Szabotázsra gyanakszik Tarlós
A BKV hivatalból feljelentést tesz közérdekű üzem működésének megzavarása miatt annak a felújított 3-as metrószerelvénynek az ügyében, amelyet egy az ajtóvezető sínbe helyezett fakocka akadályozott szerdán.
2017. július 27. 12:40

„A fakocka nem tréfadolog” – mutatta fel Tarlós István, Budapest főpolgármestere csütörtöki sajtótájékoztatóján a kezében lévő tárgyat, amely szerdán a metró ajtózárási problémáját okozhatta.

A főpolgármester szerint ez a fakocka olyan, mintha tökéletesen méretezett lenne, vagyis nem keskenyebb és nem vastagabb annál, pont akkora, „mintha odaöntöttek volna” (a metró ajtajának nyílásába). Tarlós felvázolta a lehetséges magyarázatot is arra, hogyan kerülhetett az ajtónyílásba a fakocka: valaki lehajolt bekötözni a cipőfűzőjét és betette a nyílásba.

Ám a főpolgármester megjegyezte: ez nem vicces dolog, öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető a cselekedet. Hivatalból büntetőeljárás is indult – tette hozzá.

A közvélemény megzavarására is alkalmas, hogy azt híreszteli a sajtó, hogy baj van a szerelvényekkel, „pedig erről szó sem volt.” „Az ajtók záródását ez a méretre vágott, pontosan odaillő szerkezet zavarta meg” – mondta Tarlós. Majd az újságíróknak címzett költői kérdés következett: „Ez olyan vicces? Vagy valakit védenek?”

 

A városvezető közölte, az ügyben jogi egyeztetések zajlanak, de a BKV nem tekint el a kötbérigényétől, és azt a főváros tulajdonosként nem is engedné.

Tarlós István azt mondta, a 3-as metró felújítása egyáltalán nem áll rosszul, a szerelvények és az infrastruktúra területén is történtek előrelépések. A korábbi visszahívások után ismét hat felújított szerelvény jár a 3-as vonalon, szerdán pedig megérkezett a hetedik jármű, amely napokon belül közlekedhet - tette hozzá.

Hozzátette, a jövőben havi kettő helyett három felújított szerelvény érkezhet Oroszországból, amivel ledolgozható a jelenlegi nyolchetes csúszás, és 2018-ban már csak felújított szerelvények közlekedhetnek a 3-as vonalon.

A főpolgármester közölte azt is, hogy augusztus közepén vagy végén írhatják alá a vonal északi szakaszát, valamint az alagutat érintő felújítási szerződéseket. Megerősítette, hogy az északi, a Dózsa György út és az újpesti végállomás közötti szakaszra 23 százalékkal, az alagútra pedig 15 százalékkal magasabb összegű ajánlat érkezett, mint amit a BKV igazgatósága alátámaszthatónak minősített.

Kijelentette, a felújítás megkezdését pénzügyileg és jogilag sem hátráltatja semmi, az északi szakasz buszpótlásának előkészítése pedig már meg is kezdődött.

Tarlós István kérdésekre válaszolva úgy fogalmazott, a főváros pénzügyi helyzete miatt a metrófelújítás tervezésekor választaniuk kellett a legmagasabb szintű akadálymentesítés vagy a felújítás elhalasztása között, ezért úgy döntöttek, hogy lesz akadálymentesítés, de az nem lesz teljes körű.

Tarlós István és Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója beszámolt arról is, hogy a társaság hivatalból feljelentést tesz közérdekű üzem működésének megzavarása miatt annak a felújított 3-as metrószerelvénynek az ügyében, amelyet egy az ajtóvezető sínbe helyezett fakocka akadályozott szerdán.

A főpolgármester erről azt mondta, feltehetőleg valaki két állomás között szándékosan helyezett el egy pontosan méretre vágott fakockát, amivel a közlekedés akadályozása mellett a közvélemény elbizonytalanítását is célozhatta, azt a látszatot keltve, hogy ismét valami baj van a felújított szerelvényekkel.

Tarlós István sajtótájékoztatóján felajánlotta Lányi András írónak, ökológusnak, hogy a közgyűlés hajlandó újra tárgyalni a Római-part árvízvédelmének mikéntjéről, ha be tud gyűjteni egy olyan szakvéleményt, amely hitelt érdemlően bemutatja, hogy egy a Nánási út és a Királyok útja vonalára elhelyezett védmű minden szempontból hatékonyabb lenne a parti védekezésnél.

A főpolgármester a témával kapcsolatban közönséges hamisításnak nevezte a parton felállítani tervezett mobilgát most megtekinthető modelljét.

