibuszt tesztel a MÁV-csoport a bajai buszvonalakon - közölte a cégcsoport pénteken az MTI-vel.

A tájékoztatás szerint a bajai GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. magyar-cseh együttműködésben fejlesztett, elektromos meghajtású midibuszát, a GANZ-SOR EBN8 típusú járművet 2025. február 15-től március 6-ig tesztelik Baján, ez idő alatt a jármű a helyi autóbuszvonalak többségén közlekedni fog.

A MÁV-csoport közleményében ismerteti, hogy a cseh SOR Libchavy-val együttműködésben fejlesztett, tisztán elektromos hajtású Ganz-SOR EBN8 midibusz karosszériája szinte teljesen azonos a már 2012 óta piacon lévő cseh SOR EBN 8 midibuszéval, amelybe a magyar gyártó, a GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. utólag építi be a legkorszerűbb komponensekből álló saját fejlesztésű hajtásrendszerét.

A Ganz végezte a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatokat is. A 120 kilowatt (kW) teljesítményű aszinkron vontatómotort NMC típusú, 200 kilowattórás akkumulátor hajtja, amely plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről (OpCharge) egyaránt tölthető.
A busz egy feltöltéssel mintegy 270 kilométert tud megtenni, a járművet a GTKB Kft. bajai telephelyén töltik. A 8 méter hosszú, kétajtós, légkondicionált járműben 16 ülőhely van, a mozgáskorlátozottak utazását lehajtható rámpa segíti.

Kormányos László, a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatója a közleményben hangsúlyozta, a meglévő elektromos és gázüzemű zöld flottájuk üzemeltetése mellett folyamatosan végeznek utasforgalmi próbákat is különböző típusú, alternatív meghajtású autóbuszokkal. A próbaüzem tapasztalatai nagy segítséget jelentenek az ideális forgalomszervezést segítő beszerzések tervezésében - jelezte.

Pencz Rudolf, a GTKB Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte: a midibusz hatékony alternatívát kínál az utasok szállítására, és az általános forgalmi feladatok mellett sajátos igények megoldására is. A GTKB Kft. a GANZ-SOR kifejlesztésével, és gyártásával belép az e-mobilitás piacára, jelenleg egy prototípus létezik a midibuszból, ám a bajai üzem készen áll arra, hogy évi 40-50 jármű készüljön ott - tette hozzá.

Baján a MÁV-csoport 9 vonalon, 6 autóbusszal, évente mintegy 260 ezer kilométer teljesítésével látja el a helyi közlekedési közszolgáltatást.

mti
Címkék:
  • Méregzöld klímaőrület
    Füllent a fősodor sajtó, amikor azt szajkózza: a tudósok nagy többsége szerint a széndioxod káros, az okozza a felmelegedést. A valóban neves tudósok épp az ellenkező véleményen vannak.
  • Klímakonszenzus
    A Földön található hatalmas mennyiségű víz halmazállapot-változásainak köszönhetően működik a Föld-légkör rendszerben egy olyan természetes önszabályozó mechanizmus, amelynek a hatására kialakul a fizikailag lehetséges maximális üvegházhatás, amely tovább már nem növelhető, akármennyi széndioxidot bocsátunk ki.
  • Háborúpártiak és békepártiak: A felszín alatt - Harrach Péter gondolatai
    A háborúpártiak és a békepartiak küzdelme nem más, mint a jéghegy csúcsa - Harrach Péter, a Magyar Kereszténydemokrata Szövetség elnöke a szervezet honlapján fejtette ki az orosz-ukrán háború mélységeiről a gondolatait.
  • Harácsoltak az idegen tulajdonú kereskedelmi láncok
    A kormányfő szavai szerint az üt vissza, hogy a rendszerváltást követő években a magyar gazdaság nem volt elég erős ahhoz, hogy megtartsa a magyar kézen lévő kereskedelmi láncokat. Ezek külföldi kézen vannak, és őket csak profitjuk érdekli.
  • Zakó Isztambulban
    "Schäfer András valószínűleg agyrázkódást szenvedett, ahogy Nagy Zsolt is, mindkettőt ezért kellett lecserélni az orvosok tanácsára. Ha ehhez hozzávesszük Sallai Roland hiányzását, akkor kijelenthetjük, mi nem tudjuk ezeket a játékosokat könnyen pótolni, ahogy például a törökök a szintén sérült Merih Demiral esetében tették" - utalt arra Rossi, hogy a rivális kerete mélyebb.
MTI Hírfelhasználó