A pesti alsó rakpart teljes lezárásáról nincsenek hatástanulmányok
Karácsonyék szerint viszont a kérdés már eldőlt
Budapest észak–déli összeköttetése jelentős kárt szenved, ha elvágják egyik fontos fő közlekedési útvonalát. De a megnövekedett forgalom miatt a környéken lakók is rosszul járhatnak. A főpolgármester kabinetfőnöke szerint egy város mindennapjai nem szólhatnak csupán a közlekedésről.
2022. május 5. 22:23

A pesti alsó rakparton az Országház előtt 2021. április 24-én. Fotó: Juhász Gábor / MTI)

Városi autópályák választják el a várost és az embereket a folyótól, ezért a Duna-partokat fel kell szabadítani. Egyebek mellett ez is szerepelt a főpolgármester 2019-es választási programjában, ám a felszabadítás nem minden esetben találkozik az érintettek széles körű egyetértésével. Az Index tudósítása szerint a tervezett „felszabadításra” a hármas metró felújításának befejezésekor, 2023 első felében kerülhet sor. Ugyanakkor szó sem volt arról soha, hogy a pesti alsó rakpartot teljesen és véglegesen lezárják a Lánchíd és az Erzsébet híd között – nyilatkozta az Indexnek a Magyar Autóklub (MAK) alelnöke, Kenderesy János, aki szerint ha csak öt centimétert vesznek ki ebből a szakaszból, már azzal ellehetetlenítik a pesti rakpart észak–déli összeköttetését.

Ez a terület egyébként hétvégente rendszeresen a gyalogosoké és a kerékpárosoké. Az időszakos kitiltás ellen az Autóklubnak nincs is kifogása, hiszen ilyenkor a városi forgalom is gyengébb. Arra azonban felhívta a figyelmet, hogy az erre közlekedő autósok jelentős része is budapesti, nekik azonban nem visszaadják, hanem inkább elveszik tőlük az itteni partszakaszt. Arról nem is beszélve, hogy az nem csak a budapestieké, hanem minden arra hajtó magyar autósé ez az egyébként fő közlekedési útvonal – tette hozzá Kenderesy János.

A főváros és az érdekelt szervezetek közötti egyeztetésen a városvezetés folyamatosan a budapestiek akaratára hivatkozott, miközben az autós szervezet semmiféle erre vonatkozó felmérést nem látott.

A teljes lezárásról nem volt szakmai egyeztetés, nincsenek hatástanulmányok és megvalósíthatósági tervek, illetve nem ismertek a forgalomszámlálási adatok sem. Ezek hiányában az autós érdekképviseleti szervezet nehezen tudja a tagságának elmagyarázni, hogy miért fogadna el egy ilyen döntést.

A rakpart zöldítésével, a közösségi terek és plázs létrehozásával, a belváros forgalomcsökkentésével (például kerékpáros-mellékúthálózat kiépítése által), sőt a legbelsőbb területeken még a gépjárműforgalom teljes kitiltásával is egyetértenek, de véglegesen lezárni álláspontjuk szerint nem szabad.

A rakpartszakasz kiesése esetén a teljes ottani forgalom a Kiskörútra tevődne át, amely már most is túlterhelt. A helyzetet azonban a navigációs applikációk a környező kis utcákban is kritikussá tehetik, ha a Kiskörút bedugulása miatt oda terelik át az autósokat. Környezetvédelmi szempontból pedig mindez azt jelentené, hogy az eddigi átszellőző Duna-menti útvonal áttétele a belvárosba jelentősen megemelheti az ottani károsanyag-koncentrációt. Ez a zöld Budapest koncepciójával is ellentétes.

Az Autóklub ezért csökkentett sebességgel, de 2×1 forgalmi sávot mindenképpen megtartana. Ha az ilyen jellegű átalakítás után az derülne ki, hogy erre sincs érdemi igény, akkor lehetne csak kivezetni. Addig viszont Kenderesy János szerint érdemes lenne a teherfuvarozókkal, taxis-érdekképviseletekkel és a Kereskedelmi és Iparkamarával is egyezségre jutnia a fővárosnak.

