Egymásnak feszülő szakvélemények a Déli-alagútról
A MÁV az önkormányzatot teszi felelőssé azzal, hogy a Csukló utca területéről lefolyó víz okozhatta a rézsűcsúszást, a BME vizsgálatai azonban ezt egyértelműen cáfolják. Az M1 reggeli műsorában Kazinczy László, az egyetem út- és vasútépítési tanszékének docense mondta el véleményét.
2015. február 19. 15:33

A tervek szerint pénteken kezdődik a megrongálódott alagút helyreállítása a Déli pályaudvar szomszédságában. Az 1861-ben épült, 361 méter hosszú alagút a Kelenföldi vasútállomást köti össze a Déli pályaudvarral. A Kelenföldi oldala fölött található támfal az elmúlt hetekben kétszer is megcsúszott. A vágányokra mindkét alkalommal kövek gurultak, ezért a forgalmat le kellett állítani. Az előzetes vizsgálatok szerint a problémát a réteg- és szivárgó vizek okozták, de hozzájárulhatott az is, hogy a vágányok villamosításakor az alagutat kimélyítették.

A helyreállítási munkákat várhatóan február 20-án kezdik meg, és megfelelő időjárási viszonyok mellett március közepére akár végezhetnek is. Az ideiglenes helyreállítás keretében az alagút feletti területet tehermentesítik, megoldják a vízelvezetést, valamint eltávolítják a sérült falazati elemeket, ezt követően állhat helyre az eredeti forgalmi rend a Déli pályaudvaron. A végleges helyreállítási munkálatok a második negyedévtől várhatók.

Kazinczy László, a BME Út- és vasútépítési tanszékének docense az M1 csütörtök reggel műsorában azt mondta, vizsgálataik szerint a rézsűcsúszást (suvadást) nagy valószínűséggel a rétegvíz, a Gellért-hegyre mint vízgyűjtő területre hulló csapadék okozhatta, de hozzájárulhatott a szivárgórendszer esetleges tervezési hibája, megrongálódása korábbi csúszások, torzulások folytán, a növényzet módosulása, és vizsgálni lehet érdemes a közművek, csatorna, vízvezeték esetleges sérüléseit is.

A soron következő feladatokról a szakember elmondta: a legfontosabb most a vasúti forgalom mihamarabbi visszaállítása, az alagút kapuzata feletti Csukló utca közúti forgalmának fenntartása, illetve a környéken lévő közművek üzemének biztosítása. Ezt Kazinczy László szerint a kapuzat feletti kősor elbontásával és egy, a kapuzathoz toldott, 10-20 méter hosszú faácsolattal meg lehet oldani, ennek védelmében ugyanis a vasúti forgalom már megindulhat. A szakértő szerint ez a munka 1-2 hét alatt elvégezhető lehet. Legalább ilyen sürgős feladat a rétegvizek eltávolítása, hogy a további rézsűcsúszásokat megakadályozzák. Ehhez kutakat kell fúrni, és a rétegvizet gravitációs úton oldalra kell elvezetni – tette hozzá.

A második szakaszban a rézsűt kell majd támfallal biztosítani, horgonyokkal rögzíteni, ez már végleges megoldást is hozhat a következő 150 évre – mondta a docens, aki szerint a Déli pályaudvart mindenképp meg kell őrizni. A MÁV-nál készült szakértői véleményről a szakember azt mondta, úgy tűnik, az az övékével ellentétes véleményt fogalmaz majd meg. Az eddigi MÁV-retorikából legalábbis arra következtetni, hogy a vasúttársaság az önkormányzatot teszi felelőssé azzal, hogy a Csukló utca területéről került ide a víz, de ezt a BME vizsgálatai egyértelműen cáfolják, a víz ugyanis nem felülről, hanem belülről jött, azaz ez nem az önkormányzat sara – jelentette ki a szakértő, hozzátéve, hogy minden szakmai vitának áll elébe.

hirado.hu - M1 - Ma reggel
MTI Hírfelhasználó