Nyomoznak a megrongált kifutópálya miatt
Gondatlan veszélyeztetés gyanújával rendelt el nyomozást a rendőrség a ferihegyi repülőtér 2-es kifutópályájának múlt csütörtöki megrongálása miatt – értesült a Magyar Idők. Az üzemeltető belső vizsgálatot indított. Szakértők szerint egy startoló Jumbo Jet bonthatta meg a betont, ami miatt le kellett zárni a légikikötőt.
2018. június 13. 17:17

Nyomozást rendelt el foglalkozás köré-ben elkövetett gondatlan veszélyeztetés miatt a Repülőtéri Rendőri Igazgatóság a ferihegyi 2-es kifutópálya múlt csütörtöki sérülése ügyében – értesült a Magyar Idők. Ugyanakkor a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) is vizsgálja a történteket.

Az esetről sem a rendőrség, sem az üzemeltető nem közöl részleteket a nyomozás, illetve a vizsgálat lezárultáig.

Ami tény, hogy műszaki hiba miatt múlt csütörtök éjjel le kellett zárni a nemzetközi légikikötőt, 14 járat nem érkezett meg Budapestre, és több, péntek reggeli induló járatot is törölni kellett. A BA tájékoztatása szerint éjjel fél 12-kor megsérült a 2-es kifutópálya, és mivel az 1-es jelenleg felújítás miatt zárva van, a műszaki hiba elhárításáig le kellett zárni a teljes repülőteret.

Hardy Mihály, a BA szóvivője a Magyar Időknek azt mondta: egy felszálló gép miatt sérült meg a kifutópálya szélén a felület, a megrongálódott felületet gyorsjavító aszfalttal kezelték.

Az AIRportal.hu szerint a 13L (2-es) kifutópálya földet érési zónájában, a B5 és K gurulóutak csatlakozása között nagyjából félúton sérült meg a burkolat. A szakportál hivatkozik az interneten visszahallgatható rádióforgalmazásra, miszerint az éjfél előtt nem sokkal Budapestről Kölnbe induló Eurowings-járat pilótája a felszállást követően jelentette a légiforgalmi irányításnak, hogy a kifutópálya-küszöb közelében idegen tárgyat észleltek. A pilóta úgy látta, mintha egy fehér színű műanyagdarab lenne a pálya felületén.

A Brussels Airlinesnak a repülőtér megközelítését végrehajtó repülőgépét a végső egyenesen a repülőtéri légiforgalmi irányítás ezt követően átstartolásra utasította, majd a futópályát lezárták. A virtuális radarok adatai alapján a repülőtéri szakszolgálatok ekkor kezdték meg a kifutópálya vizsgálatát, majd a hiba kijavítását, miközben az érkező forgalom – értelemszerűen – nem tudott leszállni Ferihegyen.

Egy ilyen óriásgép tehette használhatatlanná a légikikötő betonját Fotó: 123RF

A nyomozásnak és a BA belső vizsgálatának azt kell megválaszolnia, hogy melyik gép rongálta meg – a hírek szerint 6-8 négyzetméteren megbontva a többrétegű beton felső rétegét – a 2-es kifutópályát.

A Flightradar és a rádiózás adatai alapján többen is azt valószínűsítik, hogy június 7-én 23 óra 20 perckor a 31R pályavég felé induló ATG4452 járatszámú Boeing 747-400-as, teljes terheléssel 300 tonnás Aerotranscargo óriásgép szakíthatta fel a már valószínűleg megrepedezett pályatestet.

Pető György pilóta és repülésszakértő a 24.hu-nak kifejtette: egy ilyen óriási gép külső hajtóművei képesek komolyan megrongálni egy nem megfelelően karbantartott betonfelületet. A Boeing 747-400 típusú repülőgépet Jumbo Jetként ismeri a közvélemény, rakomány nélkül 183,5 tonnát nyom.

Az ATG4452-es járat teljes terheléssel startolt. A gép szárnyainak fesztávolsága 64 méter, és a négy hajtóműből a két szélső a ferihegyi 2-es pályán éppen a sérülés helyéig ér ki. A Jumbo Jet teljes terheléssel a hajtóművek teljes tolóerejével száll fel, ez történt aznap éjszaka is. Szakértők szerint azonban a pálya felületének megbontásához annak korábbi sérülése, például mikrorepedések vezethettek.

A nyomozásnak és a belső vizsgálatnak is ki kell térnie arra, hogy a kifutópálya legutóbbi felújítása során a legfelső réteg felhordásakor nem tértek-e el az előírt technológiától. Hardy Mihály szerint egyébként a pálya teljesen biztonságos, és az állapotát folyamatosan ellenőrzik.

magyaridok.hu
  • A szélsőbaloldal új fasizmusa
    József Attila a kommunizmust szapulta, Trump most az úgynevezett „liberalizmus” – neveztessék éppen „neoliberlizmusnak” vagy cinikus hazugsággal „neokonzervativizmusnak” – rombolása ellen próbálja megvédeni hazáját. A gyökér azonos.
  • Kártérítést a hungarocídiumért
    Vétkesek közt cinkos, aki néma – idézhetnénk Babitsot, de Brüsszelben ez is kárörvendő röhögést váltanak ki az ottani rasszista hungarofóbokból. Ezért is kell kártérítést követelnünk, tehát követelnünk kell a kártérítést a hungarocídiumért.
  • Új lendületet kaphatnak a horvát-magyar kapcsolatok
    Orbán Viktor gratuláló levelet írt Andrej Plenković horvát miniszterelnöknek, a Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) elnökének a párt választási győzelméhez; írásában jelezte: készen áll a Közép-Európa megerősítését célzó stratégiai párbeszéd folytatására - tájékoztatta az MTI-t Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke hétfőn.
  • Baloldali propaganda amerikai pénzből
    A Nyugati Pályán elnevezésű Facebook- és Instagram-oldalakat a Political Capital balliberális agytröszthöz kapcsolódó cég hozta létre és működteti – saját bevallása szerint – amerikai pénzből. Az oldalak azt az álproblémát járják körbe, amely szerint Magyarország a Nyugathoz vagy a Kelethez akar-e tartozni.
  • A baloldal nemet mondott a családok támogatására
    A baloldal ismét nemet mondott a családok támogatására - jelentette ki a Fidesz kommunikációs igazgatója hétfői budapesti sajtótájékoztatóján.
MTI Hírfelhasználó