A belénk hatoló színház
Hullámtörés a Magyar Színházban
A vér és a meztelenség manapság a bulvársajtó eszköztárának kellékei. Megjelenésük a színpadon lehet hatásvadász, botránycélzattal jegyeladást növelő giccs. Itt mégsem erről van szó. A Hullámtörés minden jelenetében érett előadás.
2008. március 22. 12:35

A Hullámtörésen az zajlik, amitől színház a színház. Hatás, meghatás. Elmetágítás, szívdobogtatás, magunkbanézetés, elgondolkodtatás. Guelmino Sándor a Lars von Trier által vászonra vizionált film történetét vitte színpadra. Aki látta a dogma-műfaj klasszikusának számító művet, ne aggódjon a színházban is döbbenetes élményben lesz része. Sőt… A színházi változat olyan, mintha a mozivászon borulna ránk: a távolságtartó néző szerepéből résztvevővé lényegülünk. Nem mi megyünk az alkotás után, az jön belénk. Már ha belénk fér egyáltalán a befogadócsatornáinkat rozsdássá alázó tévésorozat-világban. A kezdetektől fogva leköti az érzékeinket. Tapadni kell a színpadra, együtt lélegezni a történettel.

Szűk közösség, ahol mindenki egy-egy tégla a puritán, keresztényi hittel tapasztott falban. Az egyik tégla Bess, a kissé butuska lány, akinek naivitásánál már csak Istenben való hite nagyobb, szerelmes lesz, házasodik. Kívülállóhoz megy. Szerelmük lángoló és bensőséges, tele a házasság előtti szex tilalmát betartó lány mindenre képes, vulkánként kitörő, izzó erotikájával. Ám a tragédia előszele hamar fújdogálni kezd a kiváló díszletek, a precíz jelenetek, a feszültséggel teli arcok, gesztusok, szavak között. Aztán lecsap. Derékba tört szerelem, derékba tört férj. Nyomorékként a szex is csak a fantáziában él. A férfi pedig fantáziájának megtestesülését a lánytól kívánja. Aki enged. Összefekszik fűvel-fával, mert úgy véli, ez Istennel kötött paktum: minden idegen szeretkezés egyre közelebb hozza férje gyógyulását. A vég kegyetlen, ahogy a sors (vagy Isten?) is az.

Soltész Bözse Bess szerepében nem jó. A Magyar Színház egyik húzóemberére itt a „jó” jelző puszta lekicsinylése volna annak, amit nyújt. Teljesítménye legnagyobb elődei közé emeli. Energiája kifogyhatatlan. Ez egyik percben még szerelemtől áthevülten nevet, a másikban már ruháit tépő utcalánnyá alázkodik. Zokog és élvez, sír és extázisba esik. Szerencsére társai sem csupán bábúk a Szlávik István által álmodott díszletben, hanem egyenrangú társak. Béres Ilona minden szavára figyelni kell, jelenléte betölti a színpadot. Sipos Imre tétovázó orvosa és Benkő Nóra elszürkült ápolónője hiteles. De míg a kulcsjelenetekben precízek, máshol van, hogy kiengednek. Fillár István a férj szerepében nehéz helyzetben van: a színészi kelléktár minimálisra való csökkentésével, ágyhoz kötve, arcával és hangjával kell szinten tartsa az előadás feszes ritmusát. Sikeresen teszi.


Az előadás tempója akkor érződik igazán, mikor rájövünk, már a ruhatárban állunk üveges szemekkel, zsibbadósra tapsolt tenyérrel. A gondolatok ekkor rohamozzák meg az elmét. A vér, a meztelenség, a visszafojtott indulatok, a kieresztett vágyak… a képek, amiket Guelmino elénk fest. Színháza belénkhatoló. Az erotika, akár a vérző kés a csúcsjelenetben, belénk feszül. Ahogy maga az előadás is, mely a nézőteret is bejátszva jelzi: részei vagyunk a történetnek. A darab nem nekünk, hanem rólunk szól. Mi is bent ülünk a kis közösség templomában, mi is részt veszünk a temetésen, mert mi is emberek vagyunk: képmutatók, kegyes hazudozók, a múlt sebeit nyalogatók, vágyók és lemondók. És mindenekfölött kétkedők, örök kérdezők. Akik térdüket laposra koptatva, összekulcsolt kézzel próbálják megtudni Istennek vannak-e céljai vagy csupán álságos játék az élet.

* * *

Hullámtörés – megváltás 2 részben

Lars von Trier, David Pirie és Peter Asmussen forgatókönyve és Vivien Nielsen színpadi adaptációja alapján

18 éven felülieknek!

Szereplők:

Bess - Soltész Bözse
Jan Nyman - Fillár István
Dodo - Benkő Nóra
Stella McNeill, Bess anyja - Béres Ilona
Dr. Richardson, Kapitány - Sipos Imre
Terry, Matróz - Gémes Antos
Lelkész, Főorvos, Kuncsaft - Szélyes Imre
William, Férfi a buszon - Mihály Pál
Jack, Halász, Ápoló - Jegercsik Csaba

Szerző: Lars von Trier, David Pirie, Peter Asmussen
Díszlet: Szlávik István
Jelmez: Tordai Hajnal
Dramaturg: Gecsényi Györgyi
Rendező: Guelmino Sándor

Pénzes Dávid
Címkék:
  • Demokráciaexport után iszlámexport várható világszerte
    Dinamikus Egyesült Államokra lenne szükség. Ehhez képest a jelenlegi elnök csupán egy videóüzenetben emlékezett meg a húsz évvel ezelőtti tragédiáról. Mert így nem veszítette el a beszéd fonalát. Nem tévesztette össze az országokat. Vagy ne adj Isten, nem aludt el.
  • Átadták az újjáépült Lovardát a budai Várban
    Ünnepélyes keretek között átadták az újjáépült Lovardát a Budavári Palotanegyedben pénteken, a kulturális örökség napjai rendezvénysorozat országos megnyitóján, amelyen bejelentették a szellemi kulturális örökség nemzeti jegyzékének új elemeit is.
  • Tehetséggel, akarattal és hittel sikeres lesz az újrakezdés
    Ésszel, tehetséggel, akarattal és hittel "nemcsak a járványt győzzük le, de az újrakezdés sikere sem marad el" - hangoztatta a köztársasági elnök pénteken Budapesten, amikor a Sándor-palotában fogadta a Magyarország Barátai Alapítvány tagjait.
MTI Hírfelhasználó