Metrovagonmas

Tarlós kiemelte, hogy a szerelvények szoftverei frissítésre kerültek, az orosz kivitelező, a Metrovagonmas megerősítette személyi állományát, így már 25 mérnök tartózkodik Budapesten.

Tarlós ismertette, hogy a Metrovagonmas igazgatója havi 3 szerelvény átadását tervezi, ezzel ledolgozható a nyolc hetes csúszás, így 2018 folyamán csak felújított szerelvények közlekedhetnek a 3-as metró vonalán.

A 3-as metró felújítása kapcsán elmondta: négy közbeszerzés van folyamatban, 2017. májusában bontották az ajánlatokat. A legkedvezőbb árak a déli szakasz állomásainál 46 százalékkal, a középső szakasznál 44 százalékkal, az északinál 23, az alagúténál 15 százalékkal voltak magasabbak a tervezettnél. Úgy látja, utóbbi kettő szakasz esetében elképzelhető, hogy alátámaszthatók a magasabb árak. Ezek kapcsán úgy döntöttek, hogy a többletköltségek vállalhatók, az első kettő esetében elutasították. Alaki okokból volt hiánypótlás, ez megtörtént. Tarlós úgy véli, hogy a szerződések az északi szakasz és az alagút kapcsán 2017. augusztus közepe környékén aláírhatók, ha senki nem támadja meg őket.

Terítéken a hackelés és az adatszivárogtatás

A BKK-hackelés kapcsán Tarlós azt mondta: Már kezdettől hamis információk láttak napvilágot, ide sorolta azt a téves híresztelést, miszerint a hackert éjszaka az ágyából rángatták el a rendőrök. Ugyanakkor a főpolgármester nem kívánta minősíteni a fiatalember a tettét és a jellemét.

Azt azonban elmondta, hogy szerinte hősöket próbálnak gyártani, hiszen még azt sem derítették ki, milyen sorrendben történtek az események, és mik ezeknek a lépéseknek a következményei –  azt senki sem tudja – tette hozzá.

„Eszem ágában sincs kezdeményezni a BKK vezérigazgatójának felmentését” – jelentette ki a főpolgármester a sajtótájékoztatón. Tarlós hozzátette: lehet ezért gúnyolódni, pamfleteket írni és ötször is telefonálni. A főpolgármester hangsúlyozta, hogy belső vizsgálatot is elrendelt a rendszer vizsgálatára. 

„Bármelyik rendszer feltörhető” – szögezte le a városvezető, hozzátéve, hogy vannak ugyan nehezen, vannak átlagosan és vannak könnyen feltörhető rendszerek, itt az a kérdés ez vajon melyik csoportba sorolható.

A BKV szolgáltatást vásárolt, nem a projektet vásárolta meg – emelte ki Tarlós István.

A főpolgármester szerint számtalan kérdést felvet a hacker tevékenysége, szerinte nem tisztázott a fiatalember tettének motivációja. Vajon az etikus hacker definíciónak megfelel-e a fiatalember? – tette fel a kérdést Tarlós István, hozzátéve, hogy ehhez a szakmához nem ért, és nem szeretne senkit sem vádolni. Felhívta a figyelmet arra, hogy bizonyítékok nincsenek, híresztelések vannak, melyekről utóbb kiderül, hogy nem valósak.

Papírjai közt keresgélve egy fontos dologra emlékeztetett Tarlós: ez egy olyan támadássorozat volt, hogy az egyik legfontosabb közszolgáltatás teljes utastájékoztató és értékesítő rendszerét lebénította, több mint harmincszoros terhelésnek tették ki a rendszert. Ez olyan, mintha egyszerre negyvenmillió ember mutatna érdeklődést az oldal felé. Ennek az akciónak a becsült összege 300 millió forint – tette hozzá Tarlós. Aki szerint „koncepcionális valamiről lehet szó”.

Nem zárható ki, hogy a T-System állományából szivárogtatta ki valaki az adatbázist – emelte ki Tarlós. A jelek arra mutatnak, hogy nem a rendszer meghackeléséből származhatnak a felhasználók személyes adatai, hanem inkább személyes kiszivárogtatás alapján történhetett. De egyelőre ez is tisztázatlan – mutatott rá, és azt is felvetette, hogyan kerülhetett az adatbázis egy internetes oldalhoz legálisan. Tarlós itt ismét jelezte, a teljes igazságot nem ismerjük, kezeljük óvatosan az adatszivárogtatást és a terheléses támadást – ezt kérte Tarlós István, hozzátéve: várjuk meg a végét.

A német rendszergazda Tarlós szerint alamuszin lapít. A főpolgármester azt követeli, hogy a projekt előállítója adjon magyarázatot mind Budapestnek mind a BKK-nak, hogy mit adtak át, amiről azt állították, hogy működőképes.

MNO - MTI
MTI Hírfelhasználó