Miért veszélyes a vulkáni por a repülőgépekre?
A vulkáni hamufelhő szemmel alig érzékelhető, tehát nem a látási problémák jelentenek gondot a repülőknek. Sokkal inkább a rendkívüli keménységű mikroszemcsék - olvasható a latohatar.blog.hu-n.
2010. április 18. 12:11

A mikroszemcsék között közel ezer km/h-ás sebességgel vág utat a repülőtörzs. Ennél a sebességnél a szemcsék szinte lecsiszolják a festéket a belépő élekről. Károsítják a hajtómű turbinalapátjait, leállhatnak a hajtóművek, eltömítik a szellőzést, zavarják a navigációs berendezéseket.

1982-ben egy brit Boeing–474-es óriás gép éjjel belerepült az ÚjZélandon váratlanul kitört Galunggung vulkán hamufelhőjébe. AJumbo szárnyán, hajtóművein rémisztő zöld fluoreszkáló csóvákra figyeltek fel az utasok, majd pár perc alatt leállt mind a négy hajtómű. A gép 12 ezer méteres magasságból 4 ezer méterig zuhant, az utasokat már a tengeri kényszerleszállásra készítették fel, amikor a felhőből kikerülve sikerült újraindítani a hajtóműveket.

A pilótáknak fogalmuk sem volt, mi okozta a problémát. Moody kapitány a közeli Jakartában kért leszállási engedélyt. Szinte vakon tette le a gépet, mert a pilótafülke ablakait millió karcolás homályosította el - olvasható a latohatar.blog.hu-n.

latohatar.blog.hu
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • A szerencsétlen lord major
    A főpolgármester eddigi politikai és szakmai tevékenységét lassan ideje lenne már komolyabb elemzés alá vetni, de most arra fókuszálunk, hogy az elmúlt hónapokban négyszer is arcul csapta a budapestieket.
MTI Hírfelhasználó