Továbbépül a borostyánút a Nyugat-Dunántúlon
Továbbépülhet Szombathelytől délre az M86-os gyorsforgalmi út. A Nyugat-Dunántúl legfontosabb észak–déli áruszállítási folyosóját 24 kilométeren bővítik kétszer két sávosra. A Szombathely és Csorna közötti szakaszt tavaly ősszel adták át.
2017. július 30. 12:09

A 86-os út Egyházasrádóc és Szombathely közötti szakaszának bővítésére, négysávos kialakítására vonatkozó közbeszerzést hirdetett meg a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. a közbeszerzési értesítőben. A pályázat nyertesének feladata a 86-os úton az 57 és 77,8 kilométerszelvények közötti szakasz engedélyezési és kiviteli terveinek módosítása, a környezetvédelmi engedély módosításával együtt. A 2015-ben készült engedélyezési és kiviteli terv, valamint építési engedély 14 kilométeren kétszer egy sávos, 8,2 kilométeren kétszer két sávos útra vonatkozott.

A most előírt módosítás következtében a 2015-ben készített terveket úgy kell átalakítani, hogy a teljes hosszon kétszer két sávos gyorsforgalmi út készüljön. A módosításban a 8,2 kilométeres négysávos szakasz terveinek korszerűségét is felül kell vizsgálni. Mivel a tervezési szakasz érinti a 86-os út 53–57,4 kilométerszelvények közötti kétszer két sávos, 2013-ban megépült szakaszát is, ezért a teljes tervezési szakasz az 53-as szelvénytől a 77-es szelvényig tart. A kiírás szerint további feladat a tervezett Körmend–Szombathely szakasz megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése.

Az M86-osnak egy dél-dunántúli szakasza elkészült már, a zalalövői elkerülőt tavaly novemberben adták át. A 10,71 kilométer hosszú új nyomvonalon megépült út két jelentős méretű műtárgyat foglal magába: egy 600 méter hosszú, nyolcnyílású, felsőpályás acél gerendahidat a Zala folyón a Bajánsenye–Zalaegerszeg–Ukk–Boba vasútvonalat átívelve, a Körmend–Zalalövő vasútvonal és Zalapatakai-patak keresztezésében pedig egy 160 méter hosszú, kétnyílású, felsőpályás acél gerendahidat. További egy kisebb átjáró épül a Keresztúri-patak felett. A 86-os főút és a 7411-es jelű összekötő út találkozásánál egy külön szintű csomópontot alakítanak ki.

Az M86-os út mint a Nyugat-Dunántúl legfontosabb észak–déli irányú nemzetközi közúti áruszállítási folyosója a tervek szerint északon Csornától Mosonmagyaróvárig húzódik majd, míg Szombathelytől a szlovén határnál fekvő Rédicsig épül meg hosszabb távon. A fejlesztés a Mosonmagyaróvárt és Rédicset összekötő 86-os út túlterheltségét kívánja megszüntetni, amit az okoz, hogy Ausztria korlátozta a vele párhuzamos A2-es autópálya forgalmát. Az osztrákoknál 2004-ben vezették be a kamionok számára az elektronikus útdíjat, 2010-ben pedig tovább szigorítottak. A besorolás módosításának következtében a leginkább környezetszennyező kamionoknak 10 százalékkal többet kellett fizetniük az autópálya használatáért, mint korábban.

A fuvarozás díjának emelkedése arra ösztönzött több szállítótársaságot, hogy elkerülje az osztrák autópályákat. Az észak–déli irányú tranzit az osztrák A2-es és A3-as autópálya helyett a magyar 86-os és részben a 85-ös főutat vette igénybe, amely párhuzamosan fut a határ magyar oldalán. Az E65-ös út az Északi-tenger lengyelországi kikötőjét, Szcsecsint köti össze Csehországon és Szlovákián át a magyar Rajka–Rédics szakasszal, majd továbbhalad Zágrábon át az adriai kikötőig, Rijekáig. Az útvonal többé-kevésbé megegyezik vagy párhuzamosan fut az ókori borostyánúttal, amely a Baltikumból, a mai Szentpétervár környékéről halad az Adriáig, Velence irányába.

magyaridok.hu
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • A szerencsétlen lord major
    A főpolgármester eddigi politikai és szakmai tevékenységét lassan ideje lenne már komolyabb elemzés alá vetni, de most arra fókuszálunk, hogy az elmúlt hónapokban négyszer is arcul csapta a budapestieket.
MTI Hírfelhasználó