I. Vádak és remények…
KDNP: hogyan segíti a kormány a magánélet és a munka egyensúlyát? Jobbik: hagyja csődbe menni a kórházakat a kormány? MSZP: mikor lesz pontos, tiszta és kiszámítható Magyarországon a vasúti közlekedés? DK: miért adnak zöld utat a választási csalásoknak az EP-választáson is? LMP: Mikor mondják fel végre a Paks 2. beruházás szerződését? Párbeszéd: Semjén Zsolt hobbija helyett miért nem a főváros fejlődését támogatja a Fidesz-kormány?
2019. november 8. 17:08

MOTTÓ: Fölöttébb kedvelt, főszereplést kínáló műfaj az interpelláció. A mentelmi jog birtokában szabad keserűen igazat mondani, valóságot leleplezni, és szabad hazudni, sértegetni, vádaskodni.  

 

Hűen a hagyományokhoz e héten is zengzetes interpellációk színesítették az Országgyűlés életét. Időnként folyamatos volt a zaj, az elnök csengetett, újra csengetett, a siker azonban egyik oldalon sem volt kétséges: minden párt hálásan megtapsolta és győztesként ünnepelte szószólóját!

Tudósításunkra kapcsolók, az érdemi mondandókkal párhuzamosan, a ”szolidabb” zajokkal, „beszólásokkal” is ”élőben” találkozhatnak. - Kellemes tallózást! 

 

 

"Hogyan segíti a kormány a magánélet és a munka egyensúlyát?”

VEJKEY IMRE, (KDNP): - Tisztelt Ház! A Fidesz-KDNP-kormány családpolitikájának középpontjában a gyermeknevelés kiemelt támogatása áll, hiszen a jövőnk miatt mindannyiunk közös érdeke, hogy egy olyan országban éljünk, ahol ösztönzik a gyermekvállalást és segítik a gyermekek nevelését. Ehhez az elköteleződés mellett az anyagi alapot az adja, hogy Magyarország gazdasága egyre jobban teljesít, ezzel összhangban a munkahelyek növekvő biztonságával, a bérek emelkedésével, adó- és járulékkedvezményekkel kalkulálhatnak ma a magyar családok.

- A kormány 2010 óta megduplázta a családoknak nyújtott támogatások mértékét, és sok gyermekes családot segített és kíván a jövőben is segíteni. Az új családtámogatási rendszer keretében bevezetésre, illetve a későbbiekben kibővítésre került a családi adókedvezmény. További intézkedésként a kormány visszaállította a hároméves gyest, és a gyed maximális összegének emelése mellett diplomásgyedet is bevezetett. Az ingyenes bölcsődei és óvodai gyermekétkeztetés kiterjesztésével és az ingyenes iskolai tankönyvellátással több tízezer forintot hagy a gyermekes szülőknél. Bevezetésre került a családi otthonteremtési kedvezmény, vagyis a CSOK, melyet 2019. augusztus végéig 114 ezer család igényelt több mint 340 milliárd forint értékben.

- Államtitkár Asszony! Természetesen nem elég a családtámogatásra helyezni a hangsúlyt, az is fontos, hogy a családalapítás és a karrierépítés közül ne kelljen kizárólag csak az egyiket választani. Éppen ezért a család és a munka összeegyeztethetősége érdekében szükséges kormányzati intézkedéseket hozni. Ezért is kérdezem: hogyan segíti a kormány a magánélet és a munka egyensúlyát? (Taps a kormánypártok soraiban.)

***

NOVÁK KATALIN, (Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára): - Képviselő Úr! 2010 óta dolgozunk azért, hogy Magyarország egy valóban családbarát ország lehessen. Az a célunk, hogy minden fiatal akkor és annyi gyermeket vállalhasson, amikor és amennyit szeretne. Ehhez szükséges az, hogy a gyermekvállalás útjában álló akadályokat elhárítsuk. Szükséges az, hogy a gyermekvállalással járó anyagi terheket, hátrányokat, amelyeket a gyermektelenekhez képest elszenvednek azok, akik gyermeket nevelnek, megszüntessük, ezzel is segítve a munka és a család egyensúlyának kialakítását.

- Minden fiatal nőnek jogos igénye az, hogy megélhesse az anyaságnak az örömét, és ezzel párhuzamosan ne kelljen lemondania a munkájáról sem, sőt akár a hivatásáról és a karrierjéről se kelljen lemondania, a kettőt párhuzamosan megvalósíthassa. Ezért 2010 óta több intézkedést is tettünk. Az egyik első lépésünk volt, hogy visszavezettük a gyesnek a harmadik évét. Ez azért is fontos, mert aki három évig otthon szeretne maradni a kisgyermekével, az most már megteheti. Bevezettük a gyed extrát, nem akadályozza most már a nőket abban, hogy egy pici gyermek mellett is visszatérjenek a munkaerőpiacra. Nem szenvednek el emiatt hátrányt, mint ahogy az korábban történt, megkapják a munkabérüket is teljeskörűen, illetve emellett a családtámogatásokra is jogosultak maradnak. A 2018. évi adatok szerint közel 60 ezer nő vette igénybe a gyed extra által kínált lehetőségeket, ebből is látszik, milyen népszerű ez az édesanyák körében.

- Bevezettük a családi adókedvezmény rendszerét, amely jelentős anyagi támogatást nyújt a gyermekneveléshez, tehát ha dolgoznak a gyermeknevelés mellett az édesanyák, akkor megtakarításaikat a családjukra tudják fordítani a családi adókedvezménynek köszönhetően. A munkahelyvédelmi akcióterv különböző járulékkedvezményeivel segítjük a kisgyermekes édesanyák munkába állását, vagy akár azt is, hogy részmunkaidőben tudjanak dolgozni. Szintén a részmunkaidős foglalkoztatást segíti az, hogy ha egy kisgyermekes édesanya kéri a munkáltatójától azt, hogy részmunkaidőben foglalkoztassa, akkor kötelessége a munkaadónak számára a négyórás részmunkaidős munkavállalás lehetőségét biztosítani.

