Nem javítható a megsérült Gripen
Magyar szakértők szerda reggel csatlakoztak cseh kollégáikhoz, akik a cáslavi repülőtéren már kedd este óta vizsgálják a magyar vadászgép balesetének helyszínét és magát a gépet - közölte Magdaléna Dvoráková, a cseh hadsereg vezérkari főnökségének szóvivője szerdán.
2015. május 21. 09:37

„A cseh szakértők már kedden megkezdték a helyszínelést. Ma reggel csatlakozott hozzájuk a nyolctagú magyar szakértői csoport is" – mondta Dvoráková. A cseh vizsgálóbizottság tagjait a hadsereg felügyeleti és ellenőrző szekciójának szakértői, míg a magyart a Magyar Honvédség, valamint a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakértői alkotják. A szakértői vizsgálatok befejezéséig a hadgyakorlatot megszakították - közölte Dvoráková. A magyar légierő JAS-39 Gripen típusú vadászgépe kedden délután eddig ismeretlen okokból túlfutott a leszállópályáján, a pilóták katapultáltak. A baleset konkrét oka ismeretlen. Cseh vélemények szerint két ok jöhet számításba: vagy a pilóták hibáztak leszálláskor, illetve fékezéskor, vagy pedig valamilyen műszaki probléma lépett fel. A magyar vadászgép néhány száz méterre a leszállópályától, a vetéstől zöldellő szántóföldön áll jobb oldalára dőlve. A gép elején és hátul, a farokrészen is nagyon súlyos sérülések láthatóak, a gép orra és a pilótakabin is letörött.

„A vadászgép megjavíthatatlan állapotban van"

A szántóföldön láthatóak azok az ejtőernyők is, amelyekkel a két pilóta elhagyta a gépet. A pilótákat orvosi vizsgálatnak vetették alá, jól vannak. A balesetet szenvedett repülőgép körüli területet a hatóságok lezárták.
Míg kedden egy, a cseh televíziónak név nélkül nyilatkozó szakértő úgy vélte, hogy a javítások után a magyar gép újra működőképes lehet, szerdán borúlátóbb vélemények láttak napvilágot. „A vadászgép megjavíthatatlan állapotban van" – mondta Tomás Maruscák, a cáslavi repülőtér szóvivője. Szerinte ezt a véleményt fogalmazták meg nem hivatalosan azok a szakértők, akik kedden közelről is megnézték az összetört magyar vadászgépet.

A Gripen típusú vadászgépek svéd gyártójának, a SAAB-nak a sajtóközpontja az MTI kérdésére azt a tájékoztatást adta, hogy „az illetékes hatóságok alaposan elemezni fogják a baleset okait", és ha a hatóságok felkérik a gyártót, akkor az készséggel rendelkezésre áll a vizsgálatban, de egyelőre nem ad értékelést a vizsgálattal kapcsolatban.Cáslavban május 11-től Lion Effort fedőnevű, közös cseh-magyar-svéd légi hadgyakorlat zajlik. Mindhárom ország hadserege JAS-39 Gripen típusú vadászgépeket használ. A hadgyakorlaton thaiföldi pilóták is részt vesznek, de vadászgépek nélkül.

A gép roncsának elszállításáról a szakértői vizsgálatok befejezése után születik döntés - jegyezte meg Maruscák. A gép megrongálódásához szerinte nagymértékben az is hozzájárult, hogy az a leszálláskor áttörte a pálya végén álló bonyolult antenna-rendszert. Cáslavban május 11-től Lion Effort fedőnevű, közös cseh-magyar-svéd légi hadgyakorlat zajlik. Mindhárom ország hadserege JAS-39 Gripen típusú vadászgépeket használ. A hadgyakorlaton thaiföldi pilóták is részt vesznek, de vadászgépek nélkül.

MNO - MTI
  • A kormány az ország biztonságát és a gazdaságot is megvédi
    Az elhúzódó háborús helyzetben az új magyar kormány két legfontosabb feladatának az ország biztonságának és gazdaságának megvédését nevezte a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön a Kormányinfón. Gulyás Gergely bejelentette, hogy péntektől csak magyar rendszámú autók tankolhatnak rezsicsökkentett árú üzemanyagot, Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter pedig a kormány által nyolc területen bevezetendő extraprofit-különadó részleteiről számolt be.
  • A Kádár-rendszer feltárása nélkül nem érthetjük a jelent
    Száztíz évvel ezelőtt született Kádár János, aki hazánk XX. századi történelmének egyik legmeghatározóbb figurája lett.
  • A digitalizált világ diktatúrába torkollhat
    „Ha a mesterséges intelligenciának átadjuk a döntést, akkor valóban jöhet egy fordulat, amikor valóban már egzisztenciális fenyegetést fog jelenteni az emberi létezésre” – mondja Miklos Lukacs de Pereny.
MTI Hírfelhasználó