Átszervezik a liget közlekedését
Több zöld terület, kevesebb autó a Városligetben – ezzel nyitotta meg Persányi Miklós a Liget Park Fórum tegnapi, a megújuló Városliget közlekedési, levegőtisztasági és zajvédelmi kérdéseivel foglalkozó egyeztetését. A Liget Budapest projekt részét képező kert- és tájépítészeti feladatok miniszteri biztosa és a szakmai hozzászólók a beruházás egyik legfontosabb feladatának a Kós Károly sétány tehermentesítését, a gépjárművek ligetből való kitiltását tartják, és új, alternatív közösségi közlekedési megoldásokat szeretnének alkalmazni.
2016. november 25. 16:49

Jelenleg a Kós Károly sétányon és a liget körül futó minden útszakaszon nappal és éjjel egyaránt meghaladja a hatósági határértéket a zajszennyezés – számolt be a fórum résztvevőinek Silló Szabolcs. A Vibrocomp Kft. szakgeográfusa elmondta: a legrosszabb a helyzet az Ajtósi Dürer soron, ahol a rossz útburkolat miatt különösen nagy a zaj. A kft. modellezte a leendő épületek üzemi zajhatását is, amiből kiderült, hogy a gépészeti berendezések zajkibocsátása olyan alacsony lesz, hogy a ligetben és környékén emberi füllel nem lesz érzékelhető. Kiderült az is, hogy a teljes projekt elkészülte után a Hermina és Dózsa György úton nem lesz nagyobb a zajszint a mostaninál, az Ajtósi Dürer soron pedig az útfelújítás hatására lényegesen javul a helyzet.

A Fővárosi Levegőtisztaságvédelmi Kft. öt helyen telepített mérőeszközöket a ligetben, így kiderült: az egészségügyi határértéket egyik légszennyező anyag sem lépi át jelenleg. A kft. szakemberei a Liget Budapest projekt hatásait modellezve arra jutottak, hogy csak az építkezésnél és a munkagépek közvetlen környezeté­ben kell majd időlegesen határérték-túllépéssel számolni. A beruházás végeztével a felszíni parkolás megszüntetése miatt jelentősen csökkenni fog a területen a károsanyag-kibocsátás.

Almássy Kornél, a Budapest Közút Zrt. vezérigazgatója a Kós Károly sétány kapcsán elmondta: a kocsik kitiltásának alapfeltétele, hogy megvalósuljon a Vágány utca kiszélesítése, illetve a Vágány utca–Dózsa György út és a Vágány utca–Hungária körút csomópontok fejlesztése. Fontosnak tartja, hogy megkezdődjön a Szegedi út és a Nagy Lajos király útja vasúti vágányok feletti összeköttetése is, és ha lehetséges, a villamos átvezetése az M3-as autópálya felett.

Bajzik Zsófia, a Városliget Zrt. projektigazgatója hangsúlyozta, hogy a Városligetet nulla károsanyag-kibocsátású területté kell tenni a közlekedés és a parkolás teljes átszervezésével. Hozzátette: külön buszsávot alakítanak ki a Dózsa György úton, itt járnak majd a trolik is. Az út mentén pedig hat méter széles gyalogos- és kerékpárossáv épül.

Ercsényi Balázs, a FŐMTERV Zrt. mérnöke a parkolás átszervezése kapcsán elmondta: jelenleg a 2300 parkoló autósból 1700-an lényegében P+R parkolóként használják a Városligetet. A liget autómentesítése kapcsán a szakember fontosnak tartja tényleges P+R parkolók kiépítését. A Kacsóh Pongrác úti felüljárónál és a közeli MÁV-területen 1320 férőhely létesül, amit a második ütemben újabb 900-zal fognak bővíteni. Mélygarázsok is épülnek: a Hermina-garázsban 700, a Dózsa György útiban 811, a közlekedési múzeum alatt 351 férőhely létesül.

A tájépítészeti terveket készítő Garten Studio részéről Szloszjár György elmondta: a tömegközlekedés teljes átszervezésével számolnak. A trolihálózat nagy részét kiszervezik a liget köré, az átmenő forgalomból a Dvorák sétányon áthaladó járatok maradnak meg. Itt azonban felsővezeték nélküli, akkumulátoros üzemmódot szeretnének, a mostaninál keskenyebb úton. A kisföldalatti fejlesztése kapcsán nagy szerepet szánnak az új Hungária körúti megállónak.

A ligeten belül elektromos midibuszok futnak majd, és szó van arról is, hogy a közlekedési múzeum kapcsán régi, korhű járművek elektromos replikái vinnék az utasokat csúcsidőben. Új kerékpárutakat és bérbicikli-, Bubi-állomásokat is létesítenek. A Dózsa György úti mélygarázsban őrzött biciklitároló, illetve a kerékpárosok számára vécé, zuhanyzó és öltöző is lesz.

magyaridok.hu
  • Tusványos örvényei
    Három év nagy idő, három esztendős szünet nagy hiány. De most végre ismét összejött Tusványos, térségünk mára már talán legfontosabb nyári szellemi műhelye. Összejött és robbant is egy hatalmasat.
  • A szerencsétlen lord major
    A főpolgármester eddigi politikai és szakmai tevékenységét lassan ideje lenne már komolyabb elemzés alá vetni, de most arra fókuszálunk, hogy az elmúlt hónapokban négyszer is arcul csapta a budapestieket.
  • Itália is a konzervatív erőkre számít
    A jövendő olasz kormány összes pártjával régi és jó kapcsolatot ápol a magyar kormány, ezért nem lesz nehéz együttműködni olyan kérdésekben, mint az illegális bevándorlás elleni fellépés vagy a családpolitika - hangoztatta Orbán Balázs, a miniszterelnök politikai igazgatója az MTI-nek az Olasz Konzervatívok. Európa, identitás, szabadság című konferencián, amelyen felszólalt Rómában pénteken.
  • Gazdasági válság radikális szélsőségekkel
    Az emberek félnek a közelgő téltől. Úgy, ahogy békeidőben még soha. A legnagyobb problémájuk nem a magyar és lengyel jogállamiság állítólagos hiányossága. Ezzel csak az Európai Parlament balliberális képviselőinek mindenre elszánt elitegységei vannak elfoglalva. Irigyeljük a problémáikat – írja Horváth József.
  • Orbán: hazudtak Brüsszelben az európai embereknek
    Hazudtak Brüsszelben az európai embereknek, amikor azt mondták, hogy a szankciókat nem terjesztik ki az energiára és azok az ukrajnai háború gyors lezárását eredményezik majd - mondta a miniszterelnök pénteken, a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.
MTI Hírfelhasználó