Mennyire veszélyes busszal utazni Európában?
A hétfői németországi halálos buszbaleset és a magyar gimnazisták veronai tragédiája után jogosan tehetjük fel magunkban a kérdést: tényleg biztonságos busszal utazni Európában? Bár a buszos karambolokat világszerte címlapjukon közlik a lapok, összességben sokkal kevesebb emberéletet követelnek, mint az autóbalesetek.
2017. július 4. 22:07

Hétfőn kamionnak ütközött egy német nyugdíjas csoportot szállító autóbusz az A9-es német autópályán. A járműben 48 ember utazott, 18 ember a helyszínen megégett, a többi harminc utas kórházban lábadozik.

A tűzeset egy szimpla koccanásból alakulhatott ki, még a sürgősségi szolgálatok sem számítottak arra, hogy csak a busz váza marad meg a járműből.  Maga a szikra az ütközés pillanatában keletkezett, nem lehetett megelőzni. Nem úgy, mint a közúti balesetek túlnyomó részét.

Az uniós előírások több mint 10 éve próbálják kordában tartani a közúti balesetek egyre növekvő számát. Ezek a szabályok ugyan nem tökéletesek, sokan még most is kijátsszák őket, de megteremtik a közúti közlekedés alapvető keretét, ahol a vezető és az utas is biztonságban érezheti magát. De kivételek mindig történhetnek.

Egy év alatt 30 ezer buszos sérült, 150 halott

Az európai utak összesen 84,500 emberéletet követeltek 2015-ben. Az európai buszok 20 ezer karambolt szenvedtek, a balesetek során 30 ezer személy megsérült, 150 pedig életét vesztette – derült ki az Egészségügyi Világszervezet jelentéséből. A magas halálozási adatokat látván az európai közúti biztonság szigorú előírásokkal próbálja lecsökkenteni ezeket a számokat, de sok felelőtlen buszos vagy szállító még mindig kicselezi ezeket a szabályokat.

Íme, néhány alapszabály az európai buszozásnál:

1. Biztonsági övek 

2005 óta a turistabuszok vezetői és utasai is kötelesek biztonsági övet viselni. Az Európai Unióban a gyermekek számára egy speciális biztonsági övet is előír a szabályzat, azonban ennek betartása a vezetőre hárul, és sokak szerint nem garantálják az utasok biztonságát.

Ezekre a kétségekre adott választ a 2012-es svájci buszbaleset, ahol ugyan be voltak kötve az utasok, mégis életét vesztette 28 személy, köztük 22 gyermek. A nyomozók arra a következtetésre jutottak, hogy a biztonsági övek nem sokat segítettek az utasokon. A buszban elhelyezett biztonsági kamera felvételein is látható volt, hogy a gyerekek az összes szigorú előírást betartották, de az ütközés erőssége ellen nem védte meg őket a biztonsági öv.

2. A járművezető munkahelyi szabályzata

A közúti balesetek egyik legfőbb oka a járművezető fáradtsága. Ennek megoldása érdekében az Európai Unió szigorú szabályokat írt elő a buszvezetők napi óraszámának meghatározásáról. Hetente legfeljebb 56 órát lehet vezetni, naponta maximum 9 órát. Négy és fél óra vezetés után kötelező egy háromnegyed órás szünetet tartani. A biztonsági övekhez hasonlóan a kritikusok szerint ez a szabályzat is megszeghető, kijátszható.

3. Tachtográf

Ezt az új kísérletet a 2006. május 1-je után forgalomba helyezett gépjárműveknél alkalmazzák. A tachtográf egy digitális rendszer, amit a jármű sebességváltójára szerelnek fel. A készülék rögzíti a busz tevékenységét, például a távolságot, a sebességet, a vezetési időt és a vezető pihenőidejét. A tachtográf legfőbb célja a járművezetők kimerültségének “szabályozása”, megfigyelése.

4. Haladó vezetői segítségnyújtási rendszer

2009-től az összes uniós ország buszában kötelező két fejlett rendszert beszerelni: az egyik a sáv elhagyására figyelmeztető rendszer, az LDWS, a másik pedig a vészfékes rendszer, az autópályás koccanások elkerülésére kifejlesztett AEBS.

Az Európai Unióban szigorú büntetéseket rónak ki a fent említett szabályokat megszegőkre. Az európai buszos balesetek között az egyik legfontosabb hasonlóság a következő: a vezetők általában éjszaka is úton vannak. Az ilyen balesetek elkerülésére ezek a vezetők átválthatnak a nappali utazásra, de mint ahogyan a legtöbb biztonsági előírás, ez sem óvhatja meg az utakon közlekedőket a váratlan ütközésektől.

Magyarországon az iskolások szállításának szigorítását tervezik

A veronai buszbaleset után az iskolások szállításának megtervezése során fokozott figyelemmel kell lenni arra, hogy mind a járművezetők, mind pedig az utazó tanulók kipihenten közlekedjenek és kerülni kell az éjszaka történő utazást. A változások köznevelési törvény tervezett módosításában is szerepelni fognak.

hirado.hu - Deutsche Welle
  • Újra kell tanulnunk a demokráciát
    A „létező demokrácia” részének kell tekintenünk az idegen titkosszolgálatok videókészítését és az időzített nyilvánosságra hozást. A külföldi tőzsdespekulánsok kampányfinanszírozó tevékenységét. A külföldi propagandaközpontok itthoni buzgólkodását.
  • Karácsony Gergely lovasszobránál
    De nézzük végre Budapestet, mert Budapest csodás. Húsz évig vezette egy szociológus, kilenc éve vezeti egy mérnök. Nem kell különösebb hangszerismeret lezongorázni a különbséget.
  • Itt járt „Európa” a budapesti kampányban
    Több magyar ellenzéki politikus is részt vett egy találkozón a romkocsmák környékén, amelyet többek között a Vote4Budapest, illetve a Night Embassy of Budapest szervezett.
  • A túlélés első szabálya
    Megszakad az az építkezés, ami Tarlós István nevéhez köthető. Karácsony győzelmi nyilatkozatainak voltak ugyan ígéretes részei, de jócskán ismételgette a tartalom nélküli, de érzelmeket felkorbácsoló szlogenjeit, például, hogy ezentúl zöld és szabad lesz a főváros.
  • Választási eredmények
    A vasárnapi önkormányzati választáson a Nemzeti Választási Iroda adatai szerint a következő eredmények születtek.
MTI Hírfelhasználó