Eljárás a tejtermékek koleszterinmentesítésére - gondola
Argentin tudósok kifejlesztettek egy olyan biotechnológiai eljárást, amely révén egyes élelmiszerekben a koleszterin egy bizonyos provitaminná alakítható át.
2002. december 27. 19:19
Az eljárás olyan folyékony állapotban lévő élelmiszerek esetében alkalmazható, mint a tej vagy a tojás, a lényege pedig az, hogy ezeket az élelmiszereket egy, a tetrahymena nevű mikroorganizmusból származó kivonattal kezelik; a baktériumkivonat a koleszterint d3 provitaminná alakítja át.

A kutatások gyakorlati eredményeiről Clara Nudel, a Buenos Aires-i Egyetem gyógyszerészeti és biokémiai tanszékének professzora számolt be az EFE spanyol hírügynökség tudósítójának. Mint elmondta, a felhasznált mikroorganizmust természetes környezetből különítették el, így az nem genetikailag módosított produktum.

Ez a világon még nem alkalmazott technológia különbözik az eddig alkalmazottaktól, mint például a lefölözéstől. A tej lefölözése, illetve szeparálása során a tejben lévő zsírban oldódó anyagok úgy választódnak el egymástól, hogy elvész a bennük lévő, az ember számára hasznos esszenciális elemek - vitaminok, ásványok, esszenciális zsírsavak – egy része. „Az általunk kifejlesztett, Delta Hétnek elnevezett eljárás a tejben, a tojásban és azok származékaiban levő koleszterint úgy alakítja át provitaminokká, hogy az említett élelmiszerek tápértéke, íze, zamata, textúrája változatlan marad” – mondta a professzor asszony. Ezen túlmenően, a d3 provitamin az emberi szervezetben, ha szükség van rá, D vitaminná alakul át, amely vitamin nélkülözhetetlen a csontképződéshez, illetve a kalcium megkötéséhez. Az iparban jelenleg a feldolgozott fölözött tejet D vitaminnal kell „dúsítani”, ez a Buenos Aires-i eljárás alkalmazásával feleslegessé válik.

A Delta Hét eljárást Germán Valcarce professzor, a Buenos Aires-i egyetem gyógyszerészeti és boikémiai tanszékének munkatársa elmélete alapján dolgozta ki argentin és holland kutatók egy csoportja. Az ipari gyakorlatban való kipróbálást a tejtermékek – vaj, margarin, sajtféleségek - előállításával foglalkozó legnagyobb argentin vállalat, a Hebos vállalta. A Hebosnál végzett kísérletek pozitív eredménnyel jártak, a cég laboratóriumai szerint az eljárás során az egészségre veszélytelen módon lehet a tejben és tojásban lévő koleszterint hasznos provitaminokká átalakítani,

A nagyüzemi alkalmazás előtt már csupán egyetlen akadály van, argentin és nemzetközi illetékes szervezeteknek – mint például az amerikai Gyógyszer és Élelmiszer Hivatalnak (FDA) a Hebos-szal megegyező vizsgálati eredményeinek a közzététele. Ha ez megtörténik, az forradalmasíthatja az élelmiszeripar tej- és tojásfeldolgozással foglalkozó részét, hiszen termékeik orvosi szempontból kifogástalan koleszterinmentes produktumok lesznek.

(Az EFE hírügynökség nyomán – arg)

megmondó
A Párt és a liberálisok bevallott esküszegése nem zavarta a berlini írót.
  • Demokratikus fordulat jelei Európában
    Ha ténylegesen cégként menedzselnek itt demokráciákat, akkor jogunk lenne tudni legalább azt, hogy ki jár el tulajdonosként...
  • Ottlik, százas
    Az Iskola a határon-t ezerféleképpen lehet olvasni, használni. Kétszer ugyanúgy sohasem.
  • Nem csak az eper
    A cég egyik vezetője nemrég bevallotta, hogy az üzleteik polcain sorakozó élelmiszerek húsz százaléka nem szerves anyag. Azaz teljesen mű!
  • Iszlamofóbia?!
    Nyugati társadalomkutatók azt jelzik előre, hogy 2040-re Németország lakóinak statisztikájában 35%, Franciaországéban 40% lesz az immigráció aránya
  • Hírstart
  • Hírkereső
  • Hírlista
  • News Agent
  • Jobbhírek
  • Alternatív Hírportál
  • FrissInfo
  • Hírlapom
  • Startlap
  • A hírek
  • Hírfal
  • Oldal.info
  • Hírmutató
  • Polgári Szemle
  • Időjárás
  • Bálványosimádó