Este héttől teljes légtérzárat rendeltek el hazánkban
Péntek este 19 órától szombat 19 óráig légtérzárat rendeltek el a teljes magyar légtérre. Nagy veszteségek a légitársaságoknál.
2010. április 16. 16:21

A teljes légtérzárról az igazgatóság értesítette a nemzetközi légi forgalom résztvevőit. A légtérzár elrendelését az tette szükségesség a hatóság közleménye szerint, hogy az Országos Meteorológiai Szolgálat jelzése alapján az izlandi vulkánkitöréssel a légkörbe került nagy mennyiségű hamu rövidesen eléri Magyarországot, és ez veszélyezteti a repülés biztonságát.

* * *

Jócskán meghaladhatja a 100 millió eurót a légitársaságok kára a járatok törlése következtében - közölte pénteken az európai légitársaságok szövetsége (AEA). Az izlandi vulkánkitörésből eredő hamufelhő terjedése miatt számos európai repülőtér nem indít és nem fogad járatokat pénteken, az Eurocontrol adatai szerint az európai járatok 60 százalékát törölték. Az AEA szóvivője elmondta: a szövetséghez tartozó európai légitársaságok bevétele egy átlagos napon 200 millió euró körül van, ezt figyelembe véve csak pénteken 120 millió euró bevételtől esnek el a cégek.

Közben az Európai Bizottság pénteki közleményében rámutatott: minden hoppon maradt utasnak vissza kell téríteni a jegyárat, függetlenül attól, hogy "normális", vagy fapados gépre szólt a jegye. Ha az utas úgy dönt, hogy nem kér átigazolást, akkor visszajár neki a jegyár, készpénzben, vagy átutalással. Ez nemcsak az Európán belül utakra érvényes, hanem azokra a tengeren túli járatokra is, amelyeknek valamelyik európai repülőtér a kiinduló pontja.

Ezen kívül a légitársaságoknak tetemes költsége keletkezik abból is, hogy a repülőtereken rekedt utasokat el kell látni, szállást kell számukra biztosítani. Növeli a járattörlésekkel járó kiadásokat az is, hogy sok légitársaság személyzete és sok gépe külföldön rekedt, túlórát kell fizetni a dolgozóknak.

Megszenvedték a járattörléseket a részvényárfolyamok is: a nagy európai légicégek papírjainak ára 0,2-2,2 százalékkal esett pénteken.

Kárpótlásra viszont nem igazán számíthatnak a légitársaságok, legalábbis a biztosítóktól nem: a világ legnagyobb viszontbiztosítójánál, a német Munich Re-nél, valamint a legnagyobb európai biztosítónál, az Allianznál pénteken egyöntetűen azt mondták, hogy járatkimaradásokra rendszerint nincs biztosítás. Növeli a költségeket a romlandó áruk ellentételezése is.

A járatkimaradás már érezteti hatását a kerozin keresletében is: piaci elemzők szerint a kereslet 2 millió hordóval csökkenhet. A helyzetnek azonban vannak nyertesei is, elsősorban az étkeztetési cégek is a szállodák, amelyek már most zsúfolva vannak a járatkimaradások miatt.

MTI
MTI Hírfelhasználó