Hazaárulással gyanúsítanak egy sajtótanácsadót - apja kiesett az ablakon
2020. július 7. 11:59

Hazaárulás gyanúja miatt őrizetbe vették kedden Ivan Szafronov volt újságírót, a Roszkoszmosz orosz állami űrkutatási vállalat vezérigazgatójának sajtótanácsadóját.

Ivan Safronov

Ivan Safronov - sputniknews.com

A harmincéves Szafronovot az orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) azzal gyanúsította meg, hogy egy NATO-ország - ügyvédjei szerint Csehország - hírszerzésének szolgáltatott ki titkos adatokat. A gyanú nem áll összefüggésben jelenlegi munkakörével.

Ivan Pavlov és Jevgenyij Szmirnov ügyvéd szerint, akik a sajtónak a volt újságíró jogi képviselőiként nyilatkoztak, Szafronovot azzal gyanúsították meg, hogy 2012-ben szervezte be a cseh szakszolgálat, 2017-ben pedig megbízta azzal, hogy szolgáltasson információt az Oroszország és a közel-keleti államok közötti együttműködésről, aminek ő "önös indíttatásból" eleget is tett.
   
Az ügyvédek szerint Szafronov újságírói tevékenységével hozta összefüggésbe a gyanúsítást. A vádat az FSZB hétfőn szándékozik hivatalosan ismertetni. 

A gyanúsított kihallgatásán, amelyen hírügynökségek szerint csak kijelölt ügyvéd lehetett jelen, ártatlannak vallotta magát, és megtagadta, hogy vallomást tegyen. Az FSZB indítványa alapján a lefortovói bíróság zárt tárgyaláson elrendelte a tanácsadó kéthónapos előzetes letartóztatását.

Szafronov, aki korábban a Kommerszant, majd Vedomosztyi című gazdasági napilap alkalmazottjaként a hadi- és az űripar kérdéseivel foglalkozott, május óta tanácsadója Dmitrij Rogozinnak, a Roszkoszmosz vezérigazgatójának. Rogozin kedden kijelentette, hogy beosztottjának a Roszkoszmosznál nem volt hozzáférése titkosított adatokhoz. Mint mondta, Szafronov újságíróként jól értett szakterületéhez.

Dmitrij Peszkov elnöki szóvivő azt mondta, hogy a Kreml tudomása szerint az őrizetbe vétel nem áll összefüggésben a gyanúsított újságírói tevékenységével. Egyúttal méltatta az orosz kémelhárítást, amely szerinte "nagyon jó minőségű" munkát végez.

A Kommerszant kiadó nyilatkozatban vette védelmébe és minősítette hazafinak volt alkalmazottját, "abszurdnak" minősítve az ellene felhozott vádakat. Ügyét két ellenzéki kollégájáéhoz, Ivan Golunovéhoz és Szvtelana Prokopjeváéhoz hasonlította.

Golunovot, aki a moszkvai városi tisztviselők és biztonsági szervek vezetőinek visszaéléseiről írt az ellenzéki Meduza hírportálnak, tavaly nyáron megpróbálták kábítószerügybe keverni. Prokopjevát, az amerikai Szabad Európa Rádió/Szabadság Rádió orosz adásának munkatársát hétfőn a pszkovi bíróság terrorizmus támogatásában mondta ki bűnösnek, és 500 ezer rubel (mintegy 2 millió 200 ezer forint) pénzbírság megfizetésére kötelezte. A vád eredetileg hatévi szabadságvesztés kiszabását kérte rá, amiért a Vlagyimir Putyin orosz elnök által teremtett belpolitikai légkört tette felelőssé azért, hogy 2018-ban egy 17 éves anarchista merénylő robbantásos merényletet kísérelt meg az FSZB székháza ellen. A támadó életét vesztette, az FSZB három alkalmazottja megsérült.

Síkra szállt Szafronov ártatlansága mellett a Meduza ellenzéki hírportál is. Az RBK, a Vedomosztyi, a The Bell és az orosz Forbes szerkesztősége pedig az orosz sajtószabadsággal és a zárt tárgyalás miatti aggályának adott hangot.

