Ultravörös galaxisok fura új "faját" fedezték fel
Az univerzum peremén, majd tizenhárommilliárd fényévnyire a Földtől ultravörös galaxisok ismeretlen fura "faját" fedezték fel a Spitzer űrteleszkóp segítségével.
2011. december 7. 11:50

A felfedezésről az Astrophysical Journal online kiadásában jelent meg tanulmány.

A távoli csillagvárosok por- és gázfelhőkbe burkolóznak, amelyeken még a Hubble űrteleszkóp "mindent látó szeme" sem volt képes áthatolni. A NASA Spitzer infravörös csillagászati műholdja kapta most lencsevégre a fura galaxisokat, ráadásul egyszerre négyet. S míg az asztronómusok le tudják írni az új csillagvárosok jellemzőit, nem tudnak magyarázatot adni, hogy mért ilyen "pirospozsgásak" - olvasható a PhysOrg (http://www.physorg.com) tudományos hírportálon.

"A galaxisok több okból is vörös színben pompázhatnak: lehetnek nagyon porosak, vagy sok igen öreg, vörös csillagot tartalmazhatnak. Előfordulhat, hogy nagyon távol vannak a Földtől, ebben az esetben az univerzum tágulása miatt az elektromágneses hullámok hullámhossza megnövekszik a kibocsátott hullámhosszhoz viszonyítva. Ezáltal a távoli galaxisok színképe a vörös felé tolódik el, ezt hívják vöröseltolódásnak. Mindhárom tényező alkalmazható az új galaxisok esetében" - magyarázta Jiasheng Huang, a Harvard-Smithsonian asztrofizikai központ (CfA) kutatója, a tanulmány vezető szerzője.

Mind a négy galaxis egymás közelében helyezkedik el és a jelek szerint fizikailag összeköttetésben állnak egymással.
"A nagy távolság miatt olyanoknak látjuk őket, mint amilyenek egymilliárd évvel az ősrobbanás után voltak, amikor az első csillagvárosok kialakultak" - emelte ki az asztrofizikus.

Giovanni Fazio, a CfA kutatója, a tanulmány társszerzője azt emelte ki, hogy a Hubble űrteleszkóp megmutatta az első protogalaxisokat (előgalaxisokat).
"Ezek a csillagvárosok lehetnek a hiányzó láncszemek a galaxisok evolúciójában" - vélekedett Giovanni Fazio.

MTI
  • A Föld napja
    Az emberiség egész létmódjának kell megváltoznia, ha el akarjuk kerülni a katasztrófát.
  • A teraszok nyitása nem a járvány végét jelenti
    A teraszok nyitása nem a járvány végét jelenti, továbbra is fontos a védelmi és járványügyi intézkedések, valamint a higiénés rendszabályok betartása, a pincéreknek a teraszokon is kötelező lesz a maszkviselet, a vendégeknek csak akkor, ha belépnek a vendégtérbe - közölte a Nemzeti Népegészségügyi Központ járványügyi osztályvezetője a koronavírus-járvány elleni védekezésért felelős operatív törzs nevében a csütörtöki online sajtótájékoztatón.
  • Az ország szabadságát jelképezi a megújuló Citadella
    Elkezdődött a Citadella megújítása Budapesten. A hosszú évek óta elzárt és mára lepusztult erőd felújítása 2023-ig tart - közölte a Várkapitányság az MTI-vel csütörtökön.