A búvárok nagy kockázatot vállaltak a roncs átkutatásakor
A katasztrófavédelem búvárai a kiszivattyúzás után 80 centiméter magas iszapban keresték az áldozatokat a hajótestben, négyet találtak, majd a búvárok biztonsága érdekében nem folytatták a helyszínen a keresést..
Utoljára frissítve: 2019. június 11. 21:18
2019. június 11. 08:31
A búvárok munkájának szempontjából a lehető legrosszabb volt a május 29-i balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó víz alatti elhelyezkedése - mondta az első merüléseket végző Havaria Katasztrófaelhárító Közhasznú Egyesület ipari búvára kedd este az M1 aktuális csatornán.
Sopronyi Richárd hozzátette: az elmerült hajónál a sodrás állandóan a Margit híd pillérének ütközött, így a búvároknak változó szögből érkező sodrás mellett kellett megfeszített munkát végezniük.
Mint elmondta, ipari búvárként a hajótest vizsgálata volt a feladatuk, de mivel csak a szerkezet oldalát és aljzatát lehetett látni, nem tudták megállapítani, hogy mennyire sérült a roncs.
A kiemeléssel kapcsolatban beszámolt arról, hogy a katasztrófavédelem búvárai a kiszivattyúzás után 80 centiméter magas iszapban keresték az áldozatokat a hajótestben, négyet találtak, majd a búvárok biztonsága érdekében nem folytatták a helyszínen a keresést.
A műsor másik vendége, Kállai Zoltán, a HSP Hídépítő Speciál Építőipari Kft. hajózási üzletágvezetője hangsúlyozta, a hajó kiemelése a tervek szerint haladt. Roncskiemelésekre gyakorta van példa világszerte, de ez speciális helyzet volt, mivel ezt Budapest belvárosában, magas vízállás és a Margit hídnál tapasztalható extrém vízirányok mellett kellett elvégezni - magyarázta.
A turistahajót kedden kora reggel kezdték el kiemelni a Duna mélyéről. A roncsot délután uszályra helyezték, majd a Botond tolóhajó segítségével szállították Csepelre, ahol napokkal ezelőtt kialakították a helyszínt a szemléhez.
Centiméterről centiméterre vizsgálják a hajóroncsot
Csaknem nyolc órán át tartott a Hableány roncsának kiemelése, amelyet uszályra helyeztek. A csepeli szabad kikötőbe szállították a roncsot, hogy megkezdjék a helyszíni szemlét.
Zárt helyiségben vizsgálják tovább a május 29-i balesetben elsüllyedt Hableány turistahajót, amely kedd délután érkezett meg a csepeli szabadkikötőbe – hangzott el az M1 aktuális csatorna műsorában.
Az M1 beszámolója szerint jelenleg centiméterről centiméterre vizsgálják át a hajót az ügyészség munkatársai, a rendőrségi helyszínelők és a hajózási szakemberek. A vizsgálaton a többi között azt próbálják kideríteni, hogy a Hableány sérüléseit a folyómederhez ütközés vagy a Viking Sigyn szállodahajó okozta.
Az M1 tudósítója azt mondta, mivel a Clark Ádám úszódaru feladata véget ért, elhagyta pozícióját, a helyére pedig egy Botond nevű tolóhajó érkezett, amely rácsatlakozott az uszályra, így az elindulhatott Csepel felé.
A roncsot a csepeli kikötőnél hajózási, nautikai és műszaki szakértők, valamint az ügyészség munkatársainak bevonásával vizsgálják tovább.
Csepelen napokkal ezelőtt kialakították a helyszínt a szemléhez, amelyet viszont már a mentéssel egy időben megkezdtek, hogy a kiemelés során keletkezett elváltozásokat is rögzíteni tudják.
A Hableányt kedden kora reggel kezdték el kiemelni a Duna mélyéről. Közben többször megálltak, vizet szivattyúztak, valamint átvizsgálták a hajótestet, és eközben négy holttestet is megtaláltak.
Négy ember továbbra sem került elő. Gál Kristóf, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője kedden a helyszínen azt mondta: a belügyminiszter kérésére megduplázták a keresésben részt vevő rendőrök számát.
Uszály szállítja el a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsát a csepeli kikötőbe a Margit hídtól 2019. június 11-én. MTI/Máthé Zoltán
Négy holttest a Hableányban
Négy holttestet hoztak ki a búvárok a Hableány roncsából kedd 8 óra 20 percig - jelentette a helyszínről az MTI tudósítója.
A búvárok még négy embert keresnek a Hableány utasai közül.
A munka közben egy mentést végző szakember a vízbe esett, gyorsan kimentették.
A kormánypártok köszönetüket fejezik ki a mentésben részt vevőknek
A kormánypártok köszönetüket fejezik ki a dunai hajóbaleset mentési feladataiban részt vevő valamennyi szakembernek - közölte a Fidesz az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében.
A dokumentumban azt írták, a szakemberek rendkívül nehéz körülmények között végzett professzionális munkája, példaértékű helytállása minden tiszteletet megérdemel.
A pártok részvétüket fejezik ki az elhunytak hozzátartozóinak is - tették hozzá.
Csepelen vizsgálják meg a kiemelt hajóroncsot
A csepeli szabadkikötőbe viszik a május 29-i balesetben elsüllyedt, majd kedden kiemelt Hableány turistahajót, ahol hajózási, nautikai és műszaki szakértők, valamint az ügyészség munkatársainak bevonásával vizsgálják a roncsot - közölte az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője a budapesti Margit hídon tartott sajtótájékoztatóján.
A Clark Ádám úszódaru az elszállítást végző uszályra emeli a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsát 2019. június 11-én.
MTI/Lakatos Péter
Gál Kristóf elmondta, Csepelen már napokkal ezelőtt kialakították a helyszínt a szemléhez, amelyet viszont már a mentéssel egy időben megkezdtek, hogy a kiemelés során keletkezett elváltozásokat is rögzíteni tudják.
A mentés alatt négy holttestet emeltek ki, azonosításuk folyamatban van, de vélelmezhetően az egyik halott a hajó magyar kapitánya, egy másik pedig az egyetlen gyermek utas - mondta a szóvivő, hozzátéve, hogy még négy embert keresnek.
Gál Kristóf közölte azt is, hogy a belügyminiszter kérésére megduplázták a keresésben részt vevő rendőrök számát.
A szóvivő emlékeztetett, a balesettel összefüggésben a Budapesti Rendőr-főkapitányság folytat nyomozást, jelenleg egy gyanúsított van, a szállodahajó ukrán kapitánya.
Gál Kristóf elmondta azt is, hogy hétfőn a Viking Sigyn szállodahajó - egyéb okok miatt - ismét Magyarországra érkezett, és mivel szükségessé vált új bizonyítékok beszerzése, valamint a tényállás teljes körű tisztázása, a rendőrség új szemlét tartott a hajón.
Kérdésre válaszolva hozzátette, a szemle során olyan bizonyítékot szereztek, amely vélhetően teljesebb képet ad a történtekről.
Kiemelték a Hableányt
Hétórás mentés után a terveknek megfelelően sikeresen kiemelték a május 29-ei balesetben elsüllyedt Hableány turistahajót kedden Budapesten, a Margit hídnál. A hajót egy uszályra helyezték, amely várhatóan a csepeli szabadkikötőbe szállítja a járművet.
A Hableányt kedden kora reggel kezdték kiemelni a Duna mélyéről, közben többször megálltak. A mentést négy szakaszban hajtották végre: először a kapitányi hídig, majd a fedélzetig, utána pedig a vízvonalig emelték ki a hajót a Clark Ádám úszódaru segítségével, utolsó lépésként pedig elhelyezték az uszály fedélzetén.
Minden állomáson vizet szivattyúztak a hajótestből, illetve búvárok hatoltak be a jármű belsejébe, ez alkalmakkor akadálymentessé tették a hajótestet a holttestek megtalálása érdekében.
A mentés során négy holttestet emeltek ki a hajóból, így négyre csökkent az eltűntként kezeltek száma.
A helyszínen a szakemberek úgy vélekedtek, lehetnek még holttestek a hajótestben, ugyanis különösen a tati teremben rengeteg hordalék halmozódott fel.
A hajót a csepeli kikötőbe szállítják, ott pedig a Budapesti Rendőr-főkapitányság hajózási, nautikai és műszaki szakértő bevonásával, az ügyészség képviselőjének jelenlétében szemlének veti alá a járművet - mondta az MTI-nek Gál Kristóf, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője.
A Hableány 1949-ben épült, a hajó 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles és 5,2 méter magas, a súlya 50 tonna.
A mentést végző búvárok pihennek a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó kiemelésekor a Margit hídnál 2019. június 11-én.
Újabb hevedert kell bekötni a dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableányra, mert sérülést találtak a hajó jobb oldalán - hangzott el az M1 aktuális csatorna kedd délelőtti műsorában.
Az M1-en azt mondták: a kiemelést megnehezítette, hogy a Hableány besodródott az uszály alá.
Götz Sándor hajómérnök elmondta: a hajón látható sérülés nem akadályozza a kiemelés folytatását.
Az M1-en az is elhangzott, hogy a megtalált holttestek között van az egyetlen gyermekáldozat is. A mentés helyszínén van Pintér Sándor belügyminiszter is.
A rádiókon nem jeleztek veszélyhelyzetet
Egyik hajózási rádiócsatornán sem jeleztek veszélyhelyzetet a május 29-ei dunai hajóbaleset idején - közölte az M1 aktuális csatorna kedd délelőtti műsorfolyamában Tolnay Zoltán hajóskapitány, aki szintén szolgálatban volt a Dunán a tragédia idején.
A konkrét ütközést nem látták, ők a Lánchíd alatt voltak, a rádión pedig először azt hallották, hogy emberek vannak a vízben - ismertette. A hét ember kimentése szakszerűen zajlott - tette hozzá.
Kitért arra is, hogy a Viking Sigynnek kellett volna megkezdenie a kommunikációt a kisebb Hableánnyal.
Tolnay Zoltán azt mondta, hogy a történtek mélyen megrázták a hajósokat.
Apadt a Duna
Csaknem 60 centimétert apadt a Duna Budapestnél szombat óta - közölte Szegi Attila, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) szóvivő-helyettese az M1 aktuális csatornán kedd délelőtt.
Korábban a május 29-ei hajóbalesetben elsüllyedt Hableány kiemelési munkálatait is nehezítette a Duna áradása.
Szegi Attila elmondta, szombat délután a fővárosi szakaszon is megkezdődött az apadás. Akkor 476 centiméteres volt a vízállás. Kedd reggel 8 órakor 417 centimétert mértek.
A meteorológiai előrejelzés szerint számottevő csapadék csak a bajor területeken várható, így folyamatos, intenzív apadást várható.
A dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableány bűnügyi helyszín - mondta Georg Spöttle biztonságpolitikai szakértő az M1 aktuális csatorna kedd reggeli műsorában.
Az elsődleges feladat az elhunytak kiemelése - mondta Georg Spöttle.
Götz Sándor hajómérnök elmondta, hogy szerinte mindkét vízi járművön kellett lennie hajókövető rendszernek, valamint olyan kommunikációs berendezésnek, amellyel egymással kapcsolatot tudtak tartani.
A szállodahajón olyan archiváló rendszernek is kell lennie, amely a GPS-adatokat is rögzíti - tette hozzá.
Szerinte ezeket az adatokat össze kell vetni a két hajó kommunikációjával, hogy többek között az is kiderüljön, miért tolatott vissza a Viking Sigyn a baleset után, majd miért ment el.
A Panorama Deck Kft. saját halottjának tekinti a Hableány balesetében elhunyt kollégáit - közölte a társaság szóvivője kedden az MTI-vel.
Tóth Mihály közleményében azt írta: a május 29-én a Margit híd mellett balesetben elsüllyedt Hableány hajó kiemelése a Panorama Deck legénysége számára "felkavaró élményt" jelent.
A vállalat minden tagja gyászolja a tragédiában elhunyt kollégáit és utasaikat. "Együtt érzünk a családokkal és a barátokkal, osztozunk a veszteségükben" - fogalmaztak.
Azt írták: ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük.
A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni.
Búvárok a kiemelést követően a víz felszíne felett, holtestek után kutatva átvizsgálják a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsát a Margit hídnál 2019. június 11-én.
Pintér Sándor belügyminiszter a hajó kiemelésével kapcsolatos feladatokkal a Terrorelhárítási Központot (TEK) bízta meg.
A Hableány kiemelését kedd reggel kezdték meg.
Főkép: A balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsából kiemelt holttestet viszik a Margit hídnál horgonyzó uszályon 2019. június 11-én.
MTI/Mohai Balázs
„Mostanra valószínűleg egész Európa Kínában áll sorban, ismét” – hangsúlyozta a Külgazdasági és Külügyminisztérium tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megjelenítéséért felelős államtitkára vasárnap a Facebook-oldalán.
Több, egyéni választókerületi jelöltjét is bemutatta a héten a Momentum. Szembetűnő, hogy a balliberális párt azokra a körzetekre koncentrált, ahol a legtöbb szavazót vesztette az LMP az Európai Parlamenti választásokon, egyetlen, 2018-ban nyerő képviselőjükre is ráindítják saját jelöltjüket.
Semmiképpen nem szeretnének változtatni a hazai koronavírus-oltási terven - emelte ki az országos tisztifőorvos a Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorának adott interjúban.