Gondolatok vonalban közölve – könyv a karikatúráról
Karikatúra a betűtengerben címmel megjelent Kaján Tibor és Martin József hiánypótló kötete. A sajtóbemutatón a karikatúra hazai és nemzetközi helyzetéről is eszmét cseréltek a résztvevők. A gondola a helyszínen járt, jegyzetelt és fotózott.
2005. március 29. 15:01
Kaján Tibor karikaturista a könyve bemutatóján elmondta, hogy a mű megszületésének ötlete akkor pattant ki a fejéből, amikor egy sajtóműfaj-elmélet tankönyvben nem találta semelyik fejezetben sem a karikatúra műfaját. Eredetileg csak egy füzet terjedelmet szántak a megírandó, s egyben hiánypótló kiadványnak, de ahogy egyre több ismeretet és tudnivalót szerkesztettek bele a kötetbe, kiderült, hogy tervezett határaikat jócskán túllépték. Kaján képei mellé Martin József írta szöveget, magyarázatot, s mindenféle tudnivalót. Az idős karikaturista nagyban segítette a mű elkészültét hatalmas karikatúra-történeti tudásával és stilisztikai érzékével is.
A könyv létrehozói féltek, hogy „tarhálniuk” kell majd, hogy megjelenhessen a mű, azonban hamar megtalálták a Mundus kiadót, amely segített ezen gondjukon.

A karikatúra testvére a humor

A karikatúra helyzete ma nem túl fényes. Míg néhány „nyugati” napilap rendszeresen közöl a címlapján karikatúrát, addig ez ma Magyarországon nincsen így. A nagy napilapok közölnek egy-két rajzot a belső oldalaikon, de a mai fiatal szerkesztők – talán az oktatásuk hiányosságai miatt – nem fordítanak elég nagy hangsúlyt lapjukban a rajzban kifejezhető gondolatokra. Ez egy olyan mostoha műfaj – állapította meg Kaján Tibor – amelyik két lábon áll: a képzőművészet és az irodalom, filozófia lábán. Sem az előbbi terület, sem az utóbbi nem hajlandó befogadni a karikatúrát, mint igazi műfajt. Mindenképpen elmondható, hogy testvére a humornak, hiszen a humor egyfajta védekezés, hogy megőrizze az ember a méltóságát. Lélekfeloldó hatása van! Ez tulajdonképpen egy sűrítmény, egy embléma. Gondolkodni kell rajta. Sokszor képes megmutatni az amúgy rejtett lényeget és összefüggéseket.
Manapság kevesebb az igény erre a műfajra, pedig nagy művészettörténeti múltja van, elég, ha például Leonardo néhány rajzára gondolunk… És ma eljutottunk odáig, hogy Magyarországon nincsenek karikatúra-műhelyek, ahol – mint korábban – a fiatalok az idősebbektől tanulhatnák el a különböző technikákat.

Martin József véleménye szerint annyira van bajban a karikatúra műfaja, amennyire a minőségi újságírás.

Részlet a Kortárs Magyar Művészeti Lexikonból:

"Kaján (Kalász) Tibor, grafikus, karikaturista (Miskolc, 1921. márc. 03.)
1945-50: MKF, mesterei: Berény Róbert, Kmetty János, Barcsay Jenő, Koffán Károly. 1953, 1963: Ezüst kupa, Tolentino; 1964: Bordighera, II. díj; 1953, 1968: Munkácsy-díj; 1975: érdemes művész; 1981: Munka Érdemrend arany fokozata; 1988 kiváló művész; 1992: Pulitzer-díj; 1994: Opus-díj; a Magyar Köztársaság Tiszti Érdemrendje; Aranytoll (a MUOSz díja). Rajzai, karikatúrái 1945-től jelennek meg. Indulása óta a Ludas Matyi, 1964-től a Tükör, majd Új Tükör, később a Magyar Nemzet, majd a Magyar Hírlap munkatársa volt, rajzai, karikatúrái rendszeresen megjelentek, illetve megjelennek a Lyukasóra, Magyar Tudomány, Népszabadság, Új Írás, Filozófiai Szemle, Hócipő és más lapok hasábjain is. 1970-ben a Magyar Televízió Karika-túra című filmsorozata az ő munkásságának bemutatásával indult. A karikatúra iránti érdeklődésének elmélyülésében, szemlélete kialakulásában jelentős szerepe volt Gáspár Antal rajzainak, a kettejük között kialakuló mester-tanítvány viszonynak. A "pesti humor" legnemesebb hagyományainak folytatói közé tartozik, Karinthy Frigyes, Kosztolányi Dezső és Heltai Jenő humora mellett döntő hatást gyakorolt stílusa, látásmódja formálódásában Madách Imre Luciferjének filozófiája, Daumier rajzművészete, a Swift Gulliverjéből és Rostand Cyranójából sugárzó "bölcs mosoly". Karikatúráit az eszközök ökonomikus használata, a letisztult, tömör kompozíció jellemzi; rajzai szöveg nélküliek, kizárólag a vizuális nyelv hatásmechanizmusaira épülnek. A belső történésekre figyel, rajzai a karikatúra műfaján belül az elmélyült, meditatív vonulathoz tartoznak, filozofikus mélységűek. Kiindulópontot a leggyakrabban szó-szókép kapcsolata jelenti számára, asszociációi a legtávolabbi jelentésterületeket kötik össze egymással. Ahogyan formáival a hatásosságot, lapjai mondandójánál mindig kerülte a direkt politizálást, a rajz fő szerepét a rejtett összefüggések megtalálásában, feltárásában és megfelelő formába öntésében látja. Általa létrehozott, gyakorolt műfaj az ún. nekrológkarikatúra, amelynek hőse a művész által tisztelt vagy közel álló személy, akinek halála után összefoglaló, mintegy emblémajellegű rajzot készít. (pl. Chaplin, Einstein, Liszt, Beethoven, Mándy Iván)."

gondola - paulik a.
Címkék:
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • A szerencsétlen lord major
    A főpolgármester eddigi politikai és szakmai tevékenységét lassan ideje lenne már komolyabb elemzés alá vetni, de most arra fókuszálunk, hogy az elmúlt hónapokban négyszer is arcul csapta a budapestieket.
MTI Hírfelhasználó