Az FSZB székházánál a rendőrség őrizetbe vette a gyanúsított több kollégáját, köztük Kszenyija Szobcsak volt elnökjelöltet, aki az elmúlt időben főleg televíziózással foglalkozott. Az újságírók egymást váltva, egyszemélyes tiltakozással követelték Szafronov szabadon bocsátását. Kedden átmenetileg őrizetbe vették a sajtótanácsadó "közeli ismerősét", Taiszija Bekbulatovát, a Holod független magazin főszerkesztőjét is, ellenzéki sajtóforrások szerint a hazaárulásüggyel összefüggésben.

Ivan Szafronovot, aki egy évtizeden át dolgozott a Kommerszant szerkesztőségében, tavaly májusban Makszim Ivanov szerkesztővel együtt elbocsátották egy cikk miatt, amely szerint Valentyina Matvijenko, a parlament elnöke távozni készült a posztjáról. Az értesülést a törvényhozás és a Kreml is valótlannak minősítette.

Az elbocsátást Aliser Uszmanov, a Kommerszant kiadó tulajdonosa személyesen kezdeményezte. A döntést követően a lap teljes politikai rovata felállt.

Sajtójelentések szerint az FSZB tavaly márciusban vizsgálatot indított, miután Szafronov egyik cikkében azt állította, hogy Oroszország 4++ generációs Szu-35-ös harci repülőgépeket gépeket szándékozik eladni Egyiptomnak. A Kommerszant a cikket később eltávolította oldaláról.
Szafronov májusig dolgozott a Vedomosztyinál, ahonnan azt követően távozott, hogy a lap élére a Kreml irányvonalát követő főszerkesztőt neveztek ki.

A hazaárulással meggyanúsított újságíró apja, idősebb Ivan Safronov, aki a Kommerszant katonai szakértője volt, 2007-ben halt meg.

Kiesett az ablakon.

Hazaárulás címén 12-től 20 évig terjedő szabadságvesztés is kiszabható Oroszországban.

MTI
Címkék:
  • A szélsőbaloldal új fasizmusa
    József Attila a kommunizmust szapulta, Trump most az úgynevezett „liberalizmus” – neveztessék éppen „neoliberlizmusnak” vagy cinikus hazugsággal „neokonzervativizmusnak” – rombolása ellen próbálja megvédeni hazáját. A gyökér azonos.
  • Kártérítést a hungarocídiumért
    Vétkesek közt cinkos, aki néma – idézhetnénk Babitsot, de Brüsszelben ez is kárörvendő röhögést váltanak ki az ottani rasszista hungarofóbokból. Ezért is kell kártérítést követelnünk, tehát követelnünk kell a kártérítést a hungarocídiumért.
  • Karácsony Gergely utasításokkal látta el az idősotthonok vezetőit
    Nyilvánosságra hozta a főpolgármester az idősotthonok vezetőinek adott utasításokat hétfőn. A kilencpontos dokumentumot a koronavírus-járvány eddigi tapasztalatai alapján és a második hullámra való felkészülés jegyében állították össze, és egy hónapja küldték el a fővárosi fenntartású idősotthonok vezetőinek.
  • A 444 főszerkesztője már tíz éve várja az Index megszűnését
    Az Index.hu „megszűnésével” kapcsolatban különösen szembetűnő volt a rivális 444.hu szolidaritása: Uj Péter főszerkesztő egy 2018-as műsorban még azt nyilatkozta, hogy ő a távozását követően már azt is hátbatámadásnak érezte, hogy az Index egyáltalán életben maradt, Dudás Gergelyről, az Index egykori főszerkesztőjéről pedig úgy nyilatkozott: „Ne vicceljünk már, ott volt egy 15 év alatt felépített szerkesztőség, beült, fel kellett vennie tíz embert, óriási teljesítmény!”
  • Már közel húszmillió koronavírus-fertőzött van a világon
    A világon 19 792 519 ember fertőződött meg a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma 730 089, a gyógyultaké pedig 12 060 877 a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem hétfő reggeli összesítése szerint.
MTI Hírfelhasználó