Átvette az állam a metró és a HÉV-ek összekötésének beruházását
2021. szeptember 17. 15:23

Állami beruházásként valósul meg a 2-es metró és a gödöllői, csömöri HÉV-ek összekötése, illetve a hévvonalak felújítása - közölte a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója pénteken a Facebook-oldalán.

Vitézy Dávid azt írta: a fejlesztés állami átvételéről Szatmáry Kristóf, a térség fideszes országgyűlési képviselőjének kezdeményezésére döntött a kormány. Ehhez a korábban félbehagyott előkészítési folyamatot átvették a fővárosi önkormányzattól és a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK). A tervezési szerződések és megszerzett engedélyek átruházásáról szóló szerződést péntek reggel alá is írták Walter Katalinnal, a BKK vezérigazgatójával - közölte.
   
Hozzátette, hogy megállapodtak a további együttműködésről és a korábban elkészült tervdokumentációk felhasználásáról is. A következő lépés az, hogy a fővárossal, a BKK-val és az érintett X., XIV., XVI. kerületi önkormányzattal megállapodást kötnek a beruházás részletes műszaki tartalmáról.
   
A tovább tervezésre és a beruházás előkészítésére a kormány 4,6 milliárd forint európai uniós támogatást biztosít a BFK és a MÁV-HÉV Zrt. konzorciumának.
   
A projekt célja átszállásmentes, gyors, kötöttpályás eljutási lehetőség megteremtése Budapest belvárosa, a három külső kerület és Csömör, Gödöllő, Kistarcsa, Kerepes, Mogyoród között. Szükség van a kapcsolódó járműbeszerzés előkészítésére is.
   
Vitézy Dávid felidézte: az Örs vezér terénél össze lesz kötve a metróvonal a HÉV-vel. A beruházás zömét a gödöllői és a csömöri vonalon a pálya újjáépítése, a megállók akadálymentesítése, P+R autóparkolók, B+R kerékpártárolók létesítése teszi ki.
   
Megjegyezte: a projekt nemcsak az összekötést, az elhasználódott pályák felújítását, a rossz helyen lévő megállók áthelyezését tartalmazza, hanem a teljes járműpark cseréjét is.
   
Jelentősen megváltozik a megállók elhelyezkedése is - tette hozzá. A jelenlegi metrószakaszon létesülne egy új megálló Törökőr néven, ott, ahol az M2-es metró a ceglédi vasútvonal bevezető szakasza alatt halad át. A gyorsvasút a jelenlegi Örs vezér téri végállomás előtt elkezdené az emelkedést, majd a Kerepesi út és a Nagy Lajos király útja fölött átívelve, a jelenlegi HÉV-végállomás fölött érné el az új Örs vezér tere megállót.
   
Az új Rákosfalva megálló a mostaninál beljebb kapna helyet, majd egy szintén új, a körvasútra átszállást lehetővé tevő megálló következne az Egyenes utcai lakótelepnél. Onnantól a felszín alatt folytatódna a gyorsvasút, hogy a XVI. kerület két részét ne vágja el egymástól. Azon a szakaszon a sashalmi Thököly útnál és a mátyásföldi Jókai Mór utcánál állnának meg a szerelvények. A mostani Imre utcai megálló valamivel kijjebb helyezésével jönne létre az Erzsébetliget megálló, már a felszínen. A H9-es, csömöri ágon Cinkota alsó helyett a beépült Csabaligetnél állnának meg a járművek, Árpádföldhöz közelebb - részletezte.
   
A BFK vezérigazgatója kitért arra, hogy a projektnek "meglehetősen hosszú a múltja", sok-sok évnyi civil, javaslattevő, kezdeményező munka után, 2012 és 2015 között még az ő vezetése alatt rendelte meg a BKK a megvalósíthatósági tanulmányokat. Majd 2015-ben a Fővárosi Közgyűlés finanszírozta a folytatást, a városhatáron belüli szakaszok részletes tervezését. A kormány idén márciusban döntött arról, hogy a beruházás tervezésével a BFK-t bízza meg és biztosította az uniós forrásokat. A tervek elkészítésének a határideje 2023, a kivitelezés ezután - az építési források rendelkezésre állásának függvényében - kezdődhet meg. Majd többéves építési és járműbeszerzési folyamat következik, és utána vehetik majd birtokba az utasok az összekötött rendszert - ismertette bejegyzésében Vitézy Dávid.
 

MTI
Címkék:
  • Az erdő üzem, tanterem – és örökkévalóság
    Ugron Ákos Gábor: Az erdő fenntartása, kezelése, művelése nem érthető meg rövid távú gondolkodással, ahhoz száz években, vagy éppen az örökké fennmaradó végtelenben kell gondolkodni, mert az erdőre mint örökké változó, de örökre fennmaradó életközösségként kell tekintenünk.
  • A kettős mércés EP-szélsőség
    Győri Enikő nem emlékszik parlamenti vitára és felháborodásra azzal kapcsolatban, amikor a szocialista-liberális Gyurcsány-kormány idején, 2006 októberében, a rendőrség szétverte a 1956-os forradalomra emlékező békés tüntetőket. „A rendőrterror erői ma a legeurópaibb pártnak hazudják magukat, és az EP meg őket támogatja" - emelte ki a Fidesz képviselője
  • Református óvodát adtak át Sárospatakon
    Református óvodát adtak át Sárospatakon szerdán, a létesítmény a kormány anyagi támogatásával a Magyarországi Református Egyház Országos Óvoda Programja keretében épült fel.
MTI Hírfelhasználó