Felpörög az M4-es gyorsforgalmi út építése
Még az idén négy sávon haladhat a forgalom Albertirsa és Cegléd között
Folyamatosan épülnek az M4-es gyorsforgalmi út egyes szakaszai a főváros és a Nagykerekinél lévő határátkelő között. Az ország egyik legnagyobb forgalmú, egyben legveszélyesebb, balkáni irányú útvonalát a 2010 előtti kormányok nem kívánták négysávossá fejleszteni, ezért indokolt most a gyorsabb tempó.
2018. augusztus 21. 10:26

Bár már 2005 decemberében átadták az M4-es autópálya első 12 kilométeres, a Ferihegyi repülőtér és Üllő közötti szakaszát, a 4-es főút négysávossá fejlesztése akkoriban lekerült a napirendről. A szocialista–szabad demokrata kormányzat egyik magas rangú szakembere újságírók előtt ezt azzal indokolta, hogy az M5–M43-as az egyik irányból, illetve az M3–M35-ös a másik irányból kiváltják a megépítését.

Csakhogy a gyakorlat nem igazolta az elképzeléseket: bár a Románia felől érkező közúti forgalom jelentős része használja a Szeged felé haladó M5-öst, Erdély középső vidékeiről (Nagyvárad, Kolozsvár) a legrövidebb út Budapest felé továbbra is a 4-es főút. Emiatt az útvonalat jelentős személy- és teherautó-forgalom terheli, ami növeli a balesetek kockázatát.

A 2010-es kormányváltás után változott a fejlesztési koncepció, megkezdődött az M4-es építése Szolnok felé. Bár uniós elszámolási problémák miatt ez 2015-ben leállt, új koncepció alapján újraindult. Először a főváros és Szolnok közötti szakasz kivitelezése kezdődött meg, majd tavaly nyáron megindult az M35-ös út végpontja, Berettyóújfalu és a határátkelő, Nagykereki között is a munka.

Az Üllőről Szolnok felé vezető rész legfrissebb híre, hogy a minap átadták az M4-es Ceglédbercel és Cegléd közötti szakaszát. A 8,1 kilométeres gyorsforgalmi útszakasz az Üllő és Cegléd közötti 44 kilométeres útépítési projekt része. A gyorsforgalmi út Albertirsa–Cegléd közötti szakaszán összesen 14,4 kilométer hosszon négysávos gyorsforgalmi út épül. A beruházás célja, hogy 2019 közepétől 110 km/h sebességgel használhassák az utat a közlekedők.

A kivitelezés tavaly áprilisban kezdődött. Azóta a munkavégzés miatt terelésekre kell számítania az arra közlekedőknek, ez több esetben torlódást és lassabb haladást eredményezett. Éppen ezért van nagy jelentősége annak, hogy a Ceglédbercel és Cegléd közötti szakaszt most forgalomba helyezték. Az elkészült 8,1 kilométeren a kialakuló hosszú járműoszlopok jobban eloszlanak majd, megszűnik a torlódás és csökken a balesetveszély.

A 2010-es kormányváltás után változott a fejlesztési koncepció Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A beruházás részeként megújul a 46124-es úti és az Üdülői úti csomópont, ami segíti a ceglédi fürdő megközelítését. A teljes Üllő–Cegléd útszakasz hat települést tehermentesít az átmenő forgalom alól. Az átadón elhangzott, hogy a kivitelező az idén még öt kilométer útszakasz átadását tervezi, vagyis az Albertirsa–Cegléd szakaszt teljes hosszban átadják.

Márciusban megkezdődtek a kivitelezési munkálatok az M4-es út Szolnok-közeli részén is, a Cegléd és Abony között található 17 kilométeres szakaszt jövő év végén avatják majd fel. A Szolnokot elkerülő Abony–Törökszentmiklós szakasz kivitelezőjét már keresik, de még nem választották ki. A 27 kilométeres út tartalmaz egy Zagyva- és egy Tisza-hidat, valamint számos műtárgyat, felüljárót.

A következő, Törökszentmiklós és Püspökladány közötti 65 kilométeres szakasz még csak az előkészítés állapotában van. A nyomvonal már ismert, és az is biztos, hogy hat csomópont, két komplex és két egyszerű pihenő épül majd.

A sokáig hiányzó láncszem az Alföldön a Püspökladányt Berettyóújfaluval összekötő út volt, amelynek ­július végén hirdették meg a tervezési pályázatát. Az útvonalat 29,9 kilométer hosszan, kétszer kétsávos autóútként építik majd meg, de úgy, hogy később autópályát lehessen belőle kialakítani. A beruházásban többek között két pihenőhelyet, két különszintű csomópontot és 19 hidat terveznek meg, illetve a berettyóújfalui mérnöki telep kibővítésére is felkészülnek.

A fenti szakasz révén, ha majd elkészül, a fővárostól a romániai határátkelőig végig négy sávon haladhat majd a közúti forgalom, hiszen, mint korábban említettük, Berettyóújfalu és Nagykereki között már épül az M4-es gyorsforgalmi út.

magyaridok.hu
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • A szerencsétlen lord major
    A főpolgármester eddigi politikai és szakmai tevékenységét lassan ideje lenne már komolyabb elemzés alá vetni, de most arra fókuszálunk, hogy az elmúlt hónapokban négyszer is arcul csapta a budapestieket.
  • A woke imperializmus meleg fogadtatása
    Ha az embereknek meg lehet tiltani, hogy valakit a számukra ismerős néven említsenek, az arra utal, hogy a woke ideológia terjesztői már nem is palástolják autoriter hajlamaikat. Az ilyen gyakorlat a legrosszabb középkori igazságszolgáltatási szokásokra emlékeztet – írja Frank Füredi.
  • A Parlamentben nyílt meg a Kurultaj
    Több mint 20 nemzet képviselőjének jelenlétében a Parlamentben nyílt meg a Bugacon pénteken kezdődő Kurultaj hagyományőrző rendezvény.
  • A háborúk felelősei
    Kizárt, hogy Putyin (elemzést érdemlő) „dühe” ne játszott volna szerepet a támadási parancs előzményeként. Ő az, aki bármit csinált, a közvéleményt befolyásolni képes nyugati médiában csak és kizárólag negatív jelzővel illették, miközben elnöksége alatt a korábban szétzilált Oroszország újfent katonai és gazdasági hatalom lett – fogalmaz Földi László.
MTI Hírfelhasználó