- 2019. július 1-jétől elindult a családvédelmi akcióterv, ennek egyik fontos pillére a bölcsődeépítésekről szól. Azért fejlesztjük a bölcsődei ellátórendszert, mert azt szeretnénk, ha a három év alatti kisgyermeket nevelő nők vissza tudnának úgy térni a munkaerőpiacra, hogy közben a gyermekük biztonságos napközbeni elhelyezéséről is tudnak gondoskodni. Ezért emeltük a bölcsődei dolgozók fizetését jelentősen, akár 40-50 százalékkal, ezért emeltük meg a bölcsődék finanszírozását ötszörösére ahhoz képest, amilyen 2010-ben volt, és ezért emeljük folyamatosan a bölcsődei férőhelyek számát is, építjük az új bölcsődéket, korszerűsítjük a férőhelyeket, ennek köszönhetően ma már közel kétszer annyi férőhely van, mint amennyi 2010-ben volt a bölcsődékben Magyarországon. Most is több mint 100 milliárd forint áll rendelkezésre kifejezetten bölcsődei férőhelybővítésre. Jövő év január 1-jétől szintén a családvédelmi akciótervnek köszönhetően elindul a nagyszülői gyed is. Ez azt segíti, hogy ha egy családban nem szeretnék a gyermeket bölcsődébe adni, és mind a két szülő dolgozna a pici gyermek mellett, és van egy olyan, még aktív nagyszülő, aki viszont szívesen kivenné a részét az unoka neveléséből, akkor elmehet a nagyszülő is gyedre január 1-jétől.

- Az eredmények máris látszanak: folyamatosan nő, csúcson van a női foglalkoztatás, felzárkóztunk az európai uniós átlaghoz ebben a tekintetben is. Persze sok még az előttünk álló feladat, nem mondom azt, hogy minden munkát elvégeztünk már, ehhez kérem is a jövőben a képviselőtársak támogatását! (Taps a kormánypártok soraiban.)

***

VEJKEY IMRE: - Államtitkár asszony a válaszával azt üzeni a magyar társadalomnak, hogy a gyermeknevelés és a munka is érték, és mindezek nincsenek antagonisztikus ellentmondásban egymással, paralel megvalósíthatók. A Fidesz-KDNP-kormány segítséget nyújt a családoknak, nemcsak a mindennapokban, hanem a munkavégzés körülményeire való tekintettel is.

- Államtitkár asszony, a válaszának az üzenete fontos, de az is fontos, hogy erről az üzenetről minél többen értesüljenek. Ezért kérem, hogy még fokozottabban hirdessék honfitársaink részére az általuk igénybe vehető családtámogatásokat! Köszönve megtisztelő válaszát, elfogadom, további szép napot kívánok! (Taps a kormánypártok soraiban.)

"Hagyja csődbe menni a kórházakat a kormány?"

LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY, (Jobbik): - Államtitkár Úr! Továbbra is időszerű a kórházak adósságáról és a kórházak jövőjéről beszélni. Az vitán felül áll, hogy az elmúlt évtized egyik legnagyobb egészségügyi kudarca, az hogy nem sikerült megállítani a kórházak hónapról hónapra történő eladósodását! Évekkel ezelőtt a kórházi adósságok havonta átlagban 2-3 milliárd forinttal nőttek, 2019-re pedig odáig jutottunk, hogy már havi 5-6 milliárd forinttal nő az intézmények tartozása. A tartozók között ott van majdnem rekordméretű tartozással a Szolnok megyei Hetényi Géza Kórház, amely egy kisebb város éves költségvetésének az összegével, kétmilliárd forintnál is nagyobb összeggel tartozik.

- Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentette ki egy kormányinfón, ami nem túl rózsás jövőt jelent a kórházaknak, méghozzá azt, hogy ez az utolsó év, amikor a kormány utólag kifizeti a kórházak felhalmozódott adósságát. Tehát 2020-ban, ha képződik adósság, a kormány nem fogja kifizetni a csőd szélén táncoló intézmények tartozásait. Nézzük hát, miért is halmozódhat fel egy-egy kórházi adósság? Oka lehet a beavatkozások alacsony összegű állami térítése, azaz a kórházak nem kapnak annyi pénzt az államtól egy-egy műtétre, egy-egy beavatkozásra, mint amennyibe az valójában kerül. De ott van például a technológia nyomása is, hiszen mindannyian tudjuk, egyre drágábbak azok az eszközök, amelyeket a kórházakban használnak, egyre magasabb színvonalon kell biztosítani.

- Összességében évente 50-60 milliárd forintnyi adósságot halmoznak fel a kórházak, főként a beszállítók felé, akik csak abban reménykedhetnek, hogy a kórházak az év végén 40-50 milliárd forintos segítséget kapnak, ahogy az elmúlt években is volt, és abból tudják enyhíteni a kintlévőségeiket. Így tehát láthatjuk, hogy a kórházi adósságok halmozódásának valójában két eredménye lesz vagy lehet. Az egyik: ha a kormány nem rendezi azokat, akkor az ellátás színvonala nagymértékben csökken. Ennek a betegek látják a kárát, különösen azért, mert úgynevezett barkácsmódszerekkel kénytelenek dolgozni az orvosok, ellátók, kórházak és egyes osztályok. Sőt, az is egyik következménye lehet, hogy akár kórházak és osztályok fognak bezárni, hogyha a kórházak nem tudják csökkenteni az adósságukat. Így vagy úgy, tisztelt államtitkár úr, mind a kettő azt eredményezheti, hogy sem a betegek, sem pedig az egészségügyben dolgozók nem lesznek biztonságban, és a hazai ellátás színvonala romlani fog.

- Államtitkár Úr! Mindezekre tekintettel várom válaszát: hagyja e 2020-ban csődbe menni a kórházakat a növekvő adósságok miatt a kormány, vagy rendezni fogja az adósságokat? Mit tesz a kormány, hogy megmentse a csőd szélén táncoló kórházakat? Fog-e - és talán ez a legfontosabb kérdés - kórházi osztályokat vagy kórházakat bezárni a kormány 2020-ban? (Taps az ellenzéki padsorokból.)

