Óvodából iskolába – Nem könnyű az átmenet
Az óvodalátogatás nem csak a képességek fejlesztésében és a szocializációs folyamatokban játszik komoly szerepet, hanem az iskolás éveket is jócskán előkészíti. Az iskolakezdés maga mégis okozhat nehézségeket a kicsi számára, hiszen egy teljesen új világba csöppen, amikor első osztályossá válik. Ez az időszak nem csupán fizikailag és szellemileg jelenthet kihívást a gyermeknek, hanem pszichésen is megterhelő lehet. Hogyan könnyíthető meg az átmenet? Mit tehet a szülő?
2017. szeptember 10. 11:43

Az iskolakezdés nem csak a gyerek, hanem a szülő számára is kihívás – hangzott el a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.

A szülő is segíthet a ráhangolódásra

A szülő is sokat segíthet a kicsinek ráhangolódni az iskolakezdésre, játékos feladatokon keresztül fejlesztheti a tartós koncentrációt, a vizuális és auditív figyelmet, az emlékezetet, valamint a finommotorikus mozgást.

Van olyan szülő, aki már egy évvel a tanévkezdés előtt iskolafelkészítő foglalkozásra íratja a gyermekét, más szülői vélemények szerint viszont ezt az időt arra kell fordítani, hogy mozogjon és pihenjen a kicsi.

Már vannak elvárások

Nagy lépés a gyermek számára óvodából iskolába menni, ami egyrészt pozitív feszültség, mert várja a kicsi az iskolakezdést, másrészt egyfajta elszakadás a családtól, a szülőktől – mondta Csák Annamária gyermekpszichológus.

Baliné Zentai Réka, a Rákosmenti Kuckó Óvoda intézményvezetője elmondta: felkészítik a gyereket az iskolára, de nem munkafüzetekkel és feladatlapokkal bombázzák őket nagycsoportos korukban, hanem játékos feladatokat adnak a gyerekeknek, amelyek hasonlók ahhoz, mint amiket iskolában fognak majd csinálni.

Viselkedési formákat tanulnak és ismernek meg a kicsik, amit tudnak alkalmazni majd az iskolában is, ahol már nem áll mellettük az óvónő, ott már vannak elvárások és teljesíteni is kell –tette hozzá az óvoda intézményvezetője.

Szociális érettség kell az iskolához

Az iskolában több szabály van, amit a tanárok segítenek betartatni a gyerekekkel, valamint nagyon fontos, hogy a kötelezőségeket a kicsik magukra vegyék. Az óvoda inkább egy nevelési intézmény, ahol kicsit szabadabban mozognak a gyermekek – mondta Pékné Borbély Katalin, a Szent Lőrinc Katolikus Általános Iskola fejlesztőpedagógusa.

Nagyon okosak a mai gyerekek, de a szociális készségeikben még sok feladat vár az iskolára – tette hozzá.

Az általános iskola feljesztőpedagógusa azt tanácsolta a szülőknek, hogy kisebb házimunkákat adjanak a gyerekeknek otthon, amivel hozzászoktatják a kicsiket arra, hogy vannak olyan dolgok, amiket az elejétől a végéig meg kell csinálni.

Az iskolák is segítik a nagycsoportosokat

Kellő szociális érettségre van szükség az iskolához, ahol szabályok vannak és alkalmazkodni kell. Akinek nehézségei vannak, vagy „túlizgulja” a helyzetet és túlzottan meg akar felelni, azoknál kialakulhat szorongás és hasfájás, mint tünet – mondta Csák Annamária.

Az óvodai felkészítés során az óvónők segítenek a szülőknek az iskola kiválasztásában is, tartanak olyan értekezleteket, ahová elhívják a környezetükben lévő iskolák képviselőit – tájékoztatott Baliné Zentai Réka.

Az iskolák is sok lehetőséget kínálnak a nagycsoportosok számára, hogy megismerkedhessenek az intézménnyel, így a gyerekek nem egy teljesen idegen környezetbe kerülnek – tette hozzá.

Többen is segítik a fejlesztést az iskolában

Az iskolában általában azt tapasztalják a tanítók, hogy különböző részképesség-területek, különböző módon fejlődnek – mondta Pékné Borbély Katalin.

Az egyik gyerek mindenben jó színvonalon teljesít, valakinek pedig foghíjasabb a tudása. Az első és a második osztályt egy egységnek tekinti a magyar oktatásügy, a második év végére kell eljutni egy biztos betű- és számismerethez, ami nagy segítség a tanítóknak is – tette hozzá.

Pékné Borbély Katalin elmondta: minden tanítónak van az órarendjében differenciáló óra, ami a régi „korrepetálásnak” felel meg, valamint az iskolákban optimális esetben van fejlesztőpedagógus és megjelentek a gyógypedagógusok is, akik segítenek a fejlesztésben.

hirado.hu - Kossuth Rádió
  • háttérZay
    Bogár László: Magyarországon a globális SZDSZ lokális ügynökhálózata már a hatvanas években elkezdte belső hatalmi struktúrájának a felépítését, amit szimbolikusan az is jelez, hogy az 1966 és 1968 között elindított, a gazdasági mechanizmus reformja nevű akciósorozatuk két meghatározó személyisége az a Nyers Rezső és Tardos Márton volt.
  • A római parlamentben megbukott az LMBTQ-törvény
    Az örök városban üdvrivalgással fogadták a hazafias pártok képviselői az olasz parlament felsőházában tartott szerdai szavazás eredményét, amely elvetette az LMBTQ-jogok bővítését.
  • Birodalmi téboly: az EU büntetést rótt ki Lengyelországra
    Az Európai Unió Bírósága július közepén úgy döntött, hogy a bírói jogsértések kiküszöbölésére létrehozott lengyel fegyelmi kamara nem egyeztethető össze az uniós joggal, továbbá veszélyezteti az igazságszolgáltatás függetlenségét. Az uniós bírói testület elrendelte a kamara működésének felfüggesztését is, míg az Európai Bizottság szankciókat helyezett kilátásba, amennyiben Varsó nem hajtja végre az ítéletet.
MTI Hírfelhasználó