Egyetért a baloldal: az autókat ki kell szorítani a fővárosból
Miközben a Karácsony-féle városvezetés eddig hozott döntéseivel dugókat, zűrzavart és növekvő légszennyezést okozott, az autók kitiltásában látja a megoldást.
2021. augusztus 12. 16:14

Úgy tűnik, hogy Karácsony Gergely autósellenes elképzeléseivel kapcsolatban egyetértés van kialakulóban a baloldalon. Ironikus, hogy a zöld jelszavakkal kampányoló főpolgármester eddig hozott, idevágó intézkedései csak a dugókat növelik és a levegő szennyezettségét rontják amellett, hogy a fővárosiak százezreinek okoznak kényelmetlenségeket a mindennapokban.

Mára az egész szivárványkoalíció beállt Karácsony Gergely főpolgármester autósellenes elképzelései mögé Budapesten. Legutóbb Manhalter Dániel, a DK képviselőjelöltje beszélt arról, hogy a baloldalon teljes az egyetértés abban, hogy az autókat ki kell szorítani a fővárosból. Korábban pedig az LMP kampányolt amellett, hogy hozzanak létre több kerékpársávot, pedig a meglévők is súlyosan akadályozzák a forgalmat, ráadásul egyáltalán nincsenek kihasználva. Ferenczi István, a zöldpárt budapesti elnöke nemrégiben azért bírálta a Galvani híd megépítését, mert szerinte az a viszonylagosan nagy kapacitása miatt automatikusan növelné a Budapestet terhelő autósforgalmat. A Gyurcsány-párti Niedermüller Péter vezette Erzsébetváros belső részében az autózást teljesen ellehetetlenítő korlátozásokat vezettek be, beleértve a forgalmi hurkok átláthatatlan rendszerét, és az egymásnak is ellentmondó közlekedési táblák dzsungelét. Ráadásul már a Fővárosi Közgyűlés előtt hever az a pilot program is, amely alapján számos baloldali vezetésű városrészben – Terézvárosban, Józsefvárosban és Ferencvárosban, valamint a IX. és a XIII. kerületben – is a belső-erzsébetvárosihoz hasonló szabályozásokat léptetnének életbe.

 

Szedett-vedett megoldások

Karácsony már közvetlenül a főpolgármesterré választása után az autósközlekedésről és parkolásról is beszélt. Egyebek mellett azt ígérte, hogy az első perctől kezdve kivonja az autókat hétvégente a rakpartról, hosszú távon pedig visszaadná azt a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak. Ehelyett végül a pandémia első hulláma alatt egy személyben döntött arról, hogy a forgalmi sávok kárára jelöl ki „ideiglenes” kerékpársávokat a Nagykörúton és az Üllői úton. A rekordméretű dugók és a nyilvánvaló balesetveszély miatt – az Üllői úton eleinte kihelyezett betonakadályokba több jármű is beleütközött – utóbbi helyen kisvártatva teljesen leradírozták a sávokat, a Nagykörúton pedig kettő helyett egy sávot hagytak meg a bringásoknak. A forgalomra azonban még ebben a formában is rendkívül nagy terhet jelentenek a kerékpársávok, főként mivel idén tavasszal, illetve nyáron számos felújítási munkálatot egymással párhuzamosan indítottak meg Karácsonyék. A rakpart egy részét a Lánchíd felújítása miatt zárták le, a Rákóczi úton pedig a Blaha Lujza tér rekonstrukciója miatt van érvényben forgalmi korlátozás, miközben a fővárosi közlekedésre a metrópótló buszok jelenléte is jelentős többletterhet ró.

Forgalmi pokol a szünidőben

Mindennek eredményeképpen a nyári szezon közepén – amikor a diákoknak tanítási szünet van, a munkavállalók jelentős része pedig a szabadságát tölti – nagyobb káosz tapasztalható az utakon, mint év közben. Karácsonyék átgondolatlan döntései a kiemelkedően magas légszennyezettségben is megmutatkoznak. Mint arról a Mediaworks Hírcentruma korábban beszámolt, egyebek mellett a Nagykörút budai részein is a megszokottnál jóval magasabb a nitrogén-dioxid (NO2) koncentrációja. Az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat (OLM) oldalán található adatok szerint a Széna téren 56 olyan óra volt idén június 7. (vagy a rakpart lezárásának kezdete) és 28-a között, amikor 60 nanogrammnál magasabb volt az NO2 koncentrációja, háromszor pedig a 100-as egészségügyi határértéket is meghaladta. Ezzel szemben tavaly mindössze kilenc olyan óra volt, amikor elérte a 60 nanogramm per köbmétert a NO2-szennyezettség a Széna téren, és a 70-es értékig is csak egyetlen alkalommal ment fel. A tavalyelőtti Széna téri adatok is kedvezőbbek az ideinél: 2019-ben mindössze kétszer ment 90 nanogramm per köbméter fölé az NO2 koncentrációja, s a legnagyobb érték 93 volt, szemben az idei 111-gyel.

A Nagykörút pesti részén nincs mérőállomása az OLM-nek, ám mivel ott az utóbbi időben gyakrabban alakult ki dugó, feltételezhető, hogy a szennyező anyagok koncentrációja is magasabb. Ahogy említettük, egy órára vetítve az NO2 egészségügyi határértéke 100 nanogramm per köbméter, ám éves átlagban 40, ezért is figyelmeztető jel, ha ezt huzamosabb ideig meghaladja a koncentrációja.

Mélyen gyökerező ellenszenv

Ahelyett, hogy Karácsony Gergely megpróbálna javítani a közlekedésen, és kampányígéreteihez hűen élhetőbbé tenné Budapestet, a jelenlegi tarthatatlan, pattanásig feszült helyzetben sem cselekszik. Sőt, továbbra is az autósok ellen hergeli a közvéleményt az olyan kijelentéseivel, mint hogy ha dugóba kerül valaki, szálljon ki a gépkocsijából és menjen inkább gyalog. Az MSZP–Párbeszéd miniszterelnök-jelöltjének az autósokkal szembeni mérhetetlen ellenszenve nem meglepő annak fényében, hogy Karácsonynak nincsen jogosítványa – többszöri próbálkozásra sem tudta megszerezni a vezetői engedélyt –, és még a KRESZ-vizsgát is csak nagy nehézségek árán tudta letenni. Mindemellett a főpolgármester számára puszta PR a zöld imázs: bár azt a látszatot igyekezett kelteni magáról, hogy kerékpárral jár szinte mindenhova, több alkalommal is lebukott, hogy sofőr furikázza, és két kerékre csak egy-egy promóciós fotó kedvéért pattan.

Gyurcsány embere lebuktatta Karácsonyt – kiszorítaná az autósokat Budapestről a baloldal

Ki kell szorítani az autósokat Budapestről – ezt mondta a DK egyik képviselőjelöltje az ATV-ben. Manhalter Dániel szerint senki nem vitatkozik azzal, hogy Budapesten – ahogy fogalmazott – minél több bicajnak kell lennie. Karácsony Gergely főpolgármester a nyár közepén beszélt arról, hogy a következő években fokozatosan kitiltanák a dízelautókat a fővárosból – hangzott el az M1 Híradójában.

Hosszú sorokban kígyóznak a Rákóczi úton és egy helyben állnak a Bajcsy-Zsilinszky úton, a XIV. kerületi Róna utcában pedig araszolva tudnak csak haladni az autósok.

De a pesti alsó rakparton sem jobb a helyzet – több álló, mint mozgó járművel lehet találkozni a forgalomban. Dugók és torlódások mindenhol. Ez már mindennapos látványnak számít a fővárosban. A Blaha Lujza téren hétfő óta ráadásul a korábbinál is rosszabb, sokak szerint elviselhetetlen a helyzet – erről a TV2-nek autósok is beszéltek.

„Ez valami tragédia, nem tudok olyan útvonalon menni, ahol legalább 200 métert tudnék egyenesen menni, ami nincs lezárva” – mondta egyikük.

A tér felújítása miatt már július elején elvettek egy sávot, most pedig a maradék kettőből lezártak még egyet. Így a forgalom három helyett már csak egy sávon araszol.

A bicikliseknek kialakított sávokban zökkenőmentes a közlekedés, itt viszont csak elvétve találni egy-egy kerékpárost.

Teljes egyetértés van a baloldalon abban, hogy az autósokat ki kell szorítani a fővárosból – erről beszélt Manhalter Dániel, a DK egyik képviselőjelöltje hétfőn az ATV Egyenes beszéd című műsorában.

Gyurcsány Ferenc pártjának józsefvárosi és ferencvárosi képviselőjelöltje mindezt azután mondta, hogy korábban maga kérte Karácsony Gergelyt, hogy ideiglenesen szüntesse meg az újonnan kialakított biciklisávokat. Elmondása szerint ugyanis az eddigieknél sokkal nagyobb dugók vannak a fővárosban.

Karácsony Gergely egyelőre nem válaszolt a DK-s politikusnak a biciklisávok visszaadásával kapcsolatban.

Akkor esetleg menjen gyalog…

Korábban ezt üzente a főpolgármester azoknak, akik felhívták a figyelmet a közlekedési káoszra a fővárosban. Nem sokkal később pedig már arra kérte a budapestieket, hogy inkább örüljenek a fejlődésnek. „Arra kérem a budapestieket, hogy örüljenek annak, hogy a város fejlődik” – mondta a főpolgármester.

Lelepleződött a titkos baloldali terv: Karácsonyék elüldöznék az autósokat Budapestről – ezzel a címmel számolt be most az Origo arról, hogy a DK-s Manhalter Dániel azt mondta: ki kell szorítani az autósokat a fővárosból.

A portál emlékeztetett arra is, hogy Karácsony Gergely július közepén felvetette a dízelautók mielőbbi kitiltását is. Ennek mikéntjéről még idén dönthet a Fővárosi Közgyűlés.

MNO - Mediaworks Hírcentrum - hirado.hu
  • Az erdő üzem, tanterem – és örökkévalóság
    Ugron Ákos Gábor: Az erdő fenntartása, kezelése, művelése nem érthető meg rövid távú gondolkodással, ahhoz száz években, vagy éppen az örökké fennmaradó végtelenben kell gondolkodni, mert az erdőre mint örökké változó, de örökre fennmaradó életközösségként kell tekintenünk.
  • A kettős mércés EP-szélsőség
    Győri Enikő nem emlékszik parlamenti vitára és felháborodásra azzal kapcsolatban, amikor a szocialista-liberális Gyurcsány-kormány idején, 2006 októberében, a rendőrség szétverte a 1956-os forradalomra emlékező békés tüntetőket. „A rendőrterror erői ma a legeurópaibb pártnak hazudják magukat, és az EP meg őket támogatja" - emelte ki a Fidesz képviselője
  • Református óvodát adtak át Sárospatakon
    Református óvodát adtak át Sárospatakon szerdán, a létesítmény a kormány anyagi támogatásával a Magyarországi Református Egyház Országos Óvoda Programja keretében épült fel.
MTI Hírfelhasználó