Átlátható lesz az új Közlekedési Múzeum
Nemzetközileg is jelentős tudásközpont jön létre Kőbányán, abban az új épületkomplexumban, amelyben Európa egyik legrégebbi és legnagyobb közlekedési gyűjteménye kap méltó elhelyezést.
2019. március 1. 11:29

– Az ország egyik leginkább családbarát, közkedvelt múzeuma, a Közlekedési Múzeum születik újjá Kőbányán, többhektáros egykori ipari övezetben – mondta köszöntőjében Tarlós István a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokában tartott sajtóeseményen, ahol bejelentették, hogy a Diller Scofidio + Renfro építésziroda tervez­heti meg a múzeum új épületkomplexumát.

Budapest főpolgármestere hangsúlyozta: a környéken megvalósuló további kulturális és zöldterületi fejlesztésekkel – az Operaház Műhelyházának felépítésével és a Népliget megújításával – a főváros az elkövetkező években új szabadidős, sport- és kulturális alközponttal gazdagodhat.

 

A nagy kiállítóterekben változatos programok várják majd az érdeklődőket

– A barnamezős beruházás keretében Európa egyik első közlekedési múzeu­mát a múzeumépítészet terén a világ egyik legnevesebb építészirodája fogja megtervezni a Könyves Kálmán körút és a Kőbányai út sarkán – mondta Vitézy Dávid a díjazott pályaművek ismertetésekor. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum ­főigazgatója bejelentette: a héthektáros területen egy nemzetközileg is jelentős tudásközpont jön létre a Diller Scofidio + Renfro építésziroda tervei alapján.

A New York-i építésziroda nyertes pályázata az 1950–1960-as években épült Dízelcsarnokot új, üveghomlokzatos épülettel egészíti ki, az előretolt tető alatt pedig új múzeumi kiállítóhelyet és többszintes városi közteret hoz létre.

A Közlekedési Múzeum új épületének tervezésére kiírt nemzetközi tervpályázat győztesének, az amerikai Diller Scofidio + Renfro építészirodának a látványterve az eredményhirdetés napján, 2019. február 28-án. MTI/Bruzák Noémi

„A régi csarnokhoz csatlakozó épületszárny mintegy kihúzott fiókként enged betekintést a múzeum belsejébe, és a látogatókat bevonzza a Kőbányai út és a Könyves Kálmán körút kereszteződése felől” – olvasható a Közlekedési Múzeum által közreadott jellemzésben. A nyertes pályázat bemutatásán az is elhangzott: az épületegyüttesben a nagy kiállítóterek mellett változatos programoknak, tárlatoknak helyet adó ­mikrogalériák is lesznek.

A kiállított járművek egy része nemcsak körbejárható, hanem alulról és felülről is megtekinthető lesz. A járművek, gépezetek működését röntgenképek, videók és metszetek teszik szó szerint átláthatóvá.

Az amerikai építésziroda a tervében nagy hangsúlyt fektet az energiahatékonyság jegyében megújuló barnamezős épületeket körbeölelő zöldterületek megújítására és a városi szövetbe illesztésére.

A tervezők vállalták, hogy a magyar vasúti járműjavítás és -gyártás majd 150 éven át működő fellegvárának ipari műemlékei és egyes eszközei a múlt tiszteletben tartásával kapnak kortárs szerepet. Az új épületkomplexumban többek között 619 darab jármű és egy negyedmillió példányos közlekedési szakkönyvtár, gyűjtemény is helyet kap. Itt lesznek a raktárak, látványraktárak, műhelyek is.

Vitézy Dávid a Magyar Nemzet kérdésére elmondta: a HÉV állami tulajdonba kerülésével Szentendrén a BKV zárványaként megmaradt, zsúfolt Városi Tömegközlekedési Múzeum legjobb darabjai szándékai szerint bekerülnek az új Közlekedési Múzeumba, azonban a működőképes villamosokat, trolikat, buszokat, metrókat továbbra is a BKV fogja üzemeltetni, fenntartva Európa egyik leggazdagabb nosztalgiajárat-üzemét.

– Az ezzel kapcsolatos szerződéseket, megállapodásokat még szentesíteni kell a BKV-val, de még bőven van idő az új múzeum megnyitásáig – jegyezte meg.

A főigazgató azt is elmondta, hogy továbbra is lesznek a múzeumnak filiáléi, például a Központi Kohászati Múzeum vagy az Öntödei Múzeum most is autentikus helyen vannak, ahogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér melletti Aeropark is.

Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója (k), Charles Renfro, a győztes amerikai Diller Scofidio + Renfro építésziroda vezetője (j2) és munkatársai a Közlekedési Múzeum új épületének tervezésére kiírt nemzetközi tervpályázat eredményhirdetésén a kőbányai volt Északi Járműjavító dízelcsarnokában 2019. február 28-án. MTI/Bruzák Noémi

– A nagy gépeknek a repülőtér mellett van helye, de a közlekedési gyűjteményből mindent, ami értékes, ide, Kőbányára szeretnénk hozni. Megmarad a Földalatti Vasúti Mú­zeum, ahogy a ­Vasúttörténeti Park is, de a Közlekedési Múzeumnak kell lennie az első számú gyűjteménynek – szögezte le. Vitézy Dávid azt is megemlítette, hogy folyamatban van egy új vasúti megálló tervezése az 1-es villamoshoz való átszállás, illetve az új múzeum megközelítésének megkönnyítésére.

MTI/Bruzák Noémi

magyarnemzet.hu
  • Fantasztikus ezüstérmet szerzett a magyar váltó a csapatversenyben
    Óriási bravúr a Lupa-tavon. Világbajnoki ezüstérmet szerzett a Rohács Réka, Olasz Anna, Betlehem Dávid, Rasovszky Kristóf összetételű magyar váltó a nyíltvizi úszók csapatversenyében. Betlehem óriásit úszott, a végén Rasovszky célfotóval győzte le az 1500 méter budapesti világbajnokát, Gregorio Paltrinierit, aki szombaton csaknem világcsúcsot úszott a Duna Arénában.
  • Ez a száz nap nem fog változtatni az ezeréves magyar-lengyel barátságon
    A magyarokat és lengyeleket szándékos dezinformációkkal ugrasztja össze a sajtó – mondja lapunknak a lengyel szejm külügyi bizottságának elnöke. Marek Kuchciński megértően fordult a kárpátaljai magyarok problémái felé is, de szerinte a vitákat könnyebb lesz rendezni, ha Ukrajna EU-tag lesz.
  • Brutális áremelésre készülnek Karácsonyék Budapesten
    Brutálisan emelnék a budapesti parkolási díjakat Karácsony Gergelyék, tovább nehezítve ezzel a fővárosi autósok életét. A fővárost 4 zónára osztanák, a belső zónában 600 forintba kerülne egy óra parkolás. Az autóklub jogi bizottságának elnöke szerint Karácsony Gergely terveinek semmilyen szakmai indoka nincs – hangzott el az M1 híradójában.
MTI Hírfelhasználó