***

RÉTVÁRI BENCE, (Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára): - Képviselő Úr! Önöktől és az önök baloldali szövetségeseitől azt már valamelyest megszoktuk, hogy kórházakat zárnak be, hiszen az önök nevéhez köthető a Svábhegyi Gyermekkórház, az OPNI, a Szabolcs Utcai Kórház és a Schöpf-Merei Kórház bezárása, ám egy új műfajt indítottak az elmúlt napokban: most már kórházépítést is elleneznek. Önök a választási kampányban azt mondták, hogy stadionstopot hirdetnek, ehhez képest László Imre, az ön volt képviselőtársa, most megválasztott újbudai polgármester viszont kórházstopot akar bevezetni Újbudán, a XI. kerületben. Azt mondta, hogy nincs szükség egy új, zöldmezős, XXI. századi igényekre épített és annak teljesen megfelelő kórház építésére… (Vadai Ágnes: Nem ezt mondta!   Arató Gergely: Nem ezt mondta! Hazudsz!)…sem a Dél-Budán élők számára, sem az agglomerációban élők számára, hanem neki más elképzelése van: azt szeretné, hogyha ez a pénz inkább az ő volt munkahelyére vándorolna. Szóval az új, zöldmezős, XXI. századi szuperkórház építését ő mint polgármester nem támogatja!

- Képviselő Úr! A Párbeszéd és Karácsony Gergelyishangosan és harsányan támogatta azt a javaslatot, hogy ne épüljön Dél-Budán új centrum. A DK-s bekiabálások is ezt erősítik. Kíváncsiak vagyunk arra, hogy a Jobbiknak mi az álláspontja? Önök is kórházépítési stopot hirdetnének Dél-Budán, és önök is azt mondanák, hogy megakadályozzák azt, hogy Dél-Budán egy teljesen új kórház épüljön? (Gréczy Zsolt: Tíz év, Bence! Nem tettetek semmit!   Az elnök csenget.)

- Képviselő Úr! Amit az elmúlt időszakban sikerült megtennünk a kórházak érdekében, tudja, abban az időszakban, amikor ön még azt hirdette, hogy külföldre közvetít magyar orvosokat tömegesen: nos, nekünk sikerült 91 kórházat felújítanunk, 54 rendelőintézetet és 107 mentőállomást korszerűvé tennünk. Mindemellett 23 teljesen új rendelőintézetet építettünk föl, és 34 új mentőállomás jött létre. Ez azt jelenti, hogy a mentőállomások többsége Magyarországon ma már új vagy felújított mentőállomás! Az „Egészséges Budapest” programban is 24 társkórházat és 32 szakrendelőt szeretnénk felújítani, hacsak ezt önök nem próbálják megakadályozni a következő hónapokban!

- Képviselő Úr! Ha megnézi, hogy mi történt az egészségügyi források tekintetében, azt láthatja, hogy az önök szövetségese által benyújtott utolsó, 2010-es és az önök által nem támogatott jövő évi, 2020-as költségvetés egészségügyi kiadási összegei között 770 milliárd forint plusz a különbség! Bár önök szeretik azt harsogni, hogy kevesebbet költ Magyarország egészségügyre, nézze meg a költségvetési törvényeket, elég egyértelműek ezek a számok: 770 milliárd forint többletet fog találni a jövő évre elfogadott költségvetésben, mint a 2010-re elfogadott költségvetésben. És ha megnézi a jövő évi költségvetés sorait, talál majd egy 40 milliárdos sort is, amely az ellátórendszer hatékonyságának növelését és a jó egészségügyi rendszer fenntarthatóságának javítását célozza. Tehát mindent meg fogunk azért tenni, hogy a már eldöntött, folyamatban lévő béremelésekre is a fedezet biztosított legyen!

***

LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY: - Államtitkár Úr! Többek között azért sem fogadom a válaszát, mert ön nem mondta ki kategorikusan azt, amit mindenki szeretett volna hallani, hogy ez a kormány nem fog osztályokat és kórházakat bezárni. Ezt azért nem mondta ki, mert valószínűleg nem akart egy újabb hazugsággal itt a magyarok szemébe nézni! Önök azt fogják tervezni és azon dolgoznak, hogy így vagy úgy, ha a kórházakat az adósságból nem mentik ki, akkor osztályokat, kórházakat zárjanak be.

- Államtitkár Úr! A másik: önök hogy állnak a kórházi adóssághoz? (Rétvári Bence: Újbudai kórházstop?) Önök azzal a taktikával érkeztek ebbe a versenybe, hogy nesze, sánta, itt egy púp! (Rétvári Bence: Újbudai kórházstop?) Önök adtak a kórházaknak elektromos autókat ajándékba, amiről aztán kiderült, hogy azért valójában fizetni kell havi díjat. Ez az önök hozzáállása a kórházi adóssághoz, hogy aki tartozik, fizessen még többet, mert valakinek jó biznisze lesz! (Közbeszólás a Jobbik soraiból: Szégyen!) Nem egy kórházat kell kiemelni, sok kórháznak kell segíteni!A budapesti ellátást tíz éve rendbe kellett volna tenni, mi tartott ennyi ideig, államtitkár úr?(Közbeszólás a Jobbik soraiból: Úgy van!   Taps az ellenzék soraiból.)

***

Az Országgyűlés az államtitkári választ 122 igen szavazattal, 39 nem ellenében, 1 tartózkodás kíséretében elfogadta.

"Mikor lesz pontos, tiszta és kiszámítható Magyarországon a vasúti közlekedés?"

BANGÓNÉ BORBÉLY ILDIKÓ, (MSZP): - Államtitkár Úr! A 2010 előtti időszakra mutogat vissza és arról nem beszél, hogy az elmúlt kilenc évben hogyan ártottak önök a MÁV-nak, hogyan ártottak az utasoknak! Hadd osszam meg önnel a múlt heti és a ma reggeli tapasztalatomat! Múlt héten mentem haza, mivel kellett szembesülni? Felsővezeték-szakadás volt a Budapest-Szolnok-Nyíregyháza vonalon. Több mint száz percet késtek a vonatok. Ma reggel pedig kimentünk a vasútállomásra, őszi szünet után első nap a gyerekeknek, hónap eleje van, az egész jegyeladási rendszer bedőlt már korán reggel, nem tudtak az utasok, a diákok bérletet, jegyet venni. Reggel hét óra körül már ezzel kezdtük a hetet. Majd ha az ember felült a Budapestre tartó vonatra, és megint mivel kellett szembesülnie? Felsővezeték-szakadással! Fél tíz helyett, sikerült megérkezni fél tizenkettőkor! Hét órakor elindul az ember dolgozni, és nem sikerül Budapestre felérnie 11 órára. Ez mai jelenség; ez hetente többször fordul elő már hónapok óta, évek óta! (Moraj a kormánypártok soraiból.   Az elnök csenget.)

