Folytatódott a Szőke Tisza kiemelése
2020. január 25. 10:34

A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó, a Szőke Tisza roncsa a Szeged melletti tápéi öbölnél 2020. január 24-én. A Ma-Hard Vízépítő Kft. szakemberei felfújható ballonok és csörlők segítségével vontatják partra a hajót. MTI/Máthé Zoltán

Csak a héten kezdődhetett el a 2012-ben elsüllyedt gőzhajó, a Szőke Tisza kiemelése. Az elrozsdásodott hajóroncs annyira megrongálódott, hogy félő, kettétörhet, amikor felvontatják a rézsű tetejére. A szakemberek szerint a hét végén fejeződhet be a kiemelés.

Tovább folytatódott tegnap a legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó, a 2012-ben elsüllyedt Szőke Tisza kiemelése, amelyet héten kezdtek meg. Több mint harminc szakember dolgozott a műveleten a tápéi kikötőben, aminek környékén a kiemeléshez kialakítottak egy Magyarországon egyedülálló csigasoros rendszert a gőzös partra vontatásához. A munkát azzal kezdték, hogy az úszó hajótest köré vízforgató rendszert telepítettek, hogy a kialakuló jégréteg ne akadályozza a kiemelési folyamatot, amit 15, egyenként akár nyolcvan tonna teherbírású, tíz méter hosszú és másfél méter átmérőjű, felfújható ballonnal végeztek. A ballonok arra szolgálnak, hogy azokon gördítsék a hajótestet a partra vontatáskor.

A hajótest a kiemelés közben jobbra dőlt, ezért több mint tíz feltöltött, egyenként ezerliteres víztartályt helyeztek rá, amelyek megakadályozták a további dőlést. Mindeközben több munkagép is készenlétben állt, hogy ha valami probléma adódna, azonnal közbe tudjanak avatkozni. Külön nehézséget jelentett a kiemelésben, hogy vizes, mocsaras területen, közvetlenül a part mellett kellett megoldani. Hosszú és megfeszített munka után sikerült kiemelni a folyó vizéből a Szőke Tiszát. A szakembereknek ezután hosszabb szünetet kellett tartaniuk, amíg széthúzták azt a csigasort, amelyen a drótkötelek futnak. Ezután arra kellett felkészülni, hogy amikor a hajótest eléri a rézsű tetejét, a legkíméletesebben sikerüljön vízszintes helyzetbe billenteni, vigyázva, nehogy kettétörjön az átrozsdásodott hajó.

Tegnap a reggeli munkakezdés után nem sokkal kellett leállítani a hajótest vontatását, mert két ballon, amelyeken a gőzöst görgették, túl közel került egymáshoz. A kiemelés helyszínén Hajdú János, a Terrorelhárítási Központ (TEK) főigazgatója azt mondta: – Ugyanezzel a csapattal, illetve a csapat egy részével dolgoztunk a Hab­leány kiemelésén a fővárosban. Ugyanaz a profizmus és ugyanaz a lélek van most is az itt dolgozókban, mint amit akkor láttam. A TEK főigazgatója igazi szakmai bravúrnak nevezte a Szőke Tisza kiemelését. Tegnap délután a szakemberek úgy számították, hogy ma helyezhetik a hajóroncsot vízszintesbe.

MTI/Máthé Zoltán

A legnagyobb magyar folyami la­pátkerekes gőzös 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amelyet kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ-csoport alapítója, valamint Portás Csaba hajózási szakember. A vízállás azonban 2019 októberéig nem tette lehetővé, hogy az elsüllyedt hajót a felszínre hozzák. Ősz óta folyamatosan zajlottak a mostani kiemelés előkészületei.


 
magyarnemzet.hu
Címkék:
  • A Demokrácia Védvonal
    A mintegy 175 kilométer hosszú, 4 méter magasra tervezett létesítmény nem csupán műszaki jelentőségű.
  • Mikulássapkás hazugság
    Amerikában kezdték el ezt a hazugsághadjáratot évtizedekkel ezelőtt. Egy svéd reklámgrafikus egy híres üdítőitalhoz rajzolta le Santa Claus-t. Az ő Szent Kolozsuk eleve reklámfigura. Egy üdítőitalt ünnepelnek Szent Miklós helyett.
MTI Hírfelhasználó