Félig leállt a 3-as metró felújítása
Karácsonyék erre is képtelenek
Minden eddiginél távolabbinak tűnik annak a lehetősége, hogy a BKV megegyezzen a 3-as metró alagút-felújításával megbízott Swietelsky Vasúttechnika Kft.-vel, miután sorban a többedik határidő lejártára sem sikerült megállapodniuk a feleknek. Közben az állomások rekonstrukcióját már megkezdték, ám ha az alagutat nem ezzel párhuzamosan újítják fel, jelentős kár éri az országot, és a fővárosi közlekedés is túlterhelődik.
2020. november 12. 11:22

Valószínűleg jó darabig teljesen fölöslegesen közlekednek a metrópótló buszok, mivel egyelőre nem folytatódik a 3-as metró középső szakaszának alagút-felújítása – számolt be róla tegnap az Index, BKV-s forrásaikra hivatkozva. Szerintük kútba esett a megállapodás a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a BKV között, miután a két napja lejárt póthatáridőn belül sem sikerült megegyezni a kivitelező többletköveteléséről.

A közlekedési társaság lapunk kérdésére annyit erősített meg, hogy egyelőre nem sikerült megegyezniük a kivitelezővel. Az ügyben bővebb tájékoztatást későbbre ígértek.

Láng Zsolt, a Fidesz–KDNP fővárosi frakcióvezetője a Magyar Nemzetnek nyilatkozva úgy fogalmazott: „Azt gyanítom, hogy adtak még időt maguknak, a BKV-nak ugyanis nem lehet érdeke, hogy a Swietelsky otthagyja a beruházást.

Különben kénytelenek új közbeszerzést kiírni, amelynek velejárója, hogy biztosan emelkednek az árak és minimum több hónappal tovább tart majd a felújítás.” Szavai szerint ha nincs megállapodás, akkor újra kell tervezni a 3-as metró középső szakaszának felújítását úgy, hogy az állomásokat és az alagutat egyszerre újítsák fel.

– Csak így csökkenthető minimálisra a kivitelezésre szánt idő. Ameddig pedig ez nem történik meg, addig a metrópótlásra szánt autóbuszokat a járvány miatti sűrítésre kell használni.

A szerdától életbe lépett szigorúbb szabályok miatt égetően sürgős a tömegközlekedés újjászervezése is. A koronavírus egyre gyorsabb terjedése miatt nem közlekedhetnek zsúfolt buszok Budapesten! – nyomatékosította Láng Zsolt.

Milliárdos kárt okozhat a rekonstrukció csúszása Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Mint korábban beszámoltunk róla, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója azt nyilatkozta, ha hétfőig nem születik megállapodás a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a BKV között a 3-as metró középső szakaszának – vagyis a Nagyvárad tér és a Lehel tér közötti résznek – az alagút-­felújításáról, utóbbi berekeszti a tárgyalásokat, és új közbeszerzési eljárást írnak ki. A megállapodás megrekedése esetén Bolla szerint a Swietelsky dönthet úgy, hogy a munka folytatása mellett beperli a ­BKV-t, de úgy is, hogy levonul a területről.

A középső szakasz megállóinak felújítását – amelyet egy másik cég, a Swietelsky Építő Kft. végez – információink szerint már elkezdték, például leverték a falak borítását is.

Az alagút-felújítás az eredeti tervek szerint párhuzamosan zajlott volna az állomások rekonstrukciójával, máskülönben a vonalat duplán kell majd lezárni.

Egyébként a 3-as metró felújításának végső dátuma 2023 márciusa, ami a világjárvány miatt várhatóan júniusra módosul, s ezt a határidőt pedig rendkívül fontos tartani, különben vissza kell fizetni a projektre felvett 172,7 milliárd forint EU-s támogatást. A beruházás az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül 217,4 milliárd forintba kerül, s az uniós forrásokon felüli 44,7 milliárdot a költségvetés finanszírozza. Mint korábban megírtuk, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. tavasszal 18 milliárd forint többletköveteléssel állt elő az említett beruházás teljesítéséhez, ám ebből a BKV csak nyolcmilliárdot ismer el, ezért az utóbbi hónapokban patthelyzet alakult ki a két fél között. Nemrégiben arról is hallani lehetett, hogy a BKV feldarabolná a szerződéseket, és külön szerződne a részmunkálatokra, ám ebben az esetben nem lenne fővállalkozó, ami feltehetően teljes fejetlenséget okozhatna.

Fidesz: drágább lehet és csúszhat is a 3-as metró felújítása

Megrekedtek a tárgyalások a BKV és a 3-as metró felújítását végző cég között, így az már biztos, hogy a felújítás tovább fog tartani vagy drágább lesz, legrosszabb esetben mindkettő lehetséges - írta a Fidesz-KDNP budapesti képviselőcsoportja csütörtökön a Facebookon.

Azt írták, hogy sürgős választ várnak Karácsony Gergely főpolgármestertől, hogy miért nem tudott megállapodni a BKV és a  Swietelsky.

"Választ várunk arra is, hogy szükség van-e új közbeszerzés kiírására az M3 metró középső szakaszának felújításához, mennyivel lesz drágább és mennyivel fog tovább tartani a felújítás" - tették hozzá.

A frakció tudni szeretné azt is, hogy veszélybe kerültek-e az európai uniós támogatási összegek.

"Továbbá követeljük, hogy vizsgálják felül az elrendelt lezárásokat és metrópótlásokat, a járványhelyzet csúcsán a legrövidebb ideig legyenek a budapesti utazók pótlóbuszokra kényszerítve" - írták.

magyarnemzet.hu - MTI
  • A baloldal kamuügyet kiáltott, a Fidesz bízik a nyomozóhatóságokban
    Méltóságot is sértő vitában a Fővárosi Közgyűlés baloldali többsége tudomásul vette a Városháza eladásának ügyét vizsgáló bizottság jelentését a szerdai ülésen. A baloldal ugyanazt hangoztatta, amit a vizsgálóbizottság felállításától kezdve mondott: fake news, kamuügy, nincs bizonyíték, a Fidesz és a titkosszolgálatok találták ki az ügyet. A Fidesz–KDNP frakció visszautasította a vádakat, és leszögezte: a bizottság nem nyomozóhatóság, ráadásul a mozgásukat erősen korlátozta a baloldal.
  • Soros egyik blogján magasztalták az egekig Márki-Zayt
    Az Open Democracy nevű blogon egy vágyvezérelt és a valósággal köszönő viszonyban sem lévő írás jelent meg.
  • Őszinte ítélet az SZFE korábbi színvonaláról: „Döbbenetesen vékony”
    Gulyás Márton, a Partizán műsorvezetője „döbbentesen vékonynak” nevezte azt a tudást, amit meg lehetett szerezni a Színház- és Filmművészeti Egyetemen (SZFE), Szirmai Gergely influenszer a Partizánban pedig arról beszélt, hogy az egyetemen egyáltalán nem értettek az internetes műsorkészítéshez, a diákok pedig nem kaptak visszajelzést az önálló alkotótevékenységükkel kapcsolatban.
MTI Hírfelhasználó