Kutyakakát a gyűjtőládába: Terézváros tenni próbál - képek
„Szar-ügy”
Budapest Terézvárosa (hatodik kerülete) viccesnek hitt táblákkal és a kutyaürülék összegyűjtésére alkalmas ládák kihelyezésével próbál tenni a már néhol tényleg elviselhetetlen mennyiségű kutyapiszok ellen.
2005. július 12. 10:35
A tisztaság, a környezetvédelem jelentősen meghatározza Budapest jelenét és jövőjét, erőteljesen befolyásolja a lakosok életminőségét, elégedettségét, valamint az idegenforgalmat.

Éppen ezért Terézváros Önkormányzata kiemelt figyelmet próbál fordítani e területre, hiszen a kerület Budapest legnagyobb környezeti terheléseket viselő városrészei közé tartozik. Ennek enyhítésére 2005. júniusában elindult a Terézvárosi Köztisztasági Program.

Terézváros Budapest kulturális szíve és az egyik legjelentősebb környezeti terheket viselő kerülete. A köztisztaság eddig is a Terézvárosi Önkormányzat figyelmének középpontjában állt, azonban még többre, még hatékonyabb munkára, illetve konkrét önkormányzati intézkedésekre van szükség e terület tisztántartásához. A hatékonyság ereje a terézvárosi és budapesti lakosság, az itt élők, az itt dolgozók, valamint az önkormányzat összefogásában rejlik, hiszen a köztisztaság közös gond és felelősség, melynek eredményeit is közösen élvezzük. Ehhez az összefogáshoz azonban szemléletváltás szükséges, ezt kívánja elérni a most induló Terézvárosi Köztisztasági Program.

A program célja egy „Élhetőbb Terézváros“ megteremtése, melynek központi eleme a köztisztaság. Az önkormányzat eddig is folyamatosan megtett mindent ennek eléréséhez, új takarítógépeket vásárolt, megalakította a köztisztasági munkacsoportot, s a kerületi közbiztonsági napon köztisztasági helyszínnel is képviseltette magát.

A köztisztasági kampány során a kulturált ebtartás, valamint a kutyapiszkos közterületek megszűntetésének elősegítése érdekében kutyapiszokgyűjtő zacskók kerültek kihelyezésére a kerület által üzemeltetett mintegy 160 parkolóórán, valamint 80 darab kutyaürülék elhelyezésére szolgáló konténer lett kitelepítve.

Megalakult az Intelligens Kutyatartók Klubja, amely szervezet a kulturált ebtartás ügyében az Önkormányzat kiemelkedő partnere. A Klub alapító tagja többek között a kerület két elismert közéleti személyisége is, Markó Iván táncművész, kerületünk díszpolgára és Vincze Lilla énekesnő is, akik az ügy fontossága miatt szerepet vállaltak társadalmi célú hirdetéseinkben is. Az ő nevükkel fémjelzett program lett az e hónapban megrendezett Kutyatartó Kitelepülés.

A kampány jelmondata: ”Még egy terézvárosi kutya sem képes maga után takarítani”, szimbóluma pedig Picasso-stílusú kutya, egy tacskó. Ez a jelmondat, és kutya-kép számos helyen megtalálható lesz Terézvárosban: társasházak falán, kutya-konténereken, parkolóórák oldalán.

Vincze Lilla kutyapiszok ellen kampányol

– Imádom Terézvárost, a Köröndöt, ahol lakom, és szeretném, ha tisztaság lenne – mondja Vincze Lilla. Az énekesnő három kiskutyájával, Jumival, Moncsival és Zsebibabával szerepel egy közérdekű reklámban. A VI. kerületi önkormányzat kisfilmjét több tévécsatorna vetíti. A kampányt az utcák és a terek tisztaságáért indították. De ha valaki rákattint az önkormányzat honlapján kéken díszelgő Picasso-kutyára, az interneten is megnézheti. A film másik szereplője Markó Iván táncművész, a kerület szülötte és díszpolgára. Ő nagy testű, borzas kedvencét sétáltatja végig büszkén a Pesti Brodwayn.