- Államtitkár Úr! Én szeretném, ha válaszában nem arra mutogatna, hogy 2010 előtt mi történt, hanem azt mondaná el nekünk, hogy mikor tud majd olyan kiszámítható módon az ember ezen a tömegközlekedési eszközön utazni, amikor nem azt tapasztalja, hogy koszos, szinte minősíthetetlen állapotban lévő kocsikra tud csak az ember felszállni. És ha nem indul el zokogó diákokkal kell találkozni reggel… (Moraj a kormánypártok soraiban.) Igen, zokogó diákokkal, mert nem tudják, hogy melyik vonattal induljanak el, hogy egyáltalán bérjenek az órára… (Közbekiáltások a kormánypárti padsorokból.   Az elnök csenget.) Ne kiabáljanak, képviselő urak, mert azt sem tudják, hogy miről beszélek, mert önök már nagyon régen nem ültek vonaton. (Közbeszólások a kormánypártok soraiból. Az elnök csenget.)

- Államtitkár Úr!  Több mint ezerfős létszámhiány van a vasúttársaságoknál, és most év végére közel ötezer vasúti dolgozó tervezi, hogy nyugdíjba vonul. Ki lesz azért a felelős, ha Magyarországon olyan tragédia fog bekövetkezni, aminek már tényleg önök lesznek az okozói, mert évek óta nem hajlandóak rendbe szedni azokat a problémákat, amelyek ma a MÁV-ot jellemzik? (Taps az MSZP és a DK padsoraiban.)

***

FÓNAGY JÁNOS, (Miniszterelnöki Kormányiroda államtitkára): - Képviselő Asszony!Köszönöm, hogy figyelemmel kíséri a MÁV munkáját. (Derültség a kormánypártok soraiban.) Ön egy-egy rossz példát említett. Engedje meg, hogy elmondjam: naponta 3900 vonat és 32 500 autóbusz indul el. Ön egy-egy rossz példát mondott, én több tízezer jobb példát tudok mondani. Abban persze egyetértek önnel, hogy nincs az a használt szőnyeg, amit ne lehetne még tisztábbra kitisztítani. (Arató Gergely: Jöjjön egyszer a lajosmizsei vonalon, bármikor!) A képviselő urat már sajnos nem tudom túlüvölteni, arra én már nem vagyok alkalmas, de megpróbálok a képviselő asszonynak választ adni. Az elvégzett kárpittisztítások száma 25 százalékkal több, mint korábban, ebben az évben már majdnem kétszer annyi, mint három évvel ezelőtt. Tehát az, hogy a dologban lépegetünk előre, vitathatatlan, javult a járművek belső tisztasága.

- Képviselő Asszony! Általános kérdésére, hogy mikor javul a helyzet a válaszom: az elkövetkezendő években, 2024-ig 1700 milliárd forintot költünk a MÁV-ra; 2014 és 2016 között 63 új Flirt motorvonatot szereztünk be; az IC+ kocsik gyártásának eredményeként 20 új IC-kocsi állt be; 2020 elejétől pedig 11 nagy kapacitású, 600 férőhelyes motorvonat áll be.

- Képviselő Asszony! Az utazóközönség, a síró gyermekekkel együtt, nem osztja az ön tragikus nézetét. 2015-től a mai napig 4 millióval nőtt a vasúton utazók száma, ellentétben a korábbi évtizedekkel, amikor folyamatosan csökkent. A tavaly év végi adatok alapján a Budapest-Tatabánya útvonalon 24 százalékkal választották többen a vonatközlekedést. Az esztergomi és székesfehérvári vonatokon 22-22 százalékkal volt magasabb a növekedés.

- Képviselő Asszony! Az elmúlt három évben 35 százalékos bérnövekedés volt a MÁV-nál! A fluktuáció lényegesen kisebb, mint a gazdaság többi ágazatában, úgyhogy kérem, ne keltsen ön pánikot azzal, hogy nincs munkaerő! Vannak persze létszámgondok, mint mindenütt az európai gazdaságban, de a vasút a biztonságos közlekedéshez szükséges létszámot tudja biztosítani; ez így volt tegnap, így volt ma, és így lesz holnap is!  Kérem, hogy válassza ön is a vasútat, utazzon vonattal!(Vadai Ágnes: Koszosak a kocsik, büdösek! - Taps a kormánypártok soraiban.)

***

BANGÓNÉ BORBÉLY ILDIKÓ: - Hát, államtitkár úr, ha annyit utazna vonaton, mint én, akkor nem azt mondaná, hogy pánikot keltek. Amúgy meghívom, holnap megyek haza, vonattal fogok menni, jöjjön velem, kísérjen el!(Taps az MSZP soraiból.   Felzúdulás a kormánypártok soraiban.) Nagyon jó lenne, ha ott ülne a vonaton…(Zaj, az elnök csenget.)…és hallaná, mert emlegették ma reggel is a politikusokat, amikor ott álltunk minden állomáson legalább tíz percet. (Zaj. Az elnök ismét csenget.)

- Államtitkár Úr! Én sem tudom a fideszeseket már túlkiabálni. Hadd mondjam el, hogyan takarítanak ma az intercity vonaton! Beérkezik az intercity a Nyugati pályaudvarra, felszáll négy takarító: az egyik a szemetet szedi, a másik partvissal végigmegy a közlekedősoron, a harmadik bemegy a mosdóba, mert elöl-hátul mosdó van, és abba a koszos vízbe, amit egy hete nem ürítettek ki, beleteszi a kis rongyocskáját, kitakarítja a mosdót, majd bejön a kupéba, és letörli ugyanazzal a ronggyal az asztalt. Na már most államtitkár úr,  évek óta így történik a takarítás a vonatokon. Nem lehet elfogadni azt, ami ma zajlik a vasúttársaságoknál, miként a válaszát sem! (Taps az MSZP és a DK padsoraiban.)

***

Az Országgyűlés az államtitkári választ 121 igen szavazattal, 40 nem ellenében, 1 tartózkodás kíséretében elfogadta.

