Nyugdíjazzák a legendás jumbo-jeteket
Úgy döntöttek az amerikai légitár­saságok, hogy még az idén nyugdíjba küldik flottájukból a Boeing 747-es gépeket, azaz a hajdan világverő jumbo-jeteket. A márka azonban továbbra is keresett, a napokban egy indiai fapados társaság rendelt 205 darab 737-est, összesen 22 milliárd dollárért.
2017. január 15. 17:42

Az amerikai légitársaságok Boeing 747-esek nélkül kicsit olyanok, mintha nem lehetne ketchupot rendelni a sült krumplihoz. Persze meg lehet enni anélkül is, de az már nem ugyanaz.

A United Airlines a napokban jelentette be, hogy a tervezettnél jó egy évvel hamarabb kivonja a forgalomból a legendás jumbo-jeteket. A púpos hátú Boeing 747-400-asokat még idén októberben nyugdíjazzák, és néhány nappal korábbi bejelentése szerint a Delta Air­lines is még ebben az évben küldi sivatagi nyughelyükre flottája jumbóit.

„Keserédes fordulóponthoz értünk. A jumbók összetéveszthetetlen árnyékukkal egykor a csúcstechnológiát képviselték a légi közlekedésben” – nosztalgiázott Scott Kirby, a United elnöke.

Az „Ég királynőjének” is becézett 747-es csaknem fél évszázadon át szolgált a United flottájában, eső útját Kalifornia és Hawaii között tette meg 1970-ben. A jumbo nem szokványos utasszállító gép volt; abban az időben állították forgalomba, amikor az Egyesült Államok szuperhatalommá emelkedett a hatvanas évek hidegháborúja után, és szimbóluma lett a kor mérnöki csúcsteljesítményének. Nem beszélve arról, hogy viszonylag olcsó világ körüli utat tett lehetővé, ami „demokratizálta” az utazóközönséget.

Amikor a 747-400-as 1989-ben debütált, egyből világverő lett, még csak a negyedik generációhoz tartozott, de már 13 300 kilométer megtételére volt képes egyvégtében. A légitársaságok emiatt versengtek is érte, hiszen leszállás nélkül tette meg az utat Amerika és Ázsia, illetve Európa között. Huszonnyolc évvel később azonban veszített vonzerejéből – hajtóművei csak úgy falták az üzemanyagot, drága volt a karbantartása, és a United utasai is kezdték lepontozni –, ez pedig megpecsételte a sorsát.

Forgalomból kivont repülők egy amerikai temetőben

A tiszteletre méltó jumbo mint utasszállító két évtizeden át agonizált, és a kimúlást siettette a Boeing saját döntése is, amely szerint négy helyett inkább csak két hajtóművel szerelik fel az új óriásgépeket, mint például a 777-est.

A United is Boeing 777-300ER-ekkel akarja pótolni a nyugdíjazott repülőket, a kéthajtóműves gépből tizennégy áll szolgálatba 2017 végén, jövőre pedig megérkezik az Airbus A350-1000 első, 35 repülőt tartalmazó szállítmánya.

Népszerűek a Boeing 737 MAX 8-as gépei is, ezekből rendelt tegnap a SpiceJet indiai fapados légitársaság 205 darabot, 22 milliárd dolláros listaáron.

Igaz, ebből 55-öt már 2014-ben lekötött, további 50 vásárlására pedig opciót szerzett – így az új rendelés igazából 100 gépre szól, 11 milliárd dolláros listaáron.

A UPS megkegyelmez a 747-esnek

A UPS amerikai csomagszállító óriáscég úgy döntött, hogy nem hagyja teljesen a múlttá válni a legendás Boeing 747-est. Még tavaly októberben 28 darab 747-8-as gépet rendelt teherszállításra – ebből 14 kötelező érvényű rendelés, a másik 14-re pedig opciója van a UPS-nek. A 14 szállítógép listaára 5,4 milliárd dollár, ám a vevő általában jelentős engedményt kap a gyártótól nagy rendelés esetén. A 747-8-as a legutóbbi generációs jumbo, amelyet a General Electric takarékosabb fogyasztású hajtóműveivel szereltek fel, a szárnyakat pedig aerodinamikai szempontból feljavították. A megrendelést a UPS stratégiai befektetésnek tekinti, amelynek révén a fuvarvállalat még hatékonyabban tudja kiszolgálni bővülő ügyfélkörét.

magyaridok.hu
  • Orbán Viktor: az Európai Bizottság elnökének közleménye szégyenletes
    "Az Európai Bizottság elnökének közleménye szégyenletes, mert valótlan állításokra épül. A nemrég elfogadott magyar törvénytervezet védi a gyermekek jogait, garantálja a szülők jogait, és nem vonatkozik a 18 éven felüliek szexuális orientációval kapcsolatos jogaira, így semmilyen diszkriminatív elemet nem tartalmaz" - áll Orbán Viktor miniszterelnöknek az MTI-hez eljuttatott nyilatkozatában.
  • Piros-fehér-zöldben a stadionok
    Az Operaház új központja, az Eiffel Műhelyház is nemzeti színű kivilágítást kap szerdán este, a magyar-német meccs alatt – közölte az Operaház főigazgatója, Ókovács Szilveszter az Origóval. Az intézmény ezzel csatlakozott ahhoz az egyre népesebb táborhoz, mely kiáll az ellen, hogy Magyarországot politikai indíttatásból, a labdarúgást felhasználva lehessen provokálni.
  • Az EU-nak hiányosságai vannak a nemzeti kisebbségvédelem terén
    Az Európai Uniónak hiányosságai vannak a nemzeti kisebbségvédelem terén, és a 47 tagállamot, köztük a mind a 27 uniós tagországot magában foglaló Európa Tanács féléves magyar elnöksége jó alkalmat kínál, hogy felhívjuk ezekre az elmaradásokra a figyelmet - jelentette ki szerdán Juhász Hajnalka, a KDNP országgyűlési képviselője az MTI-nek adott nyilatkozatában.
MTI Hírfelhasználó