Mégis a ruha teszi az embert
Tekintélyesebbnek gondoljuk azt, aki öltönyt hord, és a tilosba is inkább követjük.
2011. július 30. 18:59

Ez derül ki a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola (BKF) Marketing Tehetségműhelye és a MrSale Öltönyüzlet által indított kísérletsorozat első vizsgálatából. A kísérletsorozat célja megvizsgálni, hogy befolyásolja-e az emberek viselkedését az elegancia, azaz mennyire tekintélyt parancsoló az öltöny.

Elsőként egy 1955-ben végzett texasi kísérlet került elvégzésre mai körülmények közt. A kutatók azt figyelték és számolták, hogy a kereszteződésnél várakozó gyalogosok közül hányan lépnek le a járdáról, követve a kutatók beépített emberét, amikor az a piros lámpánál sétál át.

A beépített ember a kísérlet felében elegáns öltönyt és nyakkendőt viselt, a másik felében pedig „utcai ruhát”, farmert és piké pólót. A megfigyelők - a BKF Marketing Tehetségműhely diákjai - számolták, hogy hányan követik az illetőt: azaz hányan lépnek le a vele azonos oldalról, és a szemközti oldalról, látva, hogy nekivág.

Az öltöny tekintélyt kölcsönöz!

z eredmények alapján többen követik ugyanazt az embert, ha az öltönyben van, mint ha hétköznapi ruhát, farmert és pólót visel. Ugyanazt a férfit másfélszer többen követték, ha öltönyben volt, mint ha egyszerű utcai ruhában. Ha öltönyben lépett le a járdáról, akkor az emberek csaknem fele, 48 százaléka követte, amikor egyszerű hétköznapi ruhában, akkor az emberek 33 százaléka lépett le.

„Úgy látszik tehát, hogy az öltöny a piros lámpánál is tekintélyt sugall” – foglalta össze tömören a kísérlet tapasztalatait Papp-Váry Árpád, a BKF Marketing Intézetének vezetője. Hozzátette: „Nem szabad azonban elfelejteni, hogy míg az 1955-ös texasi kutatásoknál még 3,5-szeres, addig most csak 1,5-szeres volt a különbség. Ahogy azt sem, hogy ez egy kisebb, kezdő felmérés volt, és a kísérletsorozat egésze fogja majd megmutatni, hogy miként hat ma Magyarországon a többi emberre az öltöny viselése.”

Vakon követjük a tekintélyt?

A gyalogos szerepét Békés Zoltán, a MrSale Öltönyüzlet tulajdonosa vállalta magára a kísérletben. „Számomra is meglepő volt, hogy milyen mértékben befolyásol az öltöny. Amikor öltönyben léptem le, gyakran úgy követtek az emberek, hogy szét sem néztek, míg amikor hétköznapi ruhában voltam akkor ha le is lépett valaki, előbb szétnézett” – számolt be tapasztalatairól Békés Zoltán.

„Ha vakon nem is követjük, de egyértelműen tekintélyt kölcsönöz az öltöny” – magyarázta Ifj. Rekettye Gábor, a BKF Marketing Tehetségműhely vezetője: „Ha csak azt nézzük, hogy hány esetben jut eszébe valakinek az ott állók közt, hogy kövesse az illetőt, akkor nincs nagy eltérés. Az utcai ruha esetében 51%, míg az öltönyös esetében 56%-ban volt legalább egy ember, aki nekivágott a pirosnak. Ha viszont azt számoljuk, hogy összesen hányan követik a beépített embert, akkor már komolyabb a különbség.  

Az elegancia nem elég, de sok múlik rajta

A BKF Marketing Tehetségműhely és a MrSale Öltönyüzlet kutatása rávilágít, hogy a jól öltözöttség javítja a hitelességet. A hitelesség pedig a bizalom alappillére, az egyik legnagyobb érték az üzleti életben, ezért fontos odafigyelni a megjelenésre.

www.MrSale.net
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • A szerencsétlen lord major
    A főpolgármester eddigi politikai és szakmai tevékenységét lassan ideje lenne már komolyabb elemzés alá vetni, de most arra fókuszálunk, hogy az elmúlt hónapokban négyszer is arcul csapta a budapestieket.
  • Széchenyi európaisága a mának is mintát ad
    Széchenyi István Magyarország felemelkedését a korban rohamosan fejlődő Nyugat-Európához való felzárkózásban, és a kontinensnek a kapitalizmus útjára lépett felében kialakított gazdasági minták átvételében látta – mondta Latorcai Csaba államtitkár a Széchenyi Társaság idei dÍjkiosztó ünnepségén a Magyar Tudományos Akadémia épületében.
  • A jegybank folytatja az infláció elleni küzdelmet
    Az alapkamatemelési ciklus lezárásával nincs vége az infláció elleni küzdelemnek, a jegybank más eszközökre nagyobb hangsúlyt fektetve folytatja a pénzügyi szigorítást és az infláció elleni küzdelmet - mondta Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke a 125 bázispontos kamatemelést követő sajtótájékoztatón, kedden.
  • Orosz keresztény kitüntetést kapott Semjén Zsolt
    2022. szeptember 13-án, a magyar kormány épületében nyújtotta át Hilarion Budapest-magyarországi metropolita Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes részére a „Dicsőség és becsület” rend II. fokozatát.
MTI Hírfelhasználó