"Miért adnak zöld utat a választási csalásoknak az EP-választáson is?"

ARATÓ GERGELY, (DK): - Tisztelt Ház! A tavaly áprilisi választási csalásokkal kapcsolatban 249 nyomozást rendeltek el, ennek több mint fele, 151 nyomozás még mindig folyamatban van. Nem értesültünk róla, hogy a nyár folyamán lezárták volna közülük bármelyiket, és továbbra sem tudjuk azt, hogy hány összecsalt mandátummal ülnek itt fideszes képviselőtársaink, hány összecsalt mandátum biztosította önöknek a kétharmados többséget. (Zaj, felzúdulás a kormánypártok soraiban.   Az elnök csenget.) Az európai szabályok előírják, hogy minden polgárnak csak egy szavazata lehet, és a tagállamok felelőssége ezt ellenőrizni. Ennek ellenére ma semmilyen akadálya sincs annak, hogy egy határon túli, mondjuk, egy magyar-román kettős állampolgár kétszer is szavazzon, egyszer Romániában, egyszer Magyarországon, ez az uniós választásra vonatkozik természetesen.

- Államtitkár Úr! Az önök kötelessége az lenne, hogy elejét vegyék a csalásoknak, de semmit nem tettek ennek érdekében! Az önkormányzati választásokra is hasonlóképpen jellemző volt. Folyamatosan jelentek meg hírek arról, hogy fiktív lakcímekkel jelentkeznek be állampolgárok elsősorban az ukrán határ mellett, és ezekkel a fiktív lakcímekkel aztán részt vesznek a szavazásokban, eldönthetik azt, hogy kik képviseljék az ott élőket akár az Országgyűlésben, akár az Európai Parlamentben, akár pedig a helyi önkormányzatokban. És önök nem tesznek semmit!Mindezek alapján kérdezem: miért nem zárultak le még mindig a 2018-as választási csalásokat vizsgáló nyomozások? Politikai megrendelés áll e mögött a lassúság mögött? Miért nem tesz eleget az Európai Parlamenttel kapcsolatban a kormány annak az uniós kötelességének, hogy megakadályozza, hogy a határon túli kettős állampolgárok kétszer szavazzanak? Miért nem ellenőrzik, hogy akinek van határon túli és magyarországi lakcíme is, az mind a két helyen szavaz-e? Miért nem ellenőrzik azt, hogy aki EU-tagországban él, az nem nyilatkozott e úgy egy másik tagországban, hogy nem ilyen ország területén él, és ezért a magyar választáson is szavazhat levélben? Van e valamilyen kormányközi együttműködés folyamatban a környező uniós tagállamokkal arra vonatkozóan, hogy ellenőrizzék, a határon túli kettős állampolgárok nem szavaznak-e kétszer? Miért nézik évek óta tétlenül, hogy ukránok tízezrei nyilvánvalóan fiktíven jelentkeznek be magyar lakcímekre? Miért nem kerítik kézre a mai napig az ukrán nyugdíjasok migrációjának, valamint az állampolgársági és választási csalások szervezőit? Miért adnak zöld utat a választási csalásoknak az EP-választásokon is meg a többi választáson is? (Taps a DK és az MSZP soraiban.)

***

KONTRÁT KÁROLY, (belügyminisztériumi államtitkár): - Képviselő Úr! Ami a 2018-as választási csalások nyomozását illeti, jó hírrel tudok szolgálni, hiszen ön is tanúja lehetett annak, amikor Varju Lászlónak, az ön képviselőtársának az ügyében a parlament tájékoztatást kapott és döntést hozott. (Taps a kormánypártok soraiban.)… Magyarország demokratikus jogállam, ahol senki nem állhat a törvények fölött… (Gréczy Zsolt: Kivéve a Czeglédy-ügyben.)… a törvények mindenkire egyaránt vonatkoznak! A rendőrség általános nyomozóhatósági jogkörében a büntetőeljárást minden esetben a törvényeknek megfelelően megindítja, lefolytatja, és végrehajt minden törvényes eljárási cselekményt. (Z. Kárpát Dániel: Masszív ez az épület, de azért óvatosan!)

- Képviselő Úr! Felhívom a figyelmét arra is, hogy a magyar parlament 1990 óta töretlenül tartja magát ahhoz a gyakorlathoz, hogy a válaszadó a folyamatban lévő büntetőügyekben az ügy részleteiről nem nyilatkozik. Ezt a gyakorlatot mi is tartjuk annak érdekében, hogy ne legyen prejudikáció, és ne alkossanak esetleg megalapozatlan véleményt.

- Képviselő Úr! Határozottan visszautasítom, hogy a Fidesz-KDNP bármelyik választáson törvénytelen eszközöket használt volna! (Derültség a DK soraiban.   Szilágyi György: Éljenek a lefagyott szerverek!) A választások az alaptörvényi rendelkezéseknek megfelelően törvényesek, befolyástól mentesek voltak. A kormányzati feladatok, amelyek a választások technikai kivitelezéséhez kapcsolódtak, szakszerűen és átlátható módon kerültek végrehajtásra. Ezt az EBESZ Demokratikus Intézmények és Emberi Jogok Hivatala is a jelentésében megerősítette. A választások előkészítése, lebonyolítása a Nemzeti Választási Iroda és a Nemzeti Választási Bizottság mint független, kizárólag a törvénynek alárendelt szervek feladata. Magyarországon 10 285 szavazókör van, és minden párt jogosult a képviselőjét delegálni a választási bizottságokba. A választási panaszokat, kifogásokat első körben elbíráló független testület Magyarországon a Nemzeti Választási Bizottság, melyben az országos listát állító jelölő szervezetek egy-egy képviselője is tag lehet, és a Demokratikus Koalíció delegáltja is részt vehetett a bizottság munkájában.

- Képviselő Úr! A kormány és a Belügyminisztérium az önök kormányával, a Gyurcsány-kormánnyal ellentétben nem fejt ki nyomást a rendőrség munkájára, a nyomozati cselekményekre! A magyar rendőrség mindenkivel szemben föllép, aki megsérti a törvényt, függetlenül faji, etnikai, vallási vagy párthovatartozásától. Feladatának ellátása során pártbefolyástól mentesen jár el. Kérem képviselő urat, hogy önök is tartsák ezt tiszteletben! (Taps a kormánypártok soraiban.)

