A hagyományos médiumokat kannibalizálta az újfajta média
2020. augusztus 3. 23:43

Fotó: MTI/AP/Jenny Kane)

Már több mint háromszáz amerikai nagyvállalat jelentette be, hogy nem helyez el hirdetéseket a Facebook és Twitter közösségi oldalon. Mindeközben az amerikai törvényhozók is úgy gondolják, hogy túl nagy hatalomra és befolyásra tettek szert a legnagyobb amerikai internetes cégek.

Egyre több hirdetőt veszít el a Facebook és a Twitter, miután sokak szerint ezek a közösségi oldalak nyíltan véleménydiktatúrát próbálnak bevezetni, és sokszor a mérsékelten jobboldali tartalmakat is letiltják.

Az, hogy a két óriáscég hatalma a nagy befektetők körében kezd meginogni, nem elválasztható attól, ami az Egyesült Államokban az utcán zajlik, és nem elválasztható az elnöki kampánytól sem – mondta a Kossuth Rádió Este című műsorában Szabó Dávid külpolitikai szakértő.

Trump nyilatkozait már jó ideje cenzúrázzák

Az amerikai elnök nyilatkozatait már jó ideje cenzúrázzák a különféle közösségi oldalakon. Ez a lépés pedig az Egyesült Államok politikai rendszerének a megváltozatására irányuló kísérlet. Ami pedig az utcákon zajlik a külpolitikai szakértő szerint puccsnak és nem forradalomnak minősíthető.

Azért használnám inkább a puccs vagy legalábbis az erőszakos szűk elit csoport által megkísérelt hatalomátvétel kifejezést, mert annak ellenére, hogy láttunk valós tömegeket is az utcákon, látunk tömegjeleneteket az amerikai nagyvárosok utcáin, a mostani változásokat indukáló és vezető csoportosulás mindenképpen elit csoportként írható le. Egy körülhatárolható és inkább privilegizált, mintsem az utca embereiből álló egyszerű amerikai munkásemberekből álló csoportról beszélhetünk. Mivel nemcsak az amerikai történelmet vagy megegyezést próbálják felborítani, hanem az intézményrendszerbe is keményen beleszálltak – magyarázta.

A szerkesztett média és az amerikai politika nagyon sokáig szimbiózisban működött – tette hozzá a szakértő. Az utóbbi időben annyiban változott, hogy az amerikai média fogyasztói elkezdtek elpártolni a szerkesztett tartalmak fogyasztásától, és ma már jobbára csak a különböző tartalommegosztókon keresztül értesülnek a világ dolgairól.

„Ezek az oldalak ma is óriási harcot vívnak befolyásuk növelése érdekében” – mondta Lánczi Tamás

Donald Trump amerikai elnök (Fotó: MTI/AP/Evan Vucci)

A hagyományos médiumokat kannibalizálta az újfajta média

„A hagyományos médiumokat, amelyeket évtizedeken át fogyasztottak a nyugat-európai polgárok, szépen lassan kannibalizálta az újfajta média. Jelenleg mindenki, aki ezeken a fórumokon fent van, kiszolgáltatott helyzetben van. Ezeknek a közösségi oldalaknak, ha nem is a birtoklásáért, de a felettük való befolyásolásért folyik a harc” – fejtette ki.

Volt egy kísérlet Donald Trump amerikai elnök részéről is, amikor tavaly megfenyegette elsősorban a Facebookot, hogy trösztellenes törvénnyel fel fogja darabolni. Ekkor úgy tűnt, mintha inkább az elnök környezetének lenne befolyása a Facebookra. Most pedig mintha az inga visszalengene, és inkább a demokraták akarják kiterjeszteni a befolyásukat ezekre a közösségi oldalakra többek között azzal, hogy egyfajta véleménydiktatúrát próbálnak bevezetni. A markánsan jobboldali vagy mérsékelten jobboldali tartalmakat próbálják letiltani a Facebookról – fogalmazott Lánczi.

„A közösségi oldalak, különösen a Facebook az elmúlt években elcsábította a hagyományos médiumok felhasználóit, amit pedig jelenleg láthatunk, az a médiahatalom befolyásolásáért történő küzdelme” – teszi hozzá Szabó Dávid.

Ezekkel a cégekkel szemben Trump azért is lépett fel nagyon nehezen, mert saját maga is érdekelt ezen a piacon, hiszen a Facebook és a Twitter az Egyesült Államok elnökének a legnagyobb közösséget elérő felülete. Abban az esetben, ha nyíltsisakos háborúba kezdene Trump ezekkel a cégekkel, azt kockáztatja, hogy végleg törlik ezekről az oldalakról – tette hozzá a szakértő.

Megadja Gábor, a Századvég vezető elemzője a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország című műsorában elmondta,  a Facebook a céljától nagyon messzire került és óriásira nőtt. Gyakorlatilag a nyilvánosság kapuőrének tekinthető. Magyarországon bő hatmillió aktív felhasználó van.

Van egy algoritmus, ami vadászik egyes szavakra, kifejezésekre, tartalmakra. Ezenfelül jelen van egy emberi erő is, ami szabályozza a tartalmakat, és adott esetben végső döntést hoz – tette hozzá.

hirado.hu - Kossuth Rádió
Címkék:
  • A gyurcsányi „semmi”
    „A Világgazdaság korábban megírta, Gyurcsány Ferenc az elmúlt négy évben összesen kétmilliárdnyi osztalékot vett fel céges érdekeltségeiből. 2016-ban 1.179 millió forintot, 2017-ben 228 millió forintot, 2018-ban 298 millió forintot, 2019-ben pedig 238 millió forintot” – adta tudtul a média az idén februárban. És ez „csak” az osztalék.
  • Egy magyar hagyomány
    Nem csodálom, hogy ezt az országot nem érti senki. Nemcsak a nyelve miatt, hanem a lelke miatt sem. Itt évszázadok óta egy időben, egyszerre mindenki úgy érzi, hatalmon is van meg ellenzékben is
  • Most a fiatal korosztályt érinti elsősorban a járvány
    A koronavírus-járvány első hulláma elsősorban az idősebbeket érintette, most viszont a 20-29 éves korosztályból kerül ki a legtöbb pozitív eset - mondta az országos tisztifőorvos a koronavírus-járvány elleni védekezésért felelős operatív törzs szombati online sajtótájékoztatóján.
  • A magyar bábkatedra lezüllesztése
    Ami negyedszázada történik szakmai címszó alatt az egyetemen, egy haveri kör játéka.
MTI Hírfelhasználó