Mi is tudjuk azt, hogy előbb vagy utóbb, de Budapesten a forgalom drasztikus csökkentése elkerülhetetlen. Azt kérjük, hogy ez ütemezetten történjen – fogalmazott a Magyar Autóklub alelnöke.

A jelentős tranzitforgalom miatt Budapest forgalmi tehermentesítése csak úgy képzelhető el, ha megépül az M0 körgyűrű nyugati szektora. A főváros vezetésének ezt kellene szorgalmaznia a MAK alelnöke szerint.

Karácsony Gergely a programjában szereplő vállalások végrehajtására kapott felhatalmazást – hangsúlyozta Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke.

2020-ban kezdődött a rakpart fokozatos, azaz hétvégenkénti lezárása az autósok elől, majd 2021-ben egy pihenőparkot is kialakítottak a Parlament és a Lánchíd között. E folyamatba illeszkedik, hogy 2023-ban, az M3-as metró felújítását követően, kezdődhet a pesti alsó rakpart teljes felújítása, mely tulajdonképpen még az előző városvezetés által kiírt és levezényelt tervpályázat továbbvitele, amit a kormány is támogat.

Balogh Samu szerint a gyalogosok számára elkülönítendő részre Budapest vezetése elsősorban városarculat, illetve turisztikai aspektusból tekint, ezért nemcsak az Autóklubbal, hanem huszonkét civil szervezetet tömörítő munkacsoporttal is egyeztetett, akik épp a rakpart „gyalogosítása” mellett érveltek – a jelenleg tervezettnél sokkal hosszabb szakaszra kérve az autómentességet. Ez ugyanis az ország talán legszebb területe, ahonnan egyaránt látható a budai vár, a Gellért-hegy, a Lánchíd és az Erzsébet híd is. Balogh Samu az időzítés indoklásaként kiemelte, hogy az M3-as metró Magyarország legforgalmasabb vasúti eszköze, több utast szállít, mint a MÁV az egész országban. Ismételt üzembe állítása hatalmas kapacitásának köszönhetően nagy segítséget jelent majd a belváros közlekedésében. Emellett a metrópótló buszok elkülönített buszsávjai is megszűnnek, tovább javítva a Bajcsy-Zsilinszky út, a Kiskörút közlekedését a pesti észak–déli tengelyen, így összességében az elmúlt időszak több lezárással is járó időszakához képest kedvezőbb forgalmi helyzet alakulhat ki a belvárosban.

A rakpart felújítása mindenképpen zárással jár. Balogh Samu szerint a kérdés mára eldőlt, a rakpart kijelölt szakasza 2023 közepétől már biztosan csak a gyalogosoké lesz.

 


 
hirado.hu
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • A szerencsétlen lord major
    A főpolgármester eddigi politikai és szakmai tevékenységét lassan ideje lenne már komolyabb elemzés alá vetni, de most arra fókuszálunk, hogy az elmúlt hónapokban négyszer is arcul csapta a budapestieket.
  • A Parlamentben nyílt meg a Kurultaj
    Több mint 20 nemzet képviselőjének jelenlétében a Parlamentben nyílt meg a Bugacon pénteken kezdődő Kurultaj hagyományőrző rendezvény.
  • A háborúk felelősei
    Kizárt, hogy Putyin (elemzést érdemlő) „dühe” ne játszott volna szerepet a támadási parancs előzményeként. Ő az, aki bármit csinált, a közvéleményt befolyásolni képes nyugati médiában csak és kizárólag negatív jelzővel illették, miközben elnöksége alatt a korábban szétzilált Oroszország újfent katonai és gazdasági hatalom lett – fogalmaz Földi László.
  • Adócsalásba bukhat bele a német kancellár
    Arról ír az AFP francia hírügynökség a Hamburger Abendblatt című német lapra hivatkozva, hogy a „CumEx Files" elnevezésű, adócsalási botrány kapcsán az ügyészség már vizsgálja Olaf Scholz német szociáldemokrata (SPD) kancellár e-mailjet. Scholz 2015. január 1-től lebonyolított elektronikus levelezését nézik át.
MTI Hírfelhasználó