***

ARATÓ GERGELY: - Államtitkár Úr! Nem, nem egyes esetekről kérdeztem önt, hanem a rendszerszintű visszaélésekről, az aláírásokkal való rendszerszintű visszaélésről, a bejelentkezéssel való rendszerszintű visszaélésről. A választási bizottságok ezekben az ügyekben gyakran tettek feljelentést, amiket aztán a rendőrség az ügyészség bűnrészességével általában elfektet. Az pedig, hogy ön koncepciós ügyeket hoz ide, mint a Varju-ügy, november 4-én, az az önök erkölcsi színvonalára jellemző. (Felzúdulás a kormánypártok soraiban.) A választ nem tudom elfogadni! (Taps a DK soraiban.)

***

Az Országgyűlés az államtitkári választ 119 igen szavazattal, 39 nem ellenében, 1 tartózkodás kíséretében elfogadta.

"Mikor mondják fel végre a Paks 2. beruházás szerződését?"

DEMETER MÁRTA, (LMP): Miniszter Úr! Mi évek óta figyelmeztetjük a kormányt, hogy a Paks II. beruházás felesleges, drága, veszélyes és egy rendkívül rossz üzlet! Mára odáig jutottunk, hogy a kormányzat is beismerte, hogy komoly csúszás várható a projektben. A korábbi államtitkár menesztésével a politikai felelősök keresése is megkezdődött. A szakértők 2030-ra teszik az egyik új blokk elkészültét. Most ott tartunk, hogy van egy rossz szerződés, egy rossz koncepció, amihez társul az idegen befolyásszerzési törekvések okán előálló nagyon komoly biztonsági kockázat is, miközben a szakmai szereplők és maga a közvélemény is nagy többségében elutasítja a paksi bővítést, a kormány mégis kitart mellette.

- Varga Mihály pénzügyminiszter idén február 21-én járt Moszkvában és tárgyalásokat folytatott. Ezekről a tárgyalásokról nem sietett tájékoztatni sem az Országgyűlést, sem pedig a közvéleményt. Több kérdést is tettem föl a kormány több szereplőjéhez, mégsem kaptam érdemi válaszokat. A Pénzügyminisztérium a paksi beruházás pénzügyi konstrukciójának módosításával kapcsolatos közérdekűadat-igénylésemre csupán annyit tudott válaszolni, hogy ők nem minősülnek adatkezelőnek. Ebben az ügyben is pert kellett indítsak a minisztérium ellen, hogy a magyar emberek megtudhassák, már megint miről tárgyaltak a fejük fölött. A per során tett érvelésük sokat elárul a kormányzati hozzáállásról. A logikai bakugrásokkal tarkított kétségbeesett törekvés az információ eltitkolására egészen sajátos ívet írt le. A Pénzügyminisztérium a saját meglátása szerint először is nem adatkezelő, ott folytatva, hogy a kért adat, azaz a hitel módosításáról történt megállapodás nem is létezik.  De a bíróság végül döntött, a közérdek az első, ki kell hogy adják ezeket az adatokat. Az már csak hab a tortán, hogy a Pénzügyminisztérium jogi képviselője nem tudott arról nyilatkozni, hogy pontosan mikor is állapodtak meg a hitelszerződés módosításáról.

- Miniszter Úr! Sok oka van annak, hogy miért nem szabad a Paks II. projektet megvalósítani: veszélyes, veszteséges, drága, ökológiai és pénzügyi katasztrófa Magyarországra és a magyar emberekre is. De ha csak annál a per során is kiviláglott egy érvnél maradunk, hogy önök mennyire kezelik komolyan ezt az ügyet, akkor világos, hogy már önmagában ezért sem szabad az önök kormányára bízni ezt a projektet. Nem, mert a magyar emberek ezermilliárdjait veszélyeztetik! Kérdésem, miniszter úr: felmondják-e végre a Paks II. paktumot? (Taps az LMP soraiban.)

***

SÜLI JÁNOS, (tárca nélküli miniszter): - Képviselő Asszony! Meg tudom erősíteni, hogy nem fogjuk fölmondani a szerződést! Ezt a szerződést nem csak mi tartjuk jónak. Az önök javaslatára a brüsszeli Bizottság három évig vizsgálta a szerződéses konstrukciót, 16 hónapig leállította a munkák végzését, és a végén pedig minden egyes ügyben minden egyes kérdésben Magyarországnak adott igazat:  nincs tiltott állami támogatás, biztonságos, megvalósítható, szüksége van Magyarországnak a független energiaellátás szempontjából erre a beruházásra. Tehát ezek a tények, meg kell építenünk! Folyamatosan 32 százalék importra szorul Magyarország villamosenergia-ellátása. Nem engedhetjük meg ezt a kitettséget. Ma még létezik a nemzetközi piacon szabad villamosenergia-vételre lehetőség, de éveken belül ez a tendencia megfordulhat, és az egész európai erőműpark 40-50 év fölötti korba léphet.

- Képviselő Asszony! Februárban a pénzügyminiszterek egyeztettek Moszkvában arról, hogy miként kell majd módosítani a szerződést. A brüsszeli bizottság beavatkozása ugyanis 22 hónap csúszást eredményezett önmaga. Ezt a szerződésmódosítást mi a brüsszeli Bizottságon átvittük, a határidőket 22 hónappal kitoltuk. A brüsszeli Bizottság is kimondta, hogy akkor lépnek érvénybe az új határidők, ha a pénzügyi finanszírozási szerződés határidejét is ehhez a műszaki szerződéshez módosítjuk. Tulajdonképpen 2026-ig lehetőségünk van arra, hogy ezt a szerződésmódosítást végrehajtsuk. A pénzügyi szerződést a parlament hagyta jóvá törvénnyel, tehát anélkül nem lehetett módosítani. Önök tudnának róla, ha ez a szerződésmódosítás megtörtént volna, hiszen akkor idehoztuk volna. Tehát egyeztetés van folyamatban, amire akár több év lehetőségünk van. De mi szeretnénk minél hamarabb a műszaki teljesítést összerendelni a pénzügyi fizetés feltételeivel. Erről van szó. Itt nincs adateltitkolás, nincsenek félreérthető információk! Az van, amit mondtam: az egyeztetések megkezdődtek, hiszen 2017 végén már a 22 hónapos szerződésmódosítást a brüsszeli Bizottsággal jóváhagyattuk.

