2. Szent tehénként kezelik a busztendert nyerő kamucéget
Egyre több a BKV buszbérlési tenderének tisztaságát megkérdőjelező körülmény. Lapunk információi szerint a tendernyertes CR-Facilities a vele szemben vesztes vállalatot egy szakmaiatlan álpályázattal győzte le, és még csalt is a társaság kontójára. A vesztes cég mégis lemondott a hatósági jogorvoslatról.
2020. december 10. 12:32

További súlyos kérdések merültek fel a BKV buszbérlési tenderének tisztaságával kapcsolatban. Miután a pályázaton másodikká nyilvánított, vesztes cég, a Truck-Trailer & Parts Kft. (TT&P) kifogásolta a tendernyertes off-shore hátterű vállalat, a CR-Facilities Zrt. ajánlatának érvényességét, augusztusban vitarendezési kérelmet nyújtott be, amelyet a BKV visszautasított. Később a TT&P jogorvoslati eljárást kezdeményezett a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDb), ám azt indoklás nélkül visszavonta. Kérdés, hogy ezt miért tette, hiszen a CR-Facilities szakmai ajánlatából – amelyet a vesztes cég megtekinthetett – az derült ki: a tendernyertes pályázatának gyakorlatilag nincs érvényes, szakmailag értékelhető pontja, a legfontosabb, központi kérdésben pedig éppen a TT&P kontójára csaltak egy, az alku tárgyát képező autóbusszal kapcsolatban. Az iratbetekintésből ugyanis bebizonyosodott, hogy a Leisztinger Tamás nagyvállalkozó – Tüttő Kata MSZP-s főpolgármester-helyettes korábbi élettársa – érdekkörébe tartozó kamucég szakmai ajánlatának hiánypótlására történetesen a TT&P tulajdonát képező buszt használta fel, méghozzá a vesztes vállalat tudta nélkül. Ez pedig súlyosan sérti a verseny tisztaságát.

Kérdés, hogy a TT&P miért gondolta meg magát a hatósági jogorvoslatra vonatkozó igényét illetően. A vesztes vállalat ugyanis korábban azt is hangoztatta, hogy a birtokukba jutott információk alapján egyértelműen kétséges a CR-Facilities referenciájának valóságtartalma, ami alapján a pályázatból ki kellett volna zárni a céget a hamis adatszolgáltatás/nyilatkozattétel miatt. A kamucég egyébként kizárólag székhellyel rendelkezik, autóbusz-tárolásra alkalmas telephellyel nem, míg a székesfehérvári székhelyű TT&P-nek van megfelelő infrastruktúrája.

Mint arról korábban beszámoltunk, a CR-Facilities referencia gyanánt eleve egy másik – svájci – cégnek kiállított ajánlást mutatott be, ami ráadásul nem is buszbérlésről, hanem vásárlásról szólt. Ezen kívül a tendernyertes két nem létező busz alvázszámát is beleírta az ajánlatába. Még arra sem vették a fáradságot, hogy legalább első ránézésre hitelesnek tűnjön az ajánlatuk, hiszen az utóbbiban feltüntetett részletek még a sémarajzban szereplő adatoknak is ellentmondtak. Ezek fényében figyelemre méltó, hogy a BKV október 30-án aláírta a szerződést a CR-Facilitiesszel. Nehezen érthető, ez hogy történhetett meg, amikor a BKV arról tájékoztatta lapunkat, hogy a közbeszerzési eljárás során előzetes vitarendezésben, illetve jogorvoslati eljárásban vizsgálták az említett problémákat.

A CR-Facilitiest 2020. május 11-én, vagyis csak egy héttel a pályázati kiírás lezárása előtt alapították meg, ami komoly aggályokat vet fel a cég ISO 9001 tanúsítványával kapcsolatban is, amelyet meglehetősen rendhagyó módon, mindössze négy nap alatt szereztek meg. Azt is érdemes felidézni, hogy Karácsony Gergely hazugsággal igyekezett tompítani a kamucég körüli botrányt. A főpolgármester többszörösen ellentmondott önmagának, amikor először azt állította, hogy nem kötnek szerződést, holott az már október 30-án megtörtént. Később Karácsony már azt hangoztatta, hogy kötbért követelnek a cégtől a teljesítés elmaradása miatt, ám ez csak az érvényes szerződés megléte esetében lehetséges. Láng Zsolt, a fővárosi Fidesz frakcióvezetője a Magyar Nemzetben közöltek alapján további kérdéseket tett fel Karácsony Gergelynek, egyebek mellett arról, hogy a CR-Facilities valóban hasraütésszerűen, tényalap nélkül írt-e be adatokat az ajánlatába, illetve hogy hamis volt-e az offshore hátterű cég referenciája.

MTI-fotó

1. Nem létező buszok alvázszámaival házalt a kamucég

Még a hitelesség látszatára sem adott a BKV buszbérlési tenderét megnyerő kamucég, amely nem létező buszok alvázszámát írta be szakmai ajánlatában, valamint a pályázatban szereplő adatok több helyen is ellentmondtak egymásnak. A BKV szerint vizsgálták a különböző szabálytalanságokat, ám a szerződést mégis megkötötték.

Nem létező buszok alvázszámát írták bele a BKV buszbérlési közbeszerzését megnyerő, ciprusi offshore hátterű kamucég, a CR-Facilities pályázatába, de még az ajánlatban és a sémarajzban szereplő adatok is ellentmondtak egymásnak, tehát még arra sem ügyeltek, hogy legalább első látásra hitelesnek tűnjön az ajánlatuk. Ez a BKV tenderén másodikként kihozott cég, a Truck-Trailer and Parts Kft. (TT&P) iratbetekintéséből derült ki több, további elképesztő részlettel együtt; tegnap például arról számoltunk be, hogy még referenciát sem szerzett a CR-Facilities, amely egy svájci vállalat számára kiállított ajánlást igyekezett eladni a sajátjaként.

A Tüttő Kata MSZP-s főpolgármester-helyettes egykori élettársa, Leisztinger Tamás nagyvállalkozó érdekkörébe tartozó CR-Facilities a „szakmai” ajánlatában homogén flottára utaló műszaki adatközlést tett, ugyanakkor az adatokból egyértelműen kiderül, hogy a megajánlott flotta nem egységes sorozat, ezért a műszaki paraméterek sem egyezhetnének meg.

Ráadásul két olyan alvázszámot is feltüntettek az ajánlatban, amely az MAN európai adatbázisában nem is létezik.

Továbbá a megajánlott buszok 45 ülésesek, ám a becsatolt sémarajzon csak 43 ülés látható. A pályázatban a férőhelynél egyébként konkrét adatot nem, csak körülbelülit adtak meg, amelyből nem is állapítható meg, hogy az megfelel-e az ajánlatkérő előírásainak. Tehát a pályázat alapján annak elbírálója nem is lehetett biztos abban, hogy az ajánlat megfelel-e az elvárásoknak. Azonban ez csak egy a kamucég ajánlatának szembeötlő furcsaságai közül. Ennek fényében rendkívül figyelemre méltó a BKV válasza a lapunk ügyben feltett kérdéseire, mivel annyival intézték el a botrányos ügyet, hogy „a felvetéseket” a közbeszerzési eljárás során előzetes vitarendezésben, illetve jogorvoslati eljárásban vizsgálták, s az ezzel kapcsolatos dokumentumok a BKV honlapján, illetve az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben elérhetők.

Hangsúlyozandó, hogy a később visszamondott szerződést október 30-án bizonyíthatóan megkötötte a BKV.

Ráadásul úgy tudjuk, hogy a TT&P augusztusban előzetes vitarendezési kérelmet nyújtott be, amelyben a CR-Facilities Zrt. ajánlatának érvényességét kifogásolták, ám a BKV elutasította a vesztes vállalat kérelmét.

Láng Zsolt, a fővárosi Fidesz frakcióvezetője a Magyar Nemzetben közöltek alapján további kérdéseket tett fel Karácsony Gergely főpolgármesternek, egyebek mellett arról, hogy a CR-Facilities valóban hasraütésszerűen, tényalap nélkül írt-e be adatokat az ajánlatába, illetve hogy hamis volt-e az offshore hátterű cég referenciája.

Kárpáti András


 
magyarnemzet.hu
  • 1956 kommunistáinak leszármazottai itt élnek közöttünk
    Soltész Miklós 1956 kommunistáinak leszármazottjairól: „Szemeket lövettek ki, békés tüntetőkre és ünneplőkre támadtak" - hangsúlyozta az államtitkár, hozzátéve: ők azok, akik rabosítottak fiatalokat, egzisztenciájukban megfenyegették őket, jogalap nélkül kutattak át autókat és otthonokat.
  • Az Elk*rtuk a múlt részévé tette 2006-ot
    Nagyon sok színész jött a toborzásra, komoly volt az érdeklődés, többen igényelték is a mélyebb beszélgetést a film tétjéről, súlyáról, hatásáról, a művészeti közegben várható utóéletről. Nem kellett kompromisszumot kötniük, nem volt olyan, aki elállt volna a feladattól, végül minden szerepet az játszott el, akit egyébként is kiválasztottak – mondta Helmeczy Dorottya.
  • Erősítik a V4-országok felsőoktatási együttműködését
    Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a tárca és a Széchenyi István Egyetem szervezésében megvalósult V4-es felsőoktatási csúcstalálkozón angol nyelvű beszédében azt mondta, a felsőoktatás terén a V4-országok között jó az együttműködés, ugyanakkor lehetne jobb is. Ennek érdekében a magyar V4-elnökség ideje alatt célkitűzés, hogy az egyetemek kapcsolatait erősítsék.
MTI Hírfelhasználó