„Habzsoltak” a gigantikus fekete lyukak
Új elméletet dolgoztak ki a szupermasszív fekete lyukak kialakulásáról brit és ausztrál csillagászok, akik szerint ezek a képződmények híján voltak az "az asztali jó modornak", hiszen egyszerre "több fogást" is behabzsoltak.
2012. március 24. 17:56

A Leicesteri Egyetem és a Monash Egyetem kutatóinak tanulmánya a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society című folyóiratban lát napvilágot. A tudósok azt elemezték, hogy a fekete lyukak miként tettek szert oly gyorsan oly hatalmas méretekre, hiszen tömegük több milliárdszor nagyobb, mint a Napé - olvasható a  PhysOrg (http://www.physorg.com) tudományos hírportálon.

"Majd minden galaxis központjában megtalálható egy hihetetlenül nagy fekete lyuk. A Tejútrendszer centrumában lévőnek a tömege négymilliószor múlja felül a Napét. Akadnak azonban olyan galaxisok is, ahol ennél is több ezerszer masszívabb fekete lyuk 'terpeszkedik'. Az is bebizonyosodott, hogy ezek a fekete lyukak nagyon gyors növekedésnek indultak az ősrobbanás után. Ezek a  képződmények teljesen kifejlettek voltak akkor, amikor a világegyetem nem érte el jelenlegi korának egytizedét sem" - magyarázta Andrew King, a Leicesteri Egyetem asztrofizikai intézetének professzora.

A fekete lyukak a csillagközi térben lévő gázok beszippantása révén növekednek. E folyamat során korong alakul a gázokból, amelyek spirális pályán áramlanak a fekete lyukba. Az áramlás oly lassú, hogy a fekete lyukak mostani hatalmas méretükre a világegyetem egész léte alatt sem tehettek szert.

"Egy sokkal gyorsabb mechanizmusra volt szükség, ezért elgondolkodtunk azon, hogy mi történt, ha a gázok több irányból áramlottak a fekete lyukba" - fejtegette Chris Nixon, a Leicesteri Egyetem asztronómusa.

Chris Nixon, Andrew King, valamint Daniel Price, az ausztráliai Monash Egyetem kutatói egy olyan komputeres szimulációt készítettek, amelynél két gázkorong keringett különböző szögben a fekete lyuk körül. Egy kis idő múltán a két korong összeütközött, a kozmikus karambol következményeként pedig hatalmas mennyiségű gáz zuhant a fekete lyukba. A kutatók számításai szerint egy ilyen mechanizmus a fekete lyuk ezerszer gyorsabb növekedését teszi lehetővé. Ez megmagyarázhatja, hogy a fekete lyukak miként tettek ilyen gyorsan szert ekkora "testméretre".

"Nem ismerjük, hogy pontosan miként áramlottak a gázok a galaxisokban a korai univerzumban. Amennyiben ez kaotikusan történt, az lényegesen megkönnyítette a fekete lyukak táplálkozását" - emelte ki Andrew King professzor.

Az eddig felfedezett két legnagyobb fekete lyuk egyaránt tízmilliárdszor múlja felül a Nap tömegét.

MTI nyomán
  • A Föld napja
    Az emberiség egész létmódjának kell megváltoznia, ha el akarjuk kerülni a katasztrófát.
  • A teraszok nyitása nem a járvány végét jelenti
    A teraszok nyitása nem a járvány végét jelenti, továbbra is fontos a védelmi és járványügyi intézkedések, valamint a higiénés rendszabályok betartása, a pincéreknek a teraszokon is kötelező lesz a maszkviselet, a vendégeknek csak akkor, ha belépnek a vendégtérbe - közölte a Nemzeti Népegészségügyi Központ járványügyi osztályvezetője a koronavírus-járvány elleni védekezésért felelős operatív törzs nevében a csütörtöki online sajtótájékoztatón.
  • Az ország szabadságát jelképezi a megújuló Citadella
    Elkezdődött a Citadella megújítása Budapesten. A hosszú évek óta elzárt és mára lepusztult erőd felújítása 2023-ig tart - közölte a Várkapitányság az MTI-vel csütörtökön.