- Képviselő Asszony! Utolsó mondataira, hogy Paks nem biztonságos, elmondhatom: a világ legmodernebb blokkjairól van szó! Ezek harmadik generációsok, és műszakilag elő van írva, hogy telephelyen kívüli hatása semmilyen üzemzavari szituációban nem lehet. Megtérül, mint mondtam, gazdaságos, és még a brüsszeli Bizottság megállapítása alapján is 7,35 százalék profitot fog eredményezni a teljes működési idő alatt. Összehasonlításul, ha nem építjük meg, nincs klímavédelmi célkitűzés teljesítve. Egyébként 12 millió tonna szén-dioxid-kibocsátása van a közlekedésnek, Paks 17 millió tonna szén-dioxidot takarít meg. Összehasonlításul: a magyar erdők 6 millió tonna szén-dioxidot képesek fölvenni. Tehát a klímavédelmi célkitűzések szempontjából is azt mondom, hogy ennél jobb beruházás, mint hogy Paksot megépítjük, nincs! (Taps a kormánypárti padsorokban.)

***

DEMETER MÁRTA, (LMP): - Miniszter Úr! Nem tudom elfogadni a válaszát! Egészen érdekes, hogy a brüsszeli Bizottságra hivatkozik, hiszen világosan látszik, hogy pár nyugati cég is megkapná a részét ebből a bizniszből. Azt gondolom, nem ez a mérvadó, a magyar emberek érdekét kell nézni! Miniszter úr, önnek is ez a feladata; nem nyugati érdekeket, nem keleti érdekeket, a magyar emberek érdekét. A kormánynak is ez lenne a feladata, mint ahogy a felelősség alól nem menti fel önöket, bármit is mond az Európai Bizottság! A klímavédelemmel kapcsolatban, amiket itt felsorolnak rendre, az mind-mind kozmetikázás! Önök is pontosan tudják, hogy egy karbonsemlegességgel kapcsolatos adatot lehet kozmetikázni, de ez nem oldja meg a dolgot. Ökológiai és pénzügyi tragédiáról beszélünk! Kiállunk amellett, hogy mondják föl a szerződést!Ha nem ezt teszik, akkor a magyar emberek jövőjét és Magyarország jövőjét veszélyeztetik.

***

Az Országgyűlés a miniszteri választ 120 igen szavazattal, 21 nem ellenében, 19 tartózkodás kísséretében elfogadta.

"Semjén Zsolt hobbija helyett miért nem a főváros fejlődését támogatja a Fidesz-kormány?”

TORDAI BENCE, (Párbeszéd): - Államtitkár Úr! Év elején robbant ki a botrány, amikor kiderült, hogy a most bátran kiosonó Semjén Zsolt hobbijára, egy vadászati kiállításra 50 milliárd forintot szán a kormány. 50 milliárd egy vadászkiállításra, ami hivatalosan nem is világkiállítás, de még csak nem is speciális világkiállítás, hanem egyszerű vadászdzsembori! Megadva a tiszteletet a hivatásos vadászoknak, meg kell mondanom, hogy a Semjén-féle erkölcstelen és gátlástalan, korrupt hobbivadászokat a magyarok nagy többsége megveti! Megvetjük azokat, akik helikopterről háziállatokat lövöldöznek. Megvetjük azokat a korrupt figurákat, akik mindenféle vállalkozóktól milliós ajándékokat fogadnak el, ahogy Semjén Zsolt vagy éppen Orbán Viktor. A Fidesz-kormány az állatok tömeggyilkosait tízmilliárdokkal támogatja, miközben az állatvédelemre egy fillért sem áldoz! A Fidesz-kormány a hasznos budapesti fejlesztésekre nem ad pénzt, helyette a budapestiek akarata ellenére elhatározott beruházásokat erőlteti, ahogy ezt az 50 milliárdos, Semjén-féle vadászkiállítást is. 50 000 millió forintot szánnak egy vadászdzsemborira Budapesten, aminek a kulcsait 150 ezer millió forintos adóssággal adta át a fideszes főpolgármester Karácsony Gergelynek, a győztes ellenzéki jelöltnek!

- Államtitkár Úr! Tudja mi mindent lehetne csinálni Budapesten 50 milliárd forintból? 50 milliárd forintból minden kerületi rendelőt fel lehetne szerelni CT- és MR-vizsgáló gépekkel. 50 milliárd forintból meg lehetne háromszorozni a főváros szociális bérlakásállományát. 50 milliárd forintból két évig ingyen lehetne étkeztetni minden budapesti gyereket. 50 milliárd forintból félmillió nem tízezer, hanem félmillió   fát lehetne elültetni vagy három Városliget méretű nagyparkot létrehozni. Ha a kormány az emberek érdekét, ezen belül is a budapestiek érdekét nézné, ilyen célokra biztosítana közpénzt, amellyel egészségesebbé, zöldebbé, szolidárisabbá tehetnénk a fővárost. De a Fidesz-KDNP inkább a vezetőinek a hobbijára költi a közpénzt Budapesten is; stadionok Orbánnak, vadászbulik Semjénnek!

- Államtitkár Úr! Az emberek október 13-án véleményt nyilvánítottak a Fidesz Budapest-politikájáról. A Fidesz Budapesten megbukott! Ennek fényében kérdezem: mennyi lesz a Semjén-féle vadászbuli végleges összköltsége? Mi lesz a rendezvényre szánt tízmilliárdok forrása, azaz milyen fővárosi beruházások maradnak el azért, hogy jusson pénz a hobbivadászok magánrendezvényére? Mikor adják fel végre az őrült hagymázas terveiket, amelyek csak a Fidesz-elit szórakozását szolgálják az emberek valós igényeinek kielégítése helyett? (Taps a Párbeszéd, az LMP és DK soraiban.)

***

SCHANDA TAMÁS JÁNOS, (innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár): - Képviselő Úr! Interpellációjának a stílusával, az ön által képviselt abnormális politikai stílussal nem kívánok foglalkozni. Nézzük a tényeket! Magyarország legerősebb pártszövetsége a Fidesz-KDNP, és ezen az sem tud változtatni, hogy ön és barátai arrogáns stílusban, a társadalmi és erkölcsi normákat folyamatosan átlépve folytatják úgynevezett politizálásukat. Az interpellációjában kifejtettekkel vagy ön van megvezetve, vagy ön kíván másokat megvezetni, - egyik sem válik dicsőségére! A tényeket elferdítve, a valóságtól távol álló kijelentéseket tenni csak azért, hogy saját politikai ambícióit kielégíthesse, nem más, mint a választópolgárok megtévesztése.

- Képviselő Úr! Ön teljes félreértésben van. Milliárdokkal dobálózik, miközben azzal sincs tisztában, hogy milyen fővárosban megvalósuló intézkedéseket támogat a kormány. Bízunk abban, hogy a személyes tanácsaival nem segíti Karácsony Gergely döntéseit, mert akkor igencsak nagy bajban lesz a főváros. Ugyanis az 50 milliárd forint, amit ön itt folyamatosan ismételget, a Hungexpo felújítására van előirányozva. A felújított terület először is az eucharisztikus világkongresszusnak ad majd otthont, ez önnek nem mondhat túl sokat, én ezt értem. (Derültség és taps a kormánypárti padsorokban.) A későbbiek során pedig a vadászati és természeti világkiállításon túl további több száz rendezvény helyszínéül szolgál majd, ahogy szolgált eddig is. A Hungexpo fejlesztése tehát indokolt.

- Képviselő Úr! Célunk volt a korábbi városvezetéssel közösen, hogy Budapest végre kivívja a neki járó helyet nemcsak Európa, hanem a világ nagyvárosai között is. Ezért kiemelten támogattunk minden olyan infrastrukturális, turisztikai, kulturális és sportcélú beruházást, amelyek hozzájárulnak Budapest fejlődéséhez. (Dr. Vadai Ágnes: Takarítani a várost…) Ezek a megállapodások változatlanul érvényben vannak. A kormány az elmúlt időszakban korrekt viszonyt alakított ki minden önkormányzattal, és ez így lesz a jövőben is. Azt mindenesetre le kell szögeznünk, hogy Budapesten a rendszerváltás óta két korszak volt. A Demszky-korszakban koszos, büdös, rendezetlen, bűnözéstől fertőzött, fejlődésben elakadt és helyben topogó lett a város. Méltatlanná vált arra, hogy a nemzet fővárosa legyen! A kormánynak több mint 200 milliárd forint adósságot kellett átvállalnia Budapesttől. Önök most pedig Demszky Gábort Budapest díszpolgárává akarják tenni, embereit pedig visszaemelik a hatalomba! Tarlós István főpolgármesterként azonban megmentette a fővárost a csődtől, rendet rakott! (Vadai Ágnes: Meg is bukott…) Budapest ma Európa egyik legdinamikusabban fejlődő városa. 

- Képviselő Úr! Az ön által nóvumnak beállított ötleteire reflektálva pedig elmondhatom: a kormány családvédelmi intézkedéseinek következtében 2,5-szeresére emelkedett az a forrás, amelyből a gyermekek számára ingyenes étkezést tudunk biztosítani. Ez azt jelenti, hogy a bölcsődékben, óvodákban minden 10 gyermek közül 8-9 ingyenesen kapja az étkezéseket  és az iskolások körében is jóval többen jogosultak a térítésmentes étkezésre. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

***

TORDAI BENCE: - Sajnos államtitkár úr semmilyen konkrétumot nem bírt mondani, válasza elfogadhatatlan! Szerencsére van egy kormányhatározat, ahol arra kötelezik a pénzügyminisztert, hogy teremtse elő a szükséges forrásokat. 7, azaz 7 milliárd forintot szánnak egy olyan világkiállításra, ami nem világkiállítás, és ami 2021-ben kerül megrendezésre. Azt tudjuk, hogy ebből a 7 milliárdból 1 milliárdot biztosan Rogán Antal barátai kommunikáltak el, erről megszületett az érvényes pályázati döntés. De biztosak lehetünk benne, hogy ha 2018-19-ben az előkészítésre 7 milliárdot szántak, akkor 2020-21-ben több tíz milliárdot fognak még erre elszórni. Az a kérdés, hogy december 31-ig milyen előterjesztéssel él a pénzügyminiszter, valóban folytatják-e azt a politikát Budapesten, ami miatt a Fidesz megbukott.  Mert hiába a dicshimnuszok, önökről és a Budapest-politikájukról a választók október 13-án ítéletet mondtak! (Taps a Párbeszéd és a DK padsoraiból.)

***

Az Országgyűlés az államtitkári választ 119 igen szavazattal, 35 nem ellenében, 4 tartózkodás kíséretében elfogadta.

Bartha Szabó József
  • Szomorú séta ezzel a Gergővel
    Azt, hogy máris zöldebb és szabadabb lett a főváros, szép szülővárosom, nem kérdés, azt csak a hülye nem érzi.
  • Karácsony Kommün
    Hát igen, nagy pártokhoz, vagy egy fővároshoz azért komoly vezetők is kellenek, kellenének. S ha nincsenek, jön a szakadék.
  • Folytatódik a brüsszeli gyalázat
    Írásbeli pótkérdéseket kap Várhelyi Olivér, ugyanis az európai parlamenti (EP-) frakciók koordinátorai egyelőre nem tudtak megállapodni a csütörtökön meghallgatott magyar biztosjelölt kinevezésének jóváhagyásáról - jelentette be az EP szóvivője.
  • Orbán Viktor: Magyart csak magyarral lehet pótolni
    Magyarországnak továbbra is bevándorlásellenes politikára van szüksége, "magyart csak magyarral lehet pótolni" - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön Budapesten, a Várkert Bazárban, a Magyar Diaszpóra Tanács IX. plenáris ülésén.
  • Gulyás: Csak a közigazgatásra vonatkozik a kormány által elrendelt létszámstop
    Csak a közigazgatásra vonatkozik a kormány által elrendelt, hatályban lévő létszámstop, a kórházakra, szociális intézményekre nem vonatkozik az intézkedés - közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón.
MTI Hírfelhasználó