Részesedést venne a magyar állam a Rail Cargo Hungaria társaságban
Kedvezők a feltételek ahhoz, hogy a magyar kormány és az osztrák Rail Cargo Group megállapodjon a Rail Cargo Hungaria részleges visszavásárlásáról – tudta meg a Magyar Nemzet. A piacvezető hazai vasúti árufuvarozó cég stratégiai szerepet tölt be a hazai gazdaság logisztikai kiszolgálásában, és törekvései beleillenek a kormány klímavédelmi akciótervébe is.
2020. február 26. 11:21

Tárgyalások zajlanak a magyar kormány és az osztrák állami vasúttársaság árufuvarozó cége, a Rail Cargo Group (RCG) között a magyar leányvállalat, a Rail Cargo Hungaria (RCH) tulajdonrészének megvásárlásáról – közölte lapunkkal Kovács Imre, az RCG igazgatósági tagja, az RCH elnöke. A reménybeli megegyezés kölcsönös érdekek mentén jöhet létre: a magyar kormány régi törekvése, hogy újra tulajdonos legyen olyan stratégiai fontosságú cégekben, amelyeket 2010 előtt privatizáltak. Az RCH-nak pedig fontos, hogy maga mögött tudhassa a kormány támogatását, amikor többek között közszolgálati jellegű feladatokat vállal magára.

Miként arról lapunk is beszámolt, a magyar állam ismételt tulajdonszerzéséről már a MÁV Cargo 2008-as privatizációját követő években megkezdődtek a tárgyalások az osztrák tulajdonossal. Volt olyan időszak, amikor a felek egészen közel jutottak a megállapodáshoz. Rövidebb-hosszabb leállásokkal folytak egyeztetések, amelyek ma sem szünetelnek. Kovács Imre szerint, ha a kormány a tulajdonszerzés mellett dönt, olyan vállalatba száll be, amely Európa második legnagyobb vasúti árufuvarozó cégcsoportjának egyik legfontosabb társasága, egyben a magyarországi vasúti export meghatározó szereplője. Forgalmának 80 százaléka nemzetközi, kombinált fuvarozásával a keleti áruforgalom nélkülözhetetlen lebonyolítója, úgynevezett egyes kocsi fuvarozása révén pedig az egyedüli garancia arra, hogy a magyar cégek gazdaságosan és környezetbarát módon juttassák termékeiket nyugat-európai piacaikra.

Annak idején sokan bírálták a MÁV Cargo privatizációját, többek között az akkor ellenzéki Fidesz is. Való igaz, hogy a Gyurcsány-kormányzat ténykedésének következtében a magyar állami vasút elveszítette egyetlen, jelentős piaci bevételt biztosító leányvállalatát. A nemzeti kézben lévő vasúti áruszállítás hiánya ráadásul nemzetstratégiai kérdéseket is felvet.

Az RCH jelentős fejlesztéseket vállalt, többek között megújult a vagonpark is Fotó: Kurucz Árpád

Ugyanakkor a MÁV Cargo eszközállománya elavultnak számított, vontatókapacitásokkal nem rendelkezett. Az új tulajdonos a privatizációs szerződésben jelentős fejlesztéseket vállalt – öt év alatt összesen 43,5 milliárd forint értékben –, és ezeket végre is hajtotta. Az RCH-nak ma 45 korszerű mozdonya, képzett személyzete van, és az eltelt évek alatt a korszerűtlen vagonpark is megújult. Az osztrák fuvarozó vasút a magyar céggel és piaccal megerősödve nemzetközileg is jelentős szereplővé vált, amely megkerülhetetlen hálózatot működtet a Németország és Törökország közötti áruforgalomban – jelentette ki az osztrák vasúttársaság magyar elnökségi tagja.

Az RCG megnövekedett jelentőségét mutatja, hogy nagy nemzetközi szállító vállalatok befektetőként érdeklődnek iránta. A világ egyik legnagyobb tengeri szállítója, a COSCO Shipping Group tagvállalata, az Ocean Rail Logistics S.A. 2019 novemberében 15 százalékos részesedést szerzett a cég logisztikai központjában, a Rail Cargo Terminal – BILK Zrt.-ben.

Az együttműködés irányába mutat az is – mondta Kovács Imre –, hogy Európa, valamint a magyar kormány számára is kiemelt jelentőségű a fenntartható fejlődés és a klímavédelem támogatása. A zöldfordulat pedig kiváló lehetőséget kínál a környezetbarát vasúti árufuvarozás részarányának növelésére az erősen szennyező közúti szállítással szemben.

magyarnemzet.hu
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • A szerencsétlen lord major
    A főpolgármester eddigi politikai és szakmai tevékenységét lassan ideje lenne már komolyabb elemzés alá vetni, de most arra fókuszálunk, hogy az elmúlt hónapokban négyszer is arcul csapta a budapestieket.
  • Az év vége előtt lezárulhat a feltételességi eljárás
    Ha a kormány az általa tett vállalásokat teljesíti, akkor a feltételességi eljárás még az év vége előtt lezárulhat és Magyarország forrásvesztés nélkül léphet át a 2023-as esztendőbe - mondta az igazságügyi miniszter az Európai Bizottsággal való megegyezés érdekében szükséges, az európai uniós költségvetési források felhasználásának ellenőrzéséről szóló törvényjavaslatok parlamenti vitájában, hétfőn este.
  • Nemzetek Ligája – Csoportmásodik a Rossi-legénység
    A magyar labdarúgó-válogatott a Puskás Arénában 2-0-s vereséget szenvedett az Európa-bajnok olasz csapattól a Nemzetek Ligája 6., zárófordulójában, így az A divízió 3. csoportjának második helyén zárta a sorozatot.
  • Orbán Viktor gratulált az olasz jobboldali vezetőknek
    A megszokott diplomáciai, udvariassági formuláknál jóval intenzívebb kommunikáció zajlik Orbán Viktor miniszterelnök és a várhatóan kormányt alakító olasz jobboldali pártok vezetői között; a vasárnapi parlamenti választás óta több üzenet-, illetve levélváltás is történt a magyar és az olasz partnerek között – tájékoztatta az MTI-t Havasi Bertalan, a Miniszterelnöki Sajtóirodát irányító helyettes államtitkár hétfőn.
MTI Hírfelhasználó