A művészek az Intelligens Kutyatartók Klubjának alapító tagjai. Példát mutatnak a kutyagumi-mentes ebsétáltatásból. Az önkormányzat kiadta a jelszót: „Még a terézvárosi kutya sem tud maga után takarítani”. Vagyis nekünk, a négylábúak gazdáinak kell erre odafigyelnünk. Segít ebben a száznegyven gyűjtőzacskó, amelyet az ürülék számára kitesznek a köztereken. Bárki megtalálhatja őket a parkolóórák oldalán. Száz táblát is elhelyeztek a fenti szlogennel. Szórólapokat ugyancsak osztogatnak. – Nem keménykedünk – mondja Verók István polgármester. – Szép szóval akarunk hatni az emberekre.

Persze ha ez nem válik be, jön a szigor. Szeptemberig tart a türelem, de aki azután is otthagyja az ebürüléket az utcán, könyörtelen büntetésre számíthat. (A VIII. kerület eljutott idáig: a féléves meggyőzőkampány után már a bírságnak van a szezonja.) Nagy baj, hogy nemcsak az ártatlan négylábúak piszkolnak úton-útfélen. – Elkeserítő – panaszolja Vincze Lilla. – Egyre többen végzik szükségüket a bokrokban. A kutyákat e téren a környékünkön lassan túlszárnyalják az emberek.

Reklámokkal tüntetnék el a kutyaszart

Kutyapotty-kampány indul augusztustól a fővárosban, a fővárosi közgyűlés 60 millió forintot szavazott meg a reklámokra. A szervező cég tervei szerint négy hónapon át óriásplakátokon, a tévében, fényreklámokon és a liftekben is találkozhatnak majd a fővárosiak a kutyapiszok eltüntetésére felhívó reklámmal. A főváros emellett kutyapiszok-takarító gépek és más eszközök beszerzését tervezi 120 millióért.

Elindul a "Kulturált ebtartás" program első eleme, miután a fővárosi közgyűlés 60 millió forintot szavazott meg a kutyaürülék elleni négy hónapos reklámkampányra. A kutyaürülékgyűjtő eszközökre 120 millió forint jut, erre később írnak ki tendereket. Szerepelni fog benne lapátok, zacskók, ürüléktakarító gépek beszerzése - tájékoztatott Czuk Dóra, a főpolgármester sajtófőnöke.

A reklámkampány, melynek elindulását decemberben jelentette be Demszky Gábor főpolgármester, a kutyatartóknak szól. A szemléletformálás célja "tisztább utcák, élhetőbb város" - fogalmazott Demszky, aki elismerte, hogy Budapest "egyre barnább". Decemberben már döntött erről a közgyűlés, és 90 millió forintot osztottak szét a kerületek, civil szervezetek között. A pénz Demszky szerint több százezer tisztasági készlet beszerzésére és szétosztására volt elég: zacskóadagolókra, kutyapiszok-tárolókra.

A reklámkampány szervezésére négyen pályáztak, köztük a plakátkiállítást is rendező Arc Művészeti Szolgáltató Kft. A pályázatot végül a McCann Erickson Budapest nyerte. "Tévés reklámokat, óriásplakátokat, liftreklámokat, citylightokat és újsághirdetéseket is tervezünk" - mondta az origonak Király Ildikó, a McCann Erickson ügyfélkapcsolati igazgatója. A kampány augusztus végétől novemberig tartana, ekkor a hirdetési árak is magasabbak, ezért a pénz, amit kaptunk, nem túl sok - tette hozzá. A cég tervezi azt is, hogy a gyerekeket is bevonja a kampányba nekik szóló rendezvényekkel, hiszen közülük sokan tartanak kutyát - mondta Király.

A McCann Erickson néhány éve már csinált kutyapiszok-ellenes reklámokat, akkor "Kutyapotty-kampány" cím alatt. A plakáton egy kutya szerepelt, akinek a fenekére egy papírdobozt erősítettek. A szöveg arra hívott fel, hogy "tégy inkább papírt a kutya alá az aszfaltra, az eredményt pedig dobd a kukába". Király Ildikó szerint lehet, hogy ehhez hasonló szlogenek jelennek majd meg a fővárosban augusztusban. A McCann Ericson kutyapiszok-ellenes plakátjai várhatóan a plakátkiállításon is megjelennek majd - tájékoztatott Novák Kriszta, az Arc programigazgatója.

Budapesten körülbelül 400 ezer kutya él, akik naponta negyven tonna ürüléket hagynak maguk után. A magyar főváros a kutyák számában magasan vezet a többi hasonló méretű város előtt, Bécsben például mindössze hatvanezer kutya van.

(Fotók: Paulik András)

gondola összeállítás - reggel, MTI, hirado.hu, origo nyomán
Címkék:
MTI Hírfelhasználó