Félig leállt a 3-as metró felújítása
Karácsonyék erre is képtelenek
Minden eddiginél távolabbinak tűnik annak a lehetősége, hogy a BKV megegyezzen a 3-as metró alagút-felújításával megbízott Swietelsky Vasúttechnika Kft.-vel, miután sorban a többedik határidő lejártára sem sikerült megállapodniuk a feleknek. Közben az állomások rekonstrukcióját már megkezdték, ám ha az alagutat nem ezzel párhuzamosan újítják fel, jelentős kár éri az országot, és a fővárosi közlekedés is túlterhelődik.
2020. november 12. 11:22

Valószínűleg jó darabig teljesen fölöslegesen közlekednek a metrópótló buszok, mivel egyelőre nem folytatódik a 3-as metró középső szakaszának alagút-felújítása – számolt be róla tegnap az Index, BKV-s forrásaikra hivatkozva. Szerintük kútba esett a megállapodás a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a BKV között, miután a két napja lejárt póthatáridőn belül sem sikerült megegyezni a kivitelező többletköveteléséről.

A közlekedési társaság lapunk kérdésére annyit erősített meg, hogy egyelőre nem sikerült megegyezniük a kivitelezővel. Az ügyben bővebb tájékoztatást későbbre ígértek.

Láng Zsolt, a Fidesz–KDNP fővárosi frakcióvezetője a Magyar Nemzetnek nyilatkozva úgy fogalmazott: „Azt gyanítom, hogy adtak még időt maguknak, a BKV-nak ugyanis nem lehet érdeke, hogy a Swietelsky otthagyja a beruházást.

Különben kénytelenek új közbeszerzést kiírni, amelynek velejárója, hogy biztosan emelkednek az árak és minimum több hónappal tovább tart majd a felújítás.” Szavai szerint ha nincs megállapodás, akkor újra kell tervezni a 3-as metró középső szakaszának felújítását úgy, hogy az állomásokat és az alagutat egyszerre újítsák fel.

– Csak így csökkenthető minimálisra a kivitelezésre szánt idő. Ameddig pedig ez nem történik meg, addig a metrópótlásra szánt autóbuszokat a járvány miatti sűrítésre kell használni.

A szerdától életbe lépett szigorúbb szabályok miatt égetően sürgős a tömegközlekedés újjászervezése is. A koronavírus egyre gyorsabb terjedése miatt nem közlekedhetnek zsúfolt buszok Budapesten! – nyomatékosította Láng Zsolt.

Milliárdos kárt okozhat a rekonstrukció csúszása Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Mint korábban beszámoltunk róla, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója azt nyilatkozta, ha hétfőig nem születik megállapodás a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a BKV között a 3-as metró középső szakaszának – vagyis a Nagyvárad tér és a Lehel tér közötti résznek – az alagút-­felújításáról, utóbbi berekeszti a tárgyalásokat, és új közbeszerzési eljárást írnak ki. A megállapodás megrekedése esetén Bolla szerint a Swietelsky dönthet úgy, hogy a munka folytatása mellett beperli a ­BKV-t, de úgy is, hogy levonul a területről.

A középső szakasz megállóinak felújítását – amelyet egy másik cég, a Swietelsky Építő Kft. végez – információink szerint már elkezdték, például leverték a falak borítását is.

Az alagút-felújítás az eredeti tervek szerint párhuzamosan zajlott volna az állomások rekonstrukciójával, máskülönben a vonalat duplán kell majd lezárni.

Egyébként a 3-as metró felújításának végső dátuma 2023 márciusa, ami a világjárvány miatt várhatóan júniusra módosul, s ezt a határidőt pedig rendkívül fontos tartani, különben vissza kell fizetni a projektre felvett 172,7 milliárd forint EU-s támogatást. A beruházás az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül 217,4 milliárd forintba kerül, s az uniós forrásokon felüli 44,7 milliárdot a költségvetés finanszírozza. Mint korábban megírtuk, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. tavasszal 18 milliárd forint többletköveteléssel állt elő az említett beruházás teljesítéséhez, ám ebből a BKV csak nyolcmilliárdot ismer el, ezért az utóbbi hónapokban patthelyzet alakult ki a két fél között. Nemrégiben arról is hallani lehetett, hogy a BKV feldarabolná a szerződéseket, és külön szerződne a részmunkálatokra, ám ebben az esetben nem lenne fővállalkozó, ami feltehetően teljes fejetlenséget okozhatna.

Fidesz: drágább lehet és csúszhat is a 3-as metró felújítása

Megrekedtek a tárgyalások a BKV és a 3-as metró felújítását végző cég között, így az már biztos, hogy a felújítás tovább fog tartani vagy drágább lesz, legrosszabb esetben mindkettő lehetséges - írta a Fidesz-KDNP budapesti képviselőcsoportja csütörtökön a Facebookon.

Azt írták, hogy sürgős választ várnak Karácsony Gergely főpolgármestertől, hogy miért nem tudott megállapodni a BKV és a  Swietelsky.

"Választ várunk arra is, hogy szükség van-e új közbeszerzés kiírására az M3 metró középső szakaszának felújításához, mennyivel lesz drágább és mennyivel fog tovább tartani a felújítás" - tették hozzá.

A frakció tudni szeretné azt is, hogy veszélybe kerültek-e az európai uniós támogatási összegek.

"Továbbá követeljük, hogy vizsgálják felül az elrendelt lezárásokat és metrópótlásokat, a járványhelyzet csúcsán a legrövidebb ideig legyenek a budapesti utazók pótlóbuszokra kényszerítve" - írták.

magyarnemzet.hu - MTI
  • Az EU-hadsereg ötlete visszafelé sülhet el
    Aligha véletlen, hogy minden Európa Birodalom létrehozására irányuló kísérlet kudarcba fulladt, és ennek alapvető oka az, hogy nincs közös európai identitás. Elvileg létezhetne ilyen, pontosabban létre lehetne hozni ilyen önazonosságot, de ahhoz előbb meg kellene nyílni annak a beszédtérnek, amely egységes narratívára építve elbeszélhetővé és megbeszélhetővé tenné mindezt.
  • Magyar templomfelújítás a Felvidéken
    A hit erősítése a magyarság megőrzését is szolgálja, mert ahol a hit megmarad, ott a közösség is megmarad - jelentette ki Soltész Miklós, a Miniszterelnökség egyházi és nemzetiségi kapcsolatokért felelős államtitkára a felvidéki Révkomáromban kedden.
  • Nagy eredmény a védettségi igazolvány kölcsönös elismerése
    Orbán Viktor miniszterelnök kedden a Karmelita kolostorban fogadta Milo Dukanovic montenegrói államfőt. A megbeszélés fő témái közül kiemelt a vakcinaigazolványok kölcsönös elismerése, amely nagyban hozzájárul majd a mindkét ország számára kulcsfontosságú turizmus ismételt fellendüléséhez.
MTI Hírfelhasználó