Nagy sebességű vasúttal Kolozsvárra
Magyar–román egyeztetés volt a tervezett vonalról Bukarestben
2019. április 7. 12:43

Minisztériumi szinten köt együttműködési megállapodást a közeljövőben a magyar és a román kormány a Budapestet Kolozsvár érintésével Bukaresttel összekötő nagy sebességű vasút megépítéséről. A román közlekedési tárca közleménye szerint a dokumentum a tervezett beruházás megvalósíthatósági tanulmányának előkészítését rögzítené a két fél részéről. A napokban Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár Bukarestben tárgyalt román kollégájával, Dragos Titeával.

A Budapest–Bukarest nagy sebességű vasútról két héttel ezelőtt marosvásárhelyi sajtótájékoztatóján beszélt Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági miniszter. Akkor elmondta, a magyar kormány mintegy hárommillió eurót különített el a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére, és a közbeszerzési eljárást is meghirdetik.

– Jó hír, hogy a román kormány úgy döntött, megkezdi a vitát ebben a kérdésben. Beszélgetést és folyamatos párbeszédet akarunk a határvonal és az összes technikai paraméter megismerése érdekében – fogalmazott a tárcavezető, aki szerint igazi sikertörténet lehet a nagy sebességű vasút megépítése. Szijjártó megemlítette: az eredetileg Budapestet és Kolozsvárt összekötő vasút terve Liviu Dragnea román házelnök javaslatára bővült ki Bukaresttel. Tavaly a Bukaresttől Kolozsvárig tervezett szakasz felkerült a stratégiai beruházások listájára Romániában.

Stadler Giruno – a svájci gyártó motorvonata óránként 250-nel roboghat Fotó: Reuters

A tervek szerint a vonal a román fővárost, a dél-romániai Craiovát, a bánáti Temesvárt, valamint Kolozsvárt érintené.

Jelenleg vonaton mintegy nyolc óra a menetidő a Budapest és Kolozsvár közti négyszáz kilométeres szakaszon, ebből Nagyvárad és a kincses város között kígyózó 150 kilométert a gyorsvonatok 2 óra 40 perc alatt teszik meg. Ha megvalósulna az óránként 160 kilométeres sebességgel haladó vasút terve – ami a hegyek között nehezebben kivitelezhető –, akkor a menetidő kevesebb mint a felére csökkenhetne.

Erdélyben egyébként az utolsó nagy vasúti infrastrukturális beruházást a magyar állam hajtotta végre a második bécsi döntést követően, 1941–42-ben – emlékeztetett egy korábbi cikké­ben a Kolozsváron szerkesztett Krónika című napilap. A Kis-Szamos gyűjtőmedencéjében futó Kolozsvár–Dés–Beszterce vonalat a Felső-Maros mentén haladó székely körvasúttal kötötték össze a Szeretfalva és Déda közti, 48 kilométeres sínpár megépítésével. Bár rendkívül változatos, nehéz földrajzi terepen kellett a sínpárt átvezetni, a kis magyar világként emlegetett időszakban az építkezés szűk két évig tartott, ezalatt mintegy 27 ezer munkás és 2700 katona dolgozott megfeszített iramban.

Pataky István (Marosvásárhely)

magyarnemzet.hu
  • Javaslat a Korrupcióellenes Munkacsoportnak
    A baloldali politikus ugyanis 2015. szeptember 29-én egy online újságnak az ügyre utalva a következőket mondta: „Amúgy nem azt mondtam, hogy az SZDSZ tele van korrupciós ügyekkel. Hanem azt, hogy az SZDSZ is tele van korrupciós ügyekkel. Fontos az az is.” Egészen különleges üzenet ez a veterán politikustól.
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • Hazánk első szuperszonikus kutatórakétája
    Sikeresen startolt a BME (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem) Aerospace Team által megépített megépített, 3 méter hosszú, szilárd hajtóanyagú, oktatási célú kutatórakéta csütörtökön - közölte az MTI-vel pénteken a projekt főtámogatója, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).
  • Nekünk Magyarország biztonsága az első
    Nekünk Magyarország biztonsága az első, ezért Magyarország nem áll háborúban senkivel - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című pénteki műsorában.
  • Szijjártó: FARE önkéntes munkásőrök csoportja
    Szijjártó Péter nonszensznek nevezte a szervezet tevékenységét, és reményét fejezte ki, hogy az Európai Labdarúgó Szövetség (UEFA) elnöke „megszabadítja az európai futballt ettől a munkásőr-szervezettől, mert ezek csak bajt okoztak, meg bajokat is fognak okozni”. „Jól látszik, hogy fogalmuk sincsen a világról, és halvány fogalmuk sincsen a magyar történelemről” – emelte ki.
MTI Hírfelhasználó