Négy sávon vezet majd a Felvidékre az M2-es gyorsforgalmi
Szlovákia magyarlakta területeit köti majd össze a magyar fővárossal az a gyorsforgalmi út, amelyre már keresik a tervezőt.
2021. augusztus 4. 11:39

Mégis megépülhet az M2-es gyorsforgalmi út Vác és az országhatár közötti része. Az első két szakasz tervezésére már kiírta a közbeszerzési felhívást az állami beruházó szervezet. A domborzati viszonyok miatt számos völgyhíd épül majd, a leghosszabb 1205 méter hosszú lesz.

ohamos ütemben gyarapodik a főváros agglomerációjában a lakosság, tavaly Érd, Gyömrő, Nagytarcsa, Délegyháza, Veresegyház, Dunaharaszti, Szigetszentmiklós népessége nőtt legnagyobb mértékben, akár nyolc százalékkal. A pesti oldalon egyes északi települések, Dunakeszi és Göd több hullámban fogadott be kiköltözőket, így korábban túlestek a nagy ugráson. Csakhogy minél több az ember, annál többen indulnak el reggelente a fővárosi munkahelyre, iskolába.

A forgalom növekedése, az óriási dugók pedig előbb-utóbb kikényszerítik a közúti kapacitások bővítését.

Az épülő M2-es Gödnél. A határig elérhet majd a négy sáv Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Ez történt a 2-es főúttal is, amely a rendszerváltás idején még kétszer egy sávos út volt, és keresztül vezette a forgalmat a Dunakanyar településeinek kellős közepén. Később elkészült a városokat elkerülő 2/a, majd ezt több ütemben bővítették.

Mire megépült Vác és a főváros között a kétszer két sáv, elkészült a Megyeri híd is, valamint az M0-s további szakaszai, így az M2-es immár a körgyűrűbe csatlakozik.

Az M2-es jelenleg Vác déli csomópontjánál ér véget gyorsforgalmi útként, itt ugyanis alaposan megváltozik a domborzat. Váctól a magyar–szlovák határátkelőig, Parassapusztáig igencsak hegyvidéki a terep. Ezért, valamint mert a szlovák fél más útvonalakat részesített előnyben, sokáig nem volt napirenden az M2-es meghosszabbítása. Ebben történt változás a múlt év végén, az idei év elején, és ennek következtében a fejlesztés felkerült a kormány kiemelt közlekedési projektjeinek listájára.

Mindezek fényében nem meglepő, hogy az M2-es gyorsforgalmi út továbbtervezésére közbeszerzést írt ki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF). A Vác déli, illetve északi csomópontjától a szlovák határig vezető távot több szakaszra osztották, és az első tervezési munkákat a Váctól északra elterülő területen hirdették meg. A feladat első része a Nőtincs  és Rétság északi csomópont közötti szakasz engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítése, továbbá a szükséges engedélyek megszerzése.

Az M2-es érintett szakasza 9,5 kilométer hosszú, kétszer két forgalmi sávos, fizikai elválasztással rendelkező gyorsforgalmi út. A második rész a Drégelypalánknál tervezett komplex pihenőhely engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítése, továbbá a szükséges engedélyek megszerzése. Az M2-es kétoldali pihenőhelye visszakötést kap a 2-es számú főútra. A létesítendő út fizikai elválasztással rendelkezik majd, szélessége húsz méter lesz. Az útvonalon összesen három külön szintű csomópontot kell megterveznie a nyertes pályázónak, valamint öt völgyhidat. A leghosszabb közülük 1205 méter hosszú, a legnagyobb támaszköz hetvenméteres.

MNO
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • A szerencsétlen lord major
    A főpolgármester eddigi politikai és szakmai tevékenységét lassan ideje lenne már komolyabb elemzés alá vetni, de most arra fókuszálunk, hogy az elmúlt hónapokban négyszer is arcul csapta a budapestieket.
  • Uralkodók földi maradványait azonosították a kutatók
    Több magyar uralkodó, köztük Szent László király földi maradványait azonosították a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) kutatói a Székesfehérvári Középkori Romkertben talált csontleletek között - tájékoztatta a felsőoktatási intézmény közkapcsolati igazgatósága kedden az MTI-t.
  • Az akarat újra építi a falakat
    A Kovácsi Bazilika országos és nemzetközi jelentőségű. A konkrét tervezést meg kell előzze egy – minél teljesebb körű – régészeti kutatás és feltárás, hiszen a Bazilika és az azt körbeölelő cinterem (temető) vasúti töltés alatti része még teljesen ismeretlen. Nem kizárt, hogy a magyar történelem jelentős leletei, tárgyai kerülnek még elő – véli Rainer Péter.
  • A baloldal diktatórikus hajlamú
    A glaszékesztyűs magyar rendszerváltás és annak következményei (4. rész)
MTI